Kaasujalka

Koeajo Honda Civic – Kaukana Kummeli-vitsistä

Julkaissut:

|

2.8.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Honda Civic – Kaukana Kummeli-vitsistä

Uusi, jo 11. sukupolven Honda Civic on tyylikkään muotoilun ja kehittyneen hybriditeknologian onnistunut paketti. Civic on kulkenut pitkän matkan Kummeli-sketsin naistenmiehen Civicistä tämän päivän täyshybriksi.

Honda Civic on yksi maailman tunnetuimmista autoista. Ehkä ei sentään legenda, mutta nykypolvetkin katsovat edelleen YouTubelta Kummeli-sketsiä, jossa pikkupojat ihailevat toisen sukupolven Honda Civicillä ajavaa naistenmiestä.

Lue myös: Koeajo Honda ZR-V e:HEV – 1000 km tankillisella – Kaasujalka

Kummelissa tosin käytetään naistenmiehestä roisimpaa nimitystä, mutta eihän näinä aikoina enää uskalla käyttää samoja ilmaisuja, joita kummelit käyttivät vuonna 2006. RIP, Heikki Silvennoinen!

2 sähkömoottoria

Hondan luottamus uuden Civic E:hybridiin on niin kova, että sille luvataan 5 vuoden ja 100 000 kilometrin takuu.

Vuoden 2025 Civic Hybrid yhdistää kaksi sähkömoottoria 2.0-litraiseen nelisylinteriseen bensamoottoriin.

Uusi Civic tarjoaa kuljettajalle erinomaisen näkyvyyden ja uuden premiumtasoisen sisustan. Kojelauta on selkeälinjainen ja istuimet tukevat hyvin kroppaa. 9-tuumaisella kosketusnäytöllä varustettua Honda CONNECT multimediajärjestelmää on vaivatonta käyttää.

Myös turvallisuuteen on panostettu paljon. Kymmenen turvatyynyn joukossa on eteen sijoitettu keskiturvatyyny ja kuljettajan polviturvatyyny.

Uudistuksessa etupaneeli on saanut aiempaa hyökkäävämmän ilmeen ja takavalojen sävyä on tummennettu.

Täyshybridin taloudelliset hyödyt ovat ihan toista tasoa kuin kevythybrideissä. Koeajoviikolle sattui vähän pidempikin reissu moottoriteillä. Viisas täyshybridin teknologia luo itse sähkönsä esimerkiksi keräämällä talteen hybridin akkuun jarrutuksessa syntyvää energiaa.

Täydellä tankilla 838 km

Valmistajan mukaan Civicin toimintamatka täydellä tankillisella on jopa 838 km, ja sen CO2-päästöt ovat näin ollen vain 108 g/km* mukavuudesta tai suorituskyvystä tinkimättä.

Civic Hybridin moottori voi sammua kokonaan tietyissä olosuhteissa, kuten joutokäynnillä, rullauksessa tai jopa kevyessä kiihdytyksessä. Käyvän moottorin ja jarrukitkasta talteen otetun energian avulla Civic Hybrid voi ladata pienen akkunsa ajon aikana.

No, en ajanut koeajoviikolla 830 kilometriä, mutta 5.5 litran keskikulutukseen kyllä pääsin kevätkeleissä hyvinkin sekalaisessa ajossa. Pienellä vaivalla voi hyvinkin päästä valmistajan ilmoittamaan keskikulutukseen 5.0 /100 km.

Uuden Civic-hatchbackin pitkä akseliväli tuo runsaasti tilaa ja mukavuutta. Syvä tavaratila vetää maksimissaan ja penkit kaadettuina jopa 1220 litraa.  Perusasennossakin tavaratila vetää 410 litraa. Takaistuimet ylhäällä ja tavaratilan lattian alla oleva lisätila mukaan lukien Civicin tavaratila vetää 415 litraa.

Muotoilu korostaa matalaa ja urheilullista ilmettä. Matalalla istuminen voi miellyttää urheilullisesta fiiliksestä nauttivia kuljettajia, mutta itselleni niin autoon sisään pääseminen kuin sieltä ulostuleminenkin on helpompaa korkeammassa crossoverissa.

Ajettavuus on kuitenkin erinomainen. Honda tuntuu optimoineen ainutlaatuisesti iskunvaimennuksen ja jousituksen hybridimallille. Ajaminen isoilla teillä on vakaata, mutta kaupunkiajossa ohjaus on myös sopivasti herkkä.

Pieni miinus tulee moottorin ja 18-tuumaisten renkaiden lievästä jyrinästä, kun vauhti nousee vähän karkeammilla asfalttipinnoilla moottoritienopeuksiin. Sileillä pinnoilla ja perusnopeuksissa Civic etenee kuin sukkasillaan.

Loppupelissä uusi Civic E:Hybrid Sport on paketti, jossa yhdistyvät ajonautinto, hienostuneisuus, tilatehokkuus ja helppokäyttöisyys tavalla, johon harvat autot tässä hintaluokassa pystyvät.

Plussat
Taloudellinen
Vakaa ajettava maanteillä
Helppo käsitellä taajamissa
Kilpailukykyinen hinnoittelu

Miinukset
Hieman äänekäs moottoritienopeuksissa

JÄLKIMAKU
Kuten joskus ennenkin olen kirjoittanut, Hondan pysytteleminen kaukana ensirekisteröintitilastojen piikkipaikoilta on pieni mysteeri. Varsinkin, kun Hondan moottorit tunnetaan luotettavuudestaan. Ja sokerina pohjalla: uusi Civic E-Hybrid on erinomainen auto ajaa.

HONDA Civic e:HEV Hybrid Sport
Moottori: R4, 1998 cm3 + 2 sähkömoottoria
Polttoaine: bensa + sähkö (itselataava täyshybridi)
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: automaatti
Teho: 184 hv
Vääntö: 186 Nm
Keskikulutus (WLTP): 5.0 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 113 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.9 s
Huippunopeus 180 km/h
Mitat: pituus 4551 mm, , leveys 1802 mm, korkeus 1408 mm, akseliväli 2734 mm
Tavaratila: 410–1220 l
Kokonaishinta: 42 726 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Kia EV6 – Leppoisa iso hatchback
Koeajo Škoda Kodiaq RS – Sitä perinteistä koulukuntaa
Maxus eTerron 9 – Täyssähköinen avolava

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *