Koeajo Jac E30x – Söpö tulokas budjettiluokkaan

Kiinalainen Jac E30X on uusi ja söpö tulokas söpöjen pienten budjettiluokan sähköautojen markkinoille. Saman kokoluokan kilpailijoiden tavoin sekin jätti itsestään voittopuolisesti sympaattisen vaikutelman.
Kiinalainen Jac E30X on uusin tulokas pienten budjettiluokan sähköautojen markkinaan. Yleisilme retrohenkisine ja vilkkuvine pyöreine Angel Eyes -LED-ajovaloineen riemastuttaa ainakin perheen pikkuväkeä. Hauskalta Jax E30X näyttää aikuisenkin mielestä.
Pyöreä muotoilu tekee ympäristön hahmottamisesta helppoa ja näkyvyys on kaupunkiajossa hyvä. Pieni kääntösäde ja kevyt rakenne (vain 1445 kg) tekevät kaupunkiajosta leppoisaa.
Jac E30X on saatavana 41 kWh- tai 51m5 kWh -akulla. Näiden kahden vaihtoehdon hinnat osuvat 26 000 – 30 000 euron välille.
Pitkä akseliväli
Koeajoon sain isompiakkuisen ja paremmin varustellun E30X Style -version, jonka toimintamatkaksi ilmoitetaan 374 – 400 km. Akku
tukee 11 kW AC-latausta ja tehokasta DC-latausta, jolla lataaminen 30 %:sta 80 %:iin onnistuu noin 45 minuutissa. CCS-laturi kuuluu vakiovarusteisiin.
Vaikka Jac E30X on ulë-C3komitoiltaan pieni, se on sisältävä yllättävänkin tilava, koska akseliväli on tässä kokoluokassa pitkä: 2620 mm. Takana jopa 1,8 metriä pitkät aikuiset löytävät hyvin tilaa niin jaloille kuin päällekin. Esimerkiksi Citroen ë-C3:n akseliväli on peräti 8 senttimetriä lyhyempi.
Tietoviihdenäyttö on iso: 15,6 tuumaa. Kompakti 6,2-tuumainen mittaristonäyttö on liitetty ohjauspylvääseen. Kojelaudassa on 15.6 tuuman kosketusnäyttö, joka voi käyttää Apple Car Playta ja Android Autoa langattomasti. Perinteisiä nappuloita ei juurikaan ole ja tällaista vanhan liiton ”rähmäkäpälää” kaikkien hipaisutoimintojen etsiminen välillä vähän turhauttaakin.
Lemmikille viilennystä
Pitkä kuljettaja jää kaipaamaan ratin etäisyyssäätöä, tällainen 176 cm pitkä kyllä löysi hyvän ajoasennon vaivatta. Tavaratila on kompakti ja vetää pikkuautolle tyypillisesti 310 litraa.
7.5 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataseen riittää varmasti tämän kokoluokan auton ostajalle. Sekä melutaso että mukavuus ovat kokoluokkaan nähden hyvällä tasolla, mutta karkeilla pinnoilla moottoritienopeuksissa meno muuttuu äänekkääksi: onhan Jac E30X kuitenkin pikkuauto.
Moottori jarruttaa vauhtia pudottaessa vähän liiankin jyrkästi. Jac E30X toimii lähes koko ajan enemmän yhden kuin kahden polkimen taktiikalla.
Kokoonsa nähden Jac E30X kulkee riittävän vakaasti moottoritienopeuksissakin: ohjauksen jäykkyyttä voi myös säätää. Alusta on tämän kokoluokan autolle tyypillisesti napakka.
Keskikulutus koeajoviikolla oli todella pieni. Auto-datan mukaan kulutuslukema on 14.7–15.6 kWh/100 km, maahantuojan esitteestä en kulutuslukemia löytänyt. Itselleni ajotietokone näytti keskikulutukseksi jopa 11,8 kWh/100 km, mutta en oikein osaa sanoa, miten pitkältä matkalta tuo mittaustulos on tehty.
Lemmikin omistajia varmasti ilahduttaa Jac E30X:n Lemmikkitoiminto: lemmikin voi jättää hetkeksi autoon käynnistämällä Lemmikki-toiminnon, joka pitää sisätilat mukavan viileänä aurinkoisenakin päivänä.
Plussat
Pieni kulutus
Vakaa ajettava
Kohtuulliset sisätilat
Hauska ulkonäkö
Miinukset
Karkeilla pinnoilla äänekäs
Jyrkkä moottorijarrutus
JÄLKIMAKU
Tällaisen söpön sähköauton ostaminen vaatii ripauksen boheemia luonnetta. Kiinalainen Jac E30X tarjoaa kuitenkin pienten ja budjettihintaluokan sähköautojen markkinassa ihan varteenotettavan vaihtoehdon.
Jac E30X Style
Sähkömoottori 100 kW/136 hv
Akun bruttokapasiteetti 51.5 kWh
Sähkön keskikulutus: 14.7–15.6 kWh/100 km
Vääntö: 175 Nm
Vetotapa: etuveto
Toimintasäde: 374 km (ilmoitettu)
Mitat: pituus 4025 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1560 mm, akseliväli 2620 mm
Tavaratila 310 l
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 7.8 s
Huippunopeus 150 km/h
Kokonaishinta: 29 900 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski







Vastaa