Kaasujalka

Ostaako kukaan enää käytettyä dieselhybridiä?

Julkaissut:

|

7.4.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Ostaako kukaan enää käytettyä dieselhybridiä?

Mercedes-Benz on ainoa autovalmistaja, jonka autoja saa vielä uusina diesel-pistokehybrideinä. Kuvan E 300 de T A Business EQ Poweriilla -pistokehybrididieselillä vuosimallia 2019 on ajettu jo 286 000 km, mutta ajoakku lienee autoon tehdyn akkutestin perusteella vielä iskussa. Kuvan töpselidiesel-Mersua myyvä Kamux Espoossa ja hintapyyntö on 19 800 €,

Käytettyjen dieselhybridien myyntiä eniten hidastava puoli on tuntuva käyttövoimavero: ”dieselvero” kun rankaisee myös osan matkoista sähköllä ajavia dieselautoilijoita.

 

Koska dieselhybridejä ylipäätäänkin on tarjolla hyvin vähän, niitä ajautuu myös vaihtoautomarkkinaan hyvin rajatusti. Kun syötti helmikuun puolivälissä Nettiauto.comin hakukenttään kriteeriksi kaikki hybridit, hakutuloksia tuli kaikkiaan 74 288 kappaletta.

Mutta kun laittoi hakukriteeriksi diesel/sähkö -hybridin, hakutulokset putosivat 873 autoon. Ja kun vielä lisäsi diesel & sähkö -hybridin hakuehdoksi plug-in latauspistokkeen, hakutuloksia tuli enää 553. Melkein kaikki noin 20 000 euron dieselhybridit olivat ladattavia plug-in -malleja ja ne taas kaikki olivat lähes yksinomaan Volvon V60-malleja.

Jopa 400 000 km ajettuja

Viime aikoina mediassa on kirjoitettu paljon ”töpseliautojen” ajoakkujen lyhyestä elinkaaresta, joka saattaa tulla tiensä päähän jo 100 000 kilometrin jälkeen. Nettiauto.comista monella ladattavalla V60-dieselillä on kuitenkin ajettu jopa yli 400 000 kilometriä.

Se tietysti ei myynti-ilmoituksista selviä, onko näissä paljon ajetuissa pistokehybrididieseleissä vielä alkuperäin ajoakku tai onko sitä jouduttu korjaamaan tai vaihtamaan.

Kohu dieselhybridien ongelmista ei ole tuulesta temmattu. Vähemmän on kuitenkin tuotu esille autoilijan oman ajotavan vaikutusta pistokehybridin ajoakun pitkäikäisyyteen: ongelmat kun voivat johtua myös väärästä ajotavasta.

Välttämättä ei ole ymmärretty, että pistokehybridiä ei ole luotu pelkkään sähköllä ajamiseen: myös dieseliä tai bensaa käyttävä polttomoottori pitää säännöllisesti ajaa lämpimäksi. Vastaavasti myöskään pelkällä dieselillä tai bensalla ajaminen ei tee hyvää plug-in -auton hybridijärjestelmälle.

Käyttötapa vaikuttaa kestoon

Rinta-Joupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen myöntää, että ehkä eniten niiden myyntiä jarruttaa Suomen verotus.
–Suomessa pistokehybridilläkin ajavan dieselin pitää maksaa dieselin käyttövoimaveroa, se on näiden autojen haasteellinen puoli.

Loppupelissä kuitenkin myös pistokehybrididieselit tekevät Hiltusen mukaan ihan hyvin kauppansa.
–Tärkeämpää asiakkaalle on auton dieselmoottori, latausmahdollisuus on tavallaan kiva sivuseikka.

Hiltusen mielestä vastuuntuntoisen myyjän on selvitettävä asiakkaalta, minkälaiseen käyttöön hän on pistokehybrididieseliä hankkimassa.
–Käyttötavallahan on ratkaiseva vaikutus ajoakun kestoon. Pelkästään lyhyitä kauppareissuja varten ei töpselidieseliä kannata hankkia, koska toimiakseen pitkään moitteettomasti myös plug-in-hybridin polttomoottorin pitää käydä säännöllisesti lämpimäksi. Plug-in ei ole hyvä vaihtoehto myöskään pelkästään pitkiä matkoja ajavalle, jos hän ei välillä pääse lataamaan autoonsa sähköä. Molemmat käyttövoimat on tehty ajoa varten.

Rinta-Joupin Raision liikkeessä on tälläkin hetkellä meillä myynnissä plug-in-hybridit-Mersuja ja paljon sieltä on myyty vanhoja dieselillä käyviä plug-in –Volvojakin.
–Eikä kauheasti ole epäluottamuslauseita jälkikäteen tullut. Jos perusviat ovat hoidossa ja tyyppiviat korjattu, ei näitä autoja ole erityisemmin hyljeksitty, Hiltunen sanoo.

Kaikki testataan

Hiltunen ei ole huomannut, että pistokehybridiä olisi jouduttu myymään sen halvemmalla kuin vastaavan auton perusdieselversiotakaan.
–Iäkkäämpi plug-in-dieselikin mielletään kuitenkin ennen kaikkea dieseliksi, johon saa vain pientä apua sähkömoottorista. Meillä testataan kaikki vaihdossa tulevat tai itse ostamamme sähköautot ja pistokehybridit, sitä vaativat tänä päivänä asiakkaatkin.

Vaikka 70 % pidetään ajoakun kapasiteetin kriittisenä rajana, niin Hiltusen mukaan on ymmärrettävää, jos 200 000 kilometriä ajetussa ja iäkkäässä autossa kapasiteetti on jo laskenut alle tuon rajan,
–Kapasiteetin laskeminen vanhassa ja paljon ajetussa autossa hiukan alle tuon rajan ei ole kaupan este: pienempikin kapasiteetti riittää ja usein tällainen auto sitten myydäänkin halvemmalla. Kuuluu ihan normaaliin kulumiseen, että uutena 35 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan yltänyt auto paljon ajettuna yltää enää 10-15 kilometrin sähköiseen rangeen. Sen sijaan uudenkarheassa ja vasta 100 000 kilometriä ajetussa autossa kapasiteetin pitää olla enemmän kuin tuo 70 %, Hiltunen sanoo

Teksti Timo Kiiski

Kuvan Hyundai i30 1,6 CRDi 136 hv 48V Hybrid Comfort vuosimallia 2021 on yksi todella harvoista pienemmän kokoluokan hybrididieseleistä. Kyseessä on kevythybridi, jota ei tarvitse erikseen ladata. Kuvan mustalla Hyundai-dieselillä on ajettu 79 000 km. Espoossa AutoBassadone pyytää tästä Hyundai-dieselhybridistä 17 880 €.

 

 

Valtaosa paljon ajetuista ja iäkkäistä plug-in-dieseleitä on Volvon V60-malleja.  Kuvan nelivetoinen Volvo V60 D6 AWD Twin Engine Momentum automaatti on vuosimallia 2017 ja mittarilukema on 170 000 km. Hintapyyntö oululaisessa Porhon Autoliikkeen Vaihtoautokeskuksessa on 18 900 €.

 

Tämä BMW 320 G21 Touring 320d A xDrive Business Sport on MHEV eli itseään ajon aikana lataava kevythybridi-diesel, autoon ei siis ladata sähköä ulkoisesta virtalähteestä. MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) eli kevythybridi on autotyyppi, jossa pientä sähkömoottoria käytetään vain polttomoottorin apuna. Tätä jo 221 000 km ajettua nelivetoista kevythybridi diesel-Bemaria vuosimallia 2020 myy K-Auto Huittisissa hintapyynnöllä 19 750 €.

 

Kuvan Audi A4 Avant Business 30 TDI 100 kW S tronic on dieselillä ja sähköllä käyvä kevytyhybridi, eli auto lataa itseensä sähköä ajon aikana, eikä sitä ladata ulkoisesta virtalähteestä. Etuvetoinen Audi on Suomi-auto vuosimallia 2020 ja mittarilukema on 170 000 km. Tätä Audia myy Saka Jyväskylässä hintapyynnöllä 19 790 €.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Samalla rahalla käytetty sähkö- vai bensa-auto?
Näin käy kaupaksi edullisimmat käytetyt plugarit!
Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *