Kaasujalka

Koeajo Volvo EX30 Twin Performance Ultra – Avaimeton tehopakkaus

Julkaissut:

|

6.10.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volvo EX30 Twin Performance Ultra – Avaimeton tehopakkaus

Pienin sähkö-Volvo, Volvo EX30, toimii avaimettomasti, vain luottokortin kokoista muovilätkää heilauttamalla.  Suorituskyky on kokoluokkaan nähden kuitenkin huikea.

 

Vaihteenvalitsinkin on siirretty keskikonsolista ratin taakse oikealle.  Samasta vivusta aktivoidaan myös vakionopeudensäädin, joka sekin tuntuu erikoiselta ratkaisulta. Luontevammaksi koen aktivoida vakionopeudensäädin ratista nappia painamalla.

3.6 sekuntia 0–100 km/h

Jos ovat hallintalaitteiden ratkaisut EX30:ssä vähän liiankin erikoisia, niin itse autona se on erinomainen. EX30 Ultra Twin -versiossa kaksi sähkömoottoria, joista irtoaa yhteensä huimat 428 hevosvoimaa ja 543 Nm vääntöä. Näillä eväillä EX30 kiihtyy nollasta sataseen vain 3,6 sekunnissa: kovin moni tämän kokoluokan sähköauto ei kykene samaan.

Volvo EX30:n turvajärjestelmät ovat kattavat: kaistavahti, törmäyksenestoavustimet ja adaptiivinen vakionopeudensäädin tuntuvat tämän päivän Volvossa itsestäänselvyydeltä.

Auton infotainment-järjestelmä sisältää Google Mapsin sekä Assistantin ja Play Store -tuen. Autosta löytyvät myös langattomasti toimivat Apple CarPlay ja Android Auto tuki.

Niin nuorempiin kuin nuorekkaisiin vanhempiinkin Volvo-ihmisiin epäilemättä vetoavat niin EX30:n huikea suorituskyky ja sisustuksen laadukkaat kierrätysmateriaalit. EX30:a on kehuttu seksikkäimmän näköiseksi sähköautoksi kokoluokassaan, mutta vanhempi ja konservatiivisempi Volvo-väki voi vähän vierastaakin teräviä linjoja ja keulan rohkeaa muotoilua.

Pieni koko, pieni kulutus

Kojelauta on pelkistetty ja pääosin EX30:a hallitaan 12–tuumaista näyttöä hipelöimällä. Perinteisiä nappuloita ja painikkeita on vähän. Volvon perinteiseen ”kassakaappitunnelmaan” tottunut vähän vierastaakin näitä pelkistyksiä.

Perinteiset Volvo-ihmiset voivat vierastaa myös EX30:n suhteellisen pientä kokoa: takapenkillä polvitila on niukka ja istuessa polvet nousevat korkealle. Etupenkkien istuintyynytkin ovat lyhyet ja tämä tietysti heikentää reisitukea ja mukavuutta pidemmillä matkoilla.

Kuitenkin juuri tuo pieni koko osaltaan pienentää sähkönkulutusta: maahantuojan ilmoittama kulutuslukema on 17.5 kWh/100 km, jota voi pitää näin suorituskykyiselle autolle hyvänä.  Koeajetun auton akkukapasiteetti on 69 kWh:n ja toimintamatkaksi on virallisesti ilmoitettu 450 km.

Ajoturvallisuutta on myös pienen EX30:n jämäkkä ja tarkka ajotuntuma. Napakka jousitus tuo ajoon urheilullista fiilistä, mutta ryskäteillä alusta voisi olla vähän pehmeämpikin. Nelivedon ansiosta auto pysyy tiukasti tiessä haastavammissa paikoissa. Mahtavan 543 Newtonin väännön ansiosta kiihdytykset ja ohitukset hoituvat vaivattomasti.

 

JÄLKIMAKU
Samaa suorituskykyä samaan hintaan ei moni kilpailija pystyne tarjoamaan. Eri asia sitten, vetoaako pienikokoinen Volvo enemmän niihin, joille riittää EX30 yhdellä sähkömoottorilla ja vaatimattomammilla tehoilla, kun kokonaishinta jää 36 000 euroon. Uskoisin, että 428 hevosvoiman tehopesästä ja tuplamoottoreista huolimatta yli 46 000 euron hinta on monelle liikaa pikku-Volvosta.

Plussat
Huipputehokas
Nuorekas ulkonäkö (nuorempaan makuun)

Miinukset
Rajalliset tilat takana
Avaimettomuus vaatii totuttelua

 

Volvo EX30 Twin Performance Ultra
Moottori: 2 sähkömoottoria
Teho: 428 hv
Vääntö: 543 Nm
Akun bruttokapasiteetti 64 kWh
Toimintasäde sähköllä: 450 km
Keskikulutus: 17.5 kWh/100 km
Co2-päästö: 0 g/km
Akun latauksen kesto 10–80 % (DV 175 kW): 26 minuuttia
Vetotapa: neliveto
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 3.6 s
Huippunopeus 180 km/h
Mitat: pituus 4233 mm, leveys 1837 mm, korkeus 1549 mm, akseliväli 2650 mm
Tavaratila 234 – 904 l
Hinta alk: 46 550 €, EX30-malliston hinnat alk. 35 300 €.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Katso tästä Volvo EX30 Cross Countryn koeajovideo

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Kia EV6 – Leppoisa iso hatchback
Koeajo Škoda Kodiaq RS – Sitä perinteistä koulukuntaa
Maxus eTerron 9 – Täyssähköinen avolava

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *