Koeajo Toyota Hilux GR II – Ostaisitko sadantuhannen euron lava-auton?

Jollain sinne työmaalle on mentävä, jos vaikkapa työt kutsuvat tai harrastus vaatii vankkaa veturia. Yksi suosituimmista nelivetoisista avolavoista, Toyota Hilux, on uudistunut ja nyt siitä löytyy levyjarrut myös taka-akselilta.
Maanviljelijät ja monet muutkin yrittäjät ovat luottaneet jo vuosikymmeniä Toyota Hiluxiin. Joskus takavuosina se oli hyvinkin työkalumainen ja jopa karu hyötyajoneuvo, mutta nyt koeajettu GR II -versio oli kaikkea muuta sillä siinä hyvät soittimet, kamerat ja jopa lämmitettävät reunapaikat takapenkillä. Viisipaikkaisena se kuuluu täyden autoveron piiriin ja hintaa on lähes 30 000 euroa enemmän kuin kaksipaikkaisella pakettiautolla.
Varustelu on siis runsasta ja kaiken kruunaa urheilulliset GR-yksityiskohdat, kuten esimerkiksi punaiset turvavyöt, nahka-/alcantarasisustus, alumiiniset polkimet ja miellyttävän tuntuinen nahkaratti.
Koeteltua tekniikkaa
Tekniikka sinänsä on tuttua ja turvallista edellisistä malleista, sillä mitäpä sitä hyvää muuttamaan. 2.8-litrainen diesel pelaa hyvin yhteen
kuusiportaisen automaatin kanssa ja ajaminen on jotenkin jyhkeää. Ohjaus on aika hidas runsaalla kolmella kierroksellaan ja takajousitus pompottaa tyhjänä jonkin verran jämäköistä lehtijousista johtuen. Nämä ominaisuudet ovat tuttuja jo muista avolava nelikoista. Yli 200 hevosvoimaa ja turbodieselin 500 newtonmetrin vääntö vievät kuormattuakin autoa kevyesti ja veturinakin Hilux on todistetusti elementissään. Vetokoukkua autoon ei tosin ollut vielä asennettu, joten piti muistella edellistä Hiluxin koeajoa, jolloin vedin sillä hevoskärryä perässä. Ensimmäistä kertaa Hiluxin historian aikana takana on nyt levyjarrut ja sen tuntee nyt positiivisessa mielessä varsinkin kovemmasta vauhdista jarrutettaessa. Moottoritiellä suurin sallittu nopeus tuntuu ihan turvalliselta ja nykyäänhän uudemmilla myös pakettiautoilla saa ajaa henkilöautojen kanssa samaa maksiminopeutta.
Tehty kovaan käyttöön
Kuorma todellakin parantaa ajo-ominaisuuksia ja Hilux tuntuu muutenkin aina vain paremmalta mitä huonommaksi tie menee. Aidoissa maastoautoissa on alennusvaihteisto ja toki sellainen on myös Hiluxissa. Taka-akselille on myös erikseen kytkettävä lukko, joten etenemiskykyä riittää hankaliinkin olosuhteisiin. Korkean maavaran ansiosta kahluusyvyyttä on riittävästi ja korkealle nostettu etupuskuri ei ota ihan heti esteeseen kiinni. Kabiiniin todellakin kiivetään ja näkyvyys tavallista korkeammalta on hyvä joka suuntaan, isot ja kääntyvät peilit ovat myös paikallaan tässä autossa. Tavaratila Double Cabissa on tietysti lyhyempi kuin lyhyellä ohjaamolla varustetussa mallissa ja takapenkin tilat sopivat parhaiten pienikokoisille ihmisille, mutta moneen käyttöön Hilux silti taipuu tarvittaessa.
Suosio perustuu luotettavuuteen
Kankea kaupungissa, maantiellä mukavan hiljainen ja maastossa kotonaan, sellainen on uusi Toyota Hilux GR II. Sillä voi viedä tavarat
päivällä tiettömän tien päähän ja illalla puhtaaksi pestynä se sopii minkä tahansa hotellin parkkipaikalle. Isokin kärry kulkee helposti perässä ja tarvittaessa jopa viisi henkilöä pääsevät autolla, sinne minne jalan ei meinaa päästä itseään telomatta tai kastelematta, sillä yli 30 sentin maavara on normitarpeisiin vallan riittävästi. Laadukkuus tuntuu materiaaleissa, varusteissa ja esimerkiksi todella vaimeana ajomeluna, mutta näkyy kieltämättä myös hintalapussa. Dieseliä palaa alle yhdeksän litraa satasella kevyessä ajossa, mutta raskaammissa olosuhteissa ja kuormattuna menee toista kymppiä että heilahtaa. Tuttu kaveri muuten kertoi uutta Hiluxia ihastellessaan, että hänen omalla luotettavalla Hiluxilla on ajettu runsaat puoli miljoonaa kilometriä ja velipoikansa aikoo ajaa omallaan täyden miljoonan mittariin. Tämä on siis niitä harvoja automalleja, jotka kestävät usein isältä pojalle ja vieläpä työkäytössä.
Plussat
Hyvät maasto-ominaisuudet
Laadukas kokonaisuus moneen käyttöön
Miinukset
Hintalappu viisipaikkaisena
Pompottava jousitus tyhjänä ja hidas ohjaus
Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR II Sport A
Moottori: R4, turbo, 2755 cm3
Teho: 150 kW (204 hv)/3400 r/min, 500 Nm/1600–2800 r/min
0–100 km/h 10,7 s
Huippunopeus 175 km/h
Kulutus: 9,8 l/100 km
CO2-päästöt: 248 g/km
Pit.5325, l. 1855, k. 1815 mm, akseliväli 3085 mm
Maavara 310 mm
Kahluusyvyys 700 mm
Omamassa 2125–2340 kg
Kantavuus 1010 kg
Vetomassa 3500/750 kg
Lavan pituus 1525 mm
Tankki 80 l
Koeajoauton hinta vakiovarustein: 99 087 €
Kaksipaikkaisena pakettiautona: 70 562 €
Teksti ja kuvat Petri Matikainen







Vastaa