Koeajo Volkswagen Golf eHybrid – Taittaa yli 140 km sähköllä
Jopa 142 km sähkön voimalla kulkevan Volkswagen Golf ehybrid omaa kaikki eväät suosituksi kansanautoksi, mutta taitaa varsin korkea hankintahinta tiputtaa ostohalukkuutta.
Kun näitä pitkän sähköisen toimintamatkan plug-in hybridejä alkoi tulla markkinoille, minäkin hehkutin, kuinka pitkien etäisyyksien Suomessa tarvittaisiin juuri tällaisia ratkaisuja: autoja, joilla ajaa yli 100 kilometriä pelkällä sähköllä ja jotka voidaan ladata pelkän kotilatausaseman lisäksi myös liikenneasemien ja kauppakeskusten pikalatureissa.
Olen sanonut ennenkin, ja sanon edelleenkin, että ihan perus-Golfkin on niin hyvä ja miellyttävä auto ajaa, että tavallinen ihminen ei parempaa välttämättä tarvitse. Ja jos tarvitsee, niin sitten mennään jo sellaisiin asioihin, jotka menevät enemmän fiilistelyn ja elvistelyn puolelle.
Hatchback eli viistoperähän ei nyt ole muodissa ollenkaan, mutta omaa silmääni se miellyttää enemmän kuin Golf Variant -farmari. Farmari on ehdottomasti käytännöllinen valinta lapsiperheiden tarpeisiin, mutta rehellisesti sanottuna ymmärrän hyvin, miksi ihmiset nyt fanittavat näitä crossover-katumaastureita. Omassa seniorikansalaisen mieltymyksissä paras korimalli on sedan, sen jälkeen viistoperä eli hatchback.
Suomen pisin toimintamatka
Golf eHybridillle luvataan kuitenkin markkinoiden pisintä sähköistä toimintamatkaa, jopa 142 kilometriä. Uusi Golf eHybrid tuo tullessaan uuden ladattavan hybriditeknologian ja joukon parannettuja ominaisuuksia kompaktiin kokoluokkaan.
Akkua voi nyt ladata kotona ja muissa vaihtovirtalatauspisteissä jopa 11 kW teholla ja lisäksi Golf eHybridiä voidaan ladata DC-pikalatauksellakin jopa 50 kW:n teholla.
Uusilla lataushybrideillä Golf hakee uutta potkua ja mikäs on hakiessa, kun auto kiistatta on mukava, vakaa ja hiljainen ajettava. Vaikea sanoa, miksi vain farmari-Golfia ei saa pistokehybridinä, kun hanakammin taloudellisuutta hakevat Golfin tärkein kohderyhmä: lapsiperheet.
Toki Volkkarilta löytyy samasta koko- ja hintaluokasta aika monta täyssähköautoakin. Halvin Volkswagen ID.3 maksaa alle 36 000 euroa ja ID.4:kin 42 690.
Sähkön ja bensan yhdistetyssä toimintamatkassa pistoke-Golf tietysti päihittää täyssähköautot, ja juuri tämä voi ratkaista kuluttajan valinnan. Kun pistoke-Golfilla parhaimmillaan pääsee ajoakku täyteen ladattuna ja tankki täynnä bensaa enimmillään lähes 1000 kilometriä pysähtelemättä, niin se tuntuu varmasti pitkiä matkoja taittavasta lyömättömältä.
Tilat takana toki häviävät tasalattiaisille täyssähköautoille, mutta kyllä takapenkilläkin kaksi normaalimittaista aikuista matkustaa siedettävästi.
Ja jos nyt jaksaa sitten pysähtyi lataamaan, sekin hoituu pikalatausasemassa.
Lyömättömältä kuulostaa, mutta on hyvä muistaa, että pistokehybridillä tosiaan pitää ajaa säännöllisesti molemmilla käyttövoimilla, bensalla ja sähköllä.
Volkswagen Golf Style Business eHybrid
Moottorit: R4, bensaturbo1498 cm3 + sähkömoottori
Hybridijärjestelmän yhteisteho: 204 hv
Akun nettokapasiteetti: 19,7 kWh
Latausnopeus 0-100 % AC, 11 kW (max.) 2.5 h, AC 2,3 kW 12 h / 0–80 % DC: 26 min
Latausteho DC (max): 40 kW
Vääntö: 350 Nm
Toimintamatka sähköllä: 142 km (ilmoitettu)
Kulutus (WLTP): 14,7 kWh/100 km sähköllä ja 0,3 l/100 bensalla (ilmoitettu)7
Co2-päästöt: 7 g/km (ilmoitettu)
Vaihteisto: 6-lovinen DSG-automaatti
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.2 s
Huippunopeus 220 km/h
Mitat: pituus 4282 mm, leveys 1789 mm, korkeus 1478 mm, akseliväli 2629 mm
Tavaratila 273 – 1129 l
Hinta lisävarusteineen: 45 319 €, ladattavien hybridien hinnat alk. 39 992 €, koko Golf-malliston hinnat alk. 31 953 €
Plussat
Pitkä toimintamatka sähköllä
Tasapainoinen ajettava
Hiljainen
Miinukset
Sähköautoa rajallisemmat takatilat
Matala, vain 13 cm maavara
JÄLKIMAKU
Volkswagen Golf eHybrid on juuri sellainen sähköllä ja bensalla käyvä kompromissi, jonka luulisi innostavan suomalaisia. Toimintamatka sähköllä on yli 100 kilometriä ja pitkälläkin reissulla voi valita, jatkaako matkaa bensan voimalla vai pitääkö kahvitauon liikenneasemalla sillä välin, kun auto latautuu pikalatausasemassa.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Katso myös: Koeajovideolla Ripeä 326 hv Volkswagen ID.3 GTX Performance
Vastaa