Kysely: Puolet ostajista ei harkitsisi sähköajoneuvon ostamista
Samalla kun EU suunnittelee fossiilisia polttoaineita käyttävien uusien ajoneuvojen myyntikieltoa vuoteen 2035 mennessä, kuljettajat eivät ryntää vaihtamaan sähköajoneuvoihin. Vaikka monet hallitukset ovatkin ottaneet käyttöön erilaisia taloudellisia kannustimia sähköajoneuvojen käyttöönoton rohkaisemiseksi, myynti romahtaa heti kun kannustimet poistetaan.
Autoalan datayhtiön carVerticalin äskettäisen kyselyn mukaan ainakin puolet ostajista ei harkitsisi nykyisin sähköajoneuvon ostamista.
Kysyttäessä mielipolttoainetyyppiä carVerticalin kyselyn vastaajista 43,8 % valitsi bensiinin, 38,9 % dieselin, 10,4 % hybridipolttoaineen ja 5,6 % sähkön. Tämä todistaa vain, että ostajat suosivat sisäisillä polttomoottoreilla varustettuja autoja, eivätkä ole valmiita harkitsemaan muita vaihtoehtoja.
Mielipolttoainetyyppi on suoraan verrannollinen sähköajoneuvon ostamista koskevien suunnitelmien kanssa. Yli puolet kyselyn vastaajista (51,5 %) ilmoitti, etteivät he ostaisi nykyisin sähköajoneuvoa, ja vain 12,2 % harkitsisi sähköajoneuvon ostamista. Vastaajista 36,3 % oli epäröivällä kannalla ilmoittaen, että he saattaisivat ostaa sellaisen tulevaisuudessa.
-Sähköajoneuvojen korkeat hinnat, latausinfrastruktuurin puute ja niitä ympäröivät erilaiset myytit ovat joitakin niitä syitä, joiden vuoksi ihmiset eivät ole niistä innostuneita. On entistäkin selvempää, että on haastavaa hylätä sisäisillä polttomoottoreilla varustetut autot. Hallitusten ottamat askeleet eivät riitä vakuuttamaan ostajia, jotka eivät ole vielä sitoutuneita vaihtamaan sähköajoneuvoon, toteaa carVerticalin autoalan asiantuntija Matas Buzelis.
EU:n lainsäädännössä on määrätty uusien bensiini- ja dieselautojen myyntikielto vuodesta 2035 alkaen. Sen mukaan kaikkien myytyjen uusien ajoneuvojen on oltava nollapäästöisiä, jotta saavutetaan EU:n ilmastoneutraaliustavoite vuoteen 2050 mennessä. Kuitenkin jotkut jäsenvaltiot, kuten Italia, ovat vaatineet suurempaa joustavuutta näiden tavoitteiden saavuttamisessa, koska ne pelkäävät sen taloudellista vaikutusta koko autoalaan.
Halvempi kunnossapito ja alemmat verot ovat joitakin sähköajoneuvoihin siirtymisen kannustimia
Sähköajoneuvoja kannattavilla ja niillä, jotka todennäköisesti ostaisivat sellaisen, on erilaisia syitä tällaisten autojen priorisointiin. Enemmistö vastaajista (47,2 %) on sitä mieltä, että sähköajoneuvon käyttö ja kunnossapito on halvempaa. Koska sähköajoneuvoissa on vähemmän liikkuvia osia, kunnossapitokulut ovat yleensä alemmat verrattuna bensiini- tai dieselajoneuvoihin. Nousevat polttoainehinnat rohkaisevat myös kuljettajia vaihtamaan sähköön halvempana vaihtoehtona.
Kyselyyn osallistuneista kuljettajista 17,6 % valitsisi sähköajoneuvon alempien verojen vuoksi. EU:ssa monet maat ovat vähentäneet omistukseen liittyviä veroja tai luopuneet niistä sähköajoneuvojen käyttöönoton rohkaisemiseksi. Esimerkiksi Saksa ja Ranska tarjoavat vapautuksia tai merkittäviä alennuksia vuotuisista tieveroista sähköajoneuvoille, kun taas Alankomaat ovat täysin vapauttaneet sähköautot rekisteröinti- ja käyttöveroista.
Vastaajista 14,1% valitsisi sähköajoneuvon valtion tukien vuoksi. Esimerkiksi Ranska tarjoaa jopa 7 000 € uuden sähköajoneuvon ostosta henkilön tulojen mukaan.
Vain 14 % carVerticalin käyttäjistä toteaa, että he valitsisivat sähköajoneuvon ekologisten syiden vuoksi. Kuitenkin samalla kun Pariisin, Lontoon ja Berliinin kaltaiset kaupungit laajentavat vähäpäästöisiä alueita, sähköajoneuvon omistamisesta on tullut vähemmän elämäntapavalinta ja pikemminkin tarveperusteinen kaupunkikuljettajien pyrkiessä välttämään sakkoja tai rajoituksia (7,1%).
Tukien vähentäminen hidastaa sähköajoneuvojen käyttöönottoa
Lukuisat EU-maat ovat jo vähentäneet sähköajoneuvoille tarkoitettuja tukia tai poistaneet ne. Ruotsi lopetti ostotuet vuonna 2022 ja Saksa vuoden 2023 lopussa, minkä vuoksi sähköajoneuvojen myynti romahti tuntuvasti.
Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin hallinnon alaisuudessa on merkittävästi heikennetty lukuisia EU:ta suosivia käytäntöjä, kuten sähköajoneuvojen myyntivaltuutusten peruuttaminen, liittovaltion verohelpotusten poistaminen ja sähköajoneuvojen infrastruktuurin rahoituksen jäädyttäminen. Nämä muutokset ovat hidastaneet sähköajoneuvojen käyttöönottoa ja luoneet epävarmuutta autonvalmistajien keskuudessa.
”Hallituksen kannustimet ovat kallis keino lisätä sähköajonevojen myyntiä, mutta todellinen ongelma on kestävyys”, huomauttaa Buzelis. ”Heti kun näitä kannustimia leikataan, maksukyky heikkenee merkittävästi. Todellinen kysyntä polkaistaan käyntiin vasta, kun ostajat alkavat luonnostaan valita sähköajoneuvoja – ei siksi, että niiden myyntiä rohkaistaan tukien avulla vaan siksi, että he säästävät merkittävästi käyttökuluissa, mitä he eivät näytä ottavan vielä huomioon”.
Autonvalmistajat vastaavat kriisiin työvoimavähennyksillä
Kysyttäessä miksi he eivät ostaisi sähköajoneuvoa, 32 % vastaajista totesi, että sähköautot olivat liian kalliita, 26,7 % oli huolestunut lyhyestä toimintamatkasta, 21,1 % painotti huonoa infrastruktuuria, kun taas 12 % mainitsi alhaisen jälleenmyyntiarvon (muut syyt 8,2 %).
Kuten Buzelis selittää: ”Sähköautoilla on nykyisin suhteellisen alhainen jälleenmyyntiarvo – tosin tämä voi itse asiassa hyödyttää ostajia. Käytetyn sähköajoneuvon markkinoiden ostajat voivat löytää mahtavia tarjouksia, jotka eivät ole mahdollisia bensiini- tai dieselajoneuvojen kohdalla.”
Loppujen lopuksi ensimmäinen sähköajoneuvojen käyttöönottoaalto on jo takanamme – ”Niillä ihmisillä on jo sähköajoneuvo, jotka tarvitsivat sitä ja jotka houkuteltiin ostamaan sellainen. Lisäksi sähköajoneuvo toimii erittäin hyvin toisena ajoneuvona ja ostajat alkavat hankkia niitä perinteisten ajoneuvojensa rinnalle”, huomauttaa Buzelis.
Vuonna 2025 monet suurimmat autonvalmistajat ilmoittivat merkittävistä työpaikkojen leikkauksista hintojen, tuotantosiirtojen ja kulunvähennystoimien vuoksi. Stellantis lomautti tilapäisesti 900 työntekijää viidessä yhdysvaltalaisessa tehtaassa sekä keskeytti tuotannon Meksikon ja Kanadan tuotantolaitoksissa. General Motors ilmoitti monista lomautuskierroksista, jotka koskivat yhteensä 3 000:ta työntekijää, kun taas Nissan ilmoitti suunnitelmista vähentää 10 000 työpaikkaa ympäri maailman ja sulkea seitsemän tuotantolaitosta.
Muut tärkeät valmistajat, kuten Porsche, Volvo ja Volkswagen, ilmoittivat myös työpaikkojen leikkauksista, mikä heijastaa alan laajuista rakenneuudistusta markkinapaineisiin vastaamiseksi.
Kiinalaisista valmistajista johtuva kasvava kilpailu muovaa myös sähköajoneuvojen markkinoita. BYD on vahvistanut nopeasti läsnäoloaan Euroopassa ja ylittänyt Teslan sähköakkua käyttävien ajoneuvojen (BEV) myynnissä ensimmäistä kertaa huhtikuussa 2025. Sen myynti nousi viime vuonna 359 % huolimatta siitä, että kiinalaisten sähköajoneuvojen hinnat ovat nousseet EU:ssa. Vielä on aikaista sanoa, pystyvätkö kiinalaiset autonvalmistajat vakuuttamaan eurooppalaiset siirtymään sähköajoneuvoihin, mutta näiden valmistajien nopea kasvu on jo vaikuttanut Euroopan talouteen.
Metodologia
Tutkimustiedot perustuvat carVerticalin raportin latausnäytössä näkyvään kyselyyn, joka suoritettiin huhti-heinäkuussa 2025. Kyselyyn osallistui 3 000 vastaajaa 35 maassa. Koska kysely oli tarkoitettu vain carVerticalin käyttäjille, näyte edustaa käytetyistä autoista aktiivisesti kiinnostuneita henkilöitä. Eniten vastauksia saatiin Puolasta, Ranskasta ja Romaniasta.
carVertical toimii 35 maassa, ja sen tietolähteinä on yli 900 maailmanlaajuista tietokantaa, kuten lainvalvontaviranomaiset, kansalliset/valtiolliset rekisterit, rahoituslaitokset ja ilmoitukset. Käsittelemällä vuosittain miljoonia ajoneuvojen historiaraportteja yritys voi tarjota trendejä, kattavia ennusteita ja ainutlaatuisia näkemyksiä käytettyjen autojen markkinoista.








Vastaa