Kaasujalka

Rengasvalmistajan leivistä rengasketjun pomoksi

Julkaissut:

|

18.7.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Rengasvalmistajan leivistä rengasketjun pomoksi

Marko Mäkelän pomoja ovat elokuusta 2024 lähtien olleet 48 RengasCenter-kauppiasta eri puolilta Suomea. – Vaikka meillä on yhtenäinen brändi, RengasCenter -kauppiailla on vahva paikallinen identiteetti, Mäkeä sanoo.

35 vuotta myynnin parissa Nokian Renkailla työskennellyt Marko Mäkelä, 57, vaihtoi elokuussa 2024 pöydän toiselle puolelle, rengaskauppiaiden omistaman RengasCenter -ketjun toimitusjohtajaksi.

 

Mäkelän kokemus myyntityöstä rengasvalmistajan palveluksessa on vahva. Vuosina 2007-2023 hän toimi Nokian Renkaiden Suomen myyntijohtajana ja vuosina 2023-2024 hän vastasi Nokian Renkaiden myynnistä Baltiaan ja Islantiin.

“Markon aikaisemmasta taustasta johtuen hänellä on erinomainen näkemys ja kokemus toimialasta. Tätä hyödyntäen tarkoituksenamme on hakea Markon johdolla voimakasta kasvua ketjullemme kaikilla sektoreilla seuraavan kahden vuoden aikana.”, totesi RengasCenter Oy:n hallituksen puheen johtaja, vt. toimitusjohtaja Jarmo Nuora Mäkelän nimityksestä kertovassa tiedotteessa.

Jäsenyrittäjät tuttuja

Nyt Mäkelällä on takanaan jo reilusti yli puoli vuotta ns. pöydän toisella puolella: Nokian Renkailta tuotteita ostavien RengasCenter –kauppiaiden toimitusjohtajana.
–Työ on vastannut odotuksiani ja olen edelleen innostunut tehtävästäni, Mäkelä juttelee.

Työn vastaanottamista helpotti paljolti se, että RengasCenter-kauppiaat olivat Nokian Renkaiden iso ostaja ja tämän myös Mäkelälle ennestään tuttuja.

RengasCenter on Suomen suurin yrittäjävetoinen rengasketju, jolla on 48 yritystä ja kaikkiaan 62 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Viimeisin liike avattiin Lohjalle.

Kun Mäkelä aiemmin oli osa isoa konsernia, hänellä on nyt johdettavanaan pieni, neljän hengen organisaatio.
–Meidän pienen porukan työnantajia ovat kaikki RengasCenter-ketjun 48 yrittäjää. Ketju edellä mennään ja kaikkien yhteinen tavoite on kasvaa ja kehittyä yhtenä brändinä. Siinä mielessä olemmekin pärjänneet hyvin: olemme kahden rengasvalmistajaomisteisen kilpailijan jälkeen tunnetuin rengaskauppiasbrändi. Tätä on mitattu säännöllisesti kuluttajatutkimuksella, Mäkelä sanoo.

RengasCenterin tunnistamista huomattavaksi ketjuksi Suomessa helpottaa kuuluminen myös Pohjoismaiden suurimpiin kuuluvaan DEKK Partner -rengasliikeketjuun. Ruotsissa ketju toimii DÄCK Partner ja Norjassa DEKK Partner -nimellä. Ketjulla on Pohjoismaissa yli 170 rengasliikettä.

Vahva ostovoima

Mäkelän tehtävänä on pitää huolta nykyisistä RengasCenter-kauppiaista, mutta vieläkin tärkeämpi rooli hänellä on uusien jäsenien metsästämisessä.

Taloudellisesti haastavinakin aikoina Mäkelä luottaa RengasCenterin vahvuuksiin: yrittäjävetoisuus tarkoittaa paitsi vahvaa ammattitaitoa, myös joustavaa ja asiakaslähtöistä palvelua.
–Meillä on myös oikeat tuotemerkit, jotka kattavat kaikkien asiakasryhmien tarpeet. 48 rengaskauppiaan ostovoima on kuitenkin sen verran vahva tekijä, että uskomme meidän olevan hinnoiltamme kilpailukykyisiä nykyisessä markkinatilanteessa.

Vaikka RengasCenter -kauppiailla on vapaus valita itse ostamansa rengasbrändit, Mäkelän mukaan heillä on vahva lojaliteetti niihin brändeihin, joita ketjussa on päätetty yhdessä ostaa.

Mitä vahvemmin keskitämme ostoja yhdessä päätettyyn valikoimaan, sitä kautta saamme myös parhaat mahdolliset hinnat kuluttajalle, Mäkelä korostaa.

Paikallinen identiteetti

Sähköautojen yleistyessä rengaskauppiaan ammattitaito korostuu yhä vahvemmin.
–Tämä on tietysti haaste kaikille rengaskauppiaille, ketjusta riippumatta.  Sähköautoissa on isommat renkaat kuin perinteisissä polttomoottoriautoissa ja suuren väännön ja massan myötä ne myös kuluvat nopeammin. Tämä tietysti tietää rengaskauppiaille lisää töitä, Mäkelä sanoo.

Mäkelän mukaan perinteisestä bensalla tai dieselillä käyvästä Volkswagen Golfistaan tai Toyota Corollasta täyssähköautoon vaihtavilla kuluttajilla on vielä totuttelemista siihen, että sähköauton rengaskustannukset ovat selkeästi kalliimmat.
–Hän on saattanut aiemmin investoida perheautonsa premium-renkaisiin 500-600 euroa, mutta saman kokoluokan sähköautoon hankitun premiumrengassarjan hinta onkin helposti 1000 euroa. Tämän takia hän ei välttämättä enää ostakaan autoonsa premiumrenkaita, vaan valitsee keskihintaiset. Kun renkaan koko on 3-5 tuumaa aiempaa isompi, se myös maksaa enemmän.

Ammattitaito korostuu myös vaihtaessa auton alle kesä- tai talvirenkaita.
–Rengashotellipalvelut ovat kasvattaneet suosiotaan senkin takia, että monen taloyhtiön varastossa ei enää edes saa säilyttää autonrenkaita tulipalovaaran takia. Useiden uusien automallien renkaat ovat myös niin kookkaita ja painavia, että ne eivät välttämättä edes mahdu auton sisään, Mäkelä sanoo.

Vaikka RengasCenter -kauppiaat toimivat saman brändin alla, heillä on myös vahva paikallinen identiteetti.
–Tämä on meille tärkeä vahvuus. Meillä on jäseninä jopa 70 vuotta samalla paikkakunnalla toimineita yrityksiä, Mäkelä sanoo.

Vaikka Mäkelällä on vahva kokemus myyntityöstä rengasvalmistajan puolelta, hän korostaa yhteistyötä RengasCenter-kauppiaiden kanssa.
–Kukaan ei pysty yksi muuttamaan ja tekemään asioita. Tärkeintä on, että meillä yksi yhtenäinen rengasliikeketju ja sama ammattimainen ilme työssämme. Teemme yrittäjävetoista työtä suomalaisille, hän sanoo.

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Nelipyörä on nyt Tampereella – S-Etukortilla Bonusta autoilijan palveluista
Road Mobility Services ostaa Kirkkonummen Rengaspisteen
Driftingin kansainvälinen megatapahtuma Hämeenlinnaan Ahvenistolle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *