Uusi Audi A5 e-hybrid hinta alkaen 59 992 €

Audi A5 Sedan e-hybrid quattro 220 kW (299 hv) hinta alkaen 59 992,63 euroa. Uuden A5 Avant e-hybrid quattron hinta alkaen on puolestaan 61 495,26 euroa.
Uudet e-hybrid-mallit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille alkukesästä 2025 ja ne valmistetaan Neckarsulmin tehtaalla Saksassa.
Uudet Audi A5 Avant e-hybrid quattro ja Audi A5 Sedan e-hybrid quattro ovat saatavilla Suomessa tehotasolla 220 kW. Autot ovat varustettu 2.0 TFSI-bensiinimoottorilla, jonka teho on 185 kW (252 PS), ja sähkömoottorilla, joka tuottaa tehoa jopa 105 kW. Molemmat Avant ja Sedan voivat kiihtyä 220 kW:n versioissa 0-100 km/h 5.9 sekunnissa. 270 kW versioissa puolestaan 0-100 km/h taittuu 5.1 sekunnissa. Kaikki versiot voivat saavuttaa huippunopeuden 250 km/h.
Uusien A5 ladattavien hybridimallien sydän on uusi korkeajänniteakku, joka sijaitsee auton takaosassa. Audi on lisännyt sen kapasiteettia 25.9 kWh:iin (netto 20.7 kWh), mikä on noin 45 prosentin lisäys. Maksimaalinen AC-latausteho on nostettu 11 kW:iin. Tämä tehonlisäys vähentää latausaikaa 0-100 prosenttiin vain 2.5 tuntiin.
Audi on myös merkittävästi lisännyt regeneratiivista jarrutustehoa, ja kuljettajat voivat nyt itse säätää rekuperaation astetta EV-tilassa käyttämällä ohjauspyörän lapoja. Uusi A5 e-hybrid toimii pääasiassa sähköllä niin pitkään kuin mahdollista, jotta akkuvaraus voidaan hyödyntää täysin kuljettajan määränpäähän. Kun tämä toiminto on aktivoitu, auto palauttaa energiaa automaattisesti. Tämä perustuu auton navigointijärjestelmään tallennettuihin reittitietoihin. Uusi A5 e-hybrid quattro voi myös palauttaa energiaa automaattisesti ilman aktiivista reittiohjausta.
Uusien mallien hybridijärjestelmän hallinta on suunniteltu taloudellisuutta, joustavuutta ja maksimaalista asiakasmukavuutta varten ja se pystyy valitsemaan automaattisesti optimaalisen toimintastrategian. Saatavilla on kaksi toimintatilaa: “EV” ja “hybrid”. EV-tilassa ladattavat hybridimallit toimivat yksinomaan sähköllä. Ajettaessa hybriditilassa hybridihallintajärjestelmä ylläpitää tarvittaessa tiettyä lataustasoa säästääkseen riittävästi sähköenergiaa myöhempää käyttöä varten, esimerkiksi sähköajoon kaupunkialueella. Automaattisen hybriditilan lisäksi haluttu lataustaso voidaan nyt valita yksilöllisesti ensimmäistä kertaa käyttämällä digitaalista liukusäädintä. Koko A5-perheen tavoin ladattavat hybridimallien vakiovarustelu on erittäin kattava.
Älykäs ajonhallinta suuremman taloudellisuuden saavuttamiseksi
Uusien mallien hybridihallintajärjestelmä on suunniteltu taloudellisuutta, joustavuutta ja maksimaalista asiakasmukavuutta varten ja se pystyy valitsemaan automaattisesti optimaalisen toimintastrategian. Sähköinen ajo tapahtuu kestomagneettisen sähkömoottorin avulla, jonka huipputeho on 105 kW. Sähkömoottori on integroitu seitsemänvaihteisen S tronic -vaihteiston koteloon. Järjestelmän täysi vääntömomentti on käytettävissä jopa tyhjäkäynnillä – 450 Nm 220 kW versiossa ja 500 Nm 270 kW versiossa. Audi A5 ladattavien hybridimallien tehoelektroniikka (pulssimuunnin) on täysin uusi. Pulssimuunnin on nyt pienempi, kevyempi ja tehokkaampi, mikä vähentää sähkönkulutusta. Kulutus hybriditilassa on siten myös alhaisempi.
Akun kapasiteetti ja energiatiheys lisääntyneet merkittävästi
Uusien A5 ladattavien hybridimallien sydän on uusi korkeajänniteakku, joka sijaitsee auton takaosassa. Kapasiteetti on nyt 25.9 kWh (netto 20.7 kWh). Audi on lisännyt akun kapasiteettia noin 45 prosenttia verrattuna edeltäjään. Sen sijaan akun vaatima asennustila on kasvanut vain hieman huomattavasti lisääntyneen kapasiteetin vuoksi. Akun mitat ovat 992 × 996 × 177 millimetriä. Mekaanisen kitkajarrun ja sähkömoottorin energian talteenoton välistä vuorovaikutusta on myös merkittävästi optimoitu, mikä on lisännyt regeneratiivista jarrutustehoa.
Katso myös: VIIMEINEN AUDI A4 – Koeajossa Audi A4 40 TFSi quattro
Audi A5 e-hybrid -mallin akkukennot on asetettu yhteen kerrokseen auton takaosan käytettävissä olevan tilan vuoksi. Jokainen prismakennosto varastoi noin 46 prosenttia enemmän energiaa kuin aiemmin C-segmentin matalalattia-autoissa käytetyt kennot. Kennojen latauskapasiteetti on 70 ampeerituntia (Ah). Kennojen raaka-ainekoostumus mahdollistaa korkeamman energiatiheyden. Akun energia on jaettu 17 kennoon, joita kutsutaan pinoiksi. Kuusi näistä pinoista muodostaa yksikön ja ne on kytketty peräkkäin.
Akkukennostojen järjestelyn osalta Audi noudattaa uutta lähestymistapaa: cell-to-pack. Tässä prosessissa kennoja eivät enää sijoiteta akkumoduuliin, vaan ne liimataan suoraan akkuun. Tuloksena saatava korkeampi pakkaustiheys tarkoittaa, että HV-järjestelmän energiakapasiteettia ja energiatiheyttä voidaan lisätä samalla kun tilantarve vähenee. Kennokemian teknisten kehitysten ansiosta käytettävissä on korkeampi sähköteho verrattuna edelliseen sukupolveen, jopa alhaisella lataustasolla ja alhaisissa ulkolämpötiloissa.
Mahdollinen maksimaalinen AC-latausteho on nostettu kaksivaiheisesta 7.4 kW:sta kolmivaiheiseen 11 kW:iin, riippuen vastaavasta infrastruktuurista. Tämän tehonlisäyksen ansiosta akun latausaika 0-100 prosenttiin on vain 2.5 tuntia. Latauskaapeli (mode 3, plug type 2) mukavaan lataukseen kotona ja tien päällä on vakiovaruste. Audin oma latauspalvelu, Audi charging, tarjoaa pääsyn lukuisiin AC-latauspisteisiin 29 Euroopan maassa.
Enemmän energian talteenottoa ylivuototilassa ja jarrutustilassa
Verrattuna A6:n ladattavien hybridien edeltäjäsukupolveen, Audi on merkittävästi lisännyt regeneratiivista jarrutustehoa uudessa A5 e-hybrid -mallissa. Ladattava hybridi pyrkii ajamaan sähköllä mahdollisimman pitkään ja hyödyntämään täysin käytettävissä olevan akkuvarauksen matkalla määränpäähän. Ladattavan hybridin ajotaloudellisuus riippuu vaiheista, joissa kuljettaja nostaa jalkaa kaasupolkimelta. Tällaisissa tilanteissa ylivuotorekuperaatio ohjataan määritellyn hidastuksen kautta valitun ajotason mukaan. Lisäksi automaattinen rekuperaatio voidaan esiasettaa MMI:ssä ajotasoissa D ja M. Auto vaihtelee rekuperaatiota itsenäisesti. Parametrit tähän ovat navigointijärjestelmään tallennetut reittitiedot, kuten kaltevuudet, kaarresäteet, paikkakuntakyltit ja nopeusrajoitukset. Toinen tärkeä tekijä on edessä oleva liikenne. Heti kun automaattinen regeneratiivinen jarrutus valitaan, ennakoivat signaalit syötetään ylivuotorekuperaatio-
Kun jarrupoljinta painetaan jarrutuksen aikana, A5 Avant e-hybrid quattro ja A5 Sedan e-hybrid quattro voivat palauttaa tehoa jopa 88 kW ja syöttää sen akkuun. Kun sähkömoottoria käytetään generaattorina, se vastaa yli 90 prosentista kaikista hidastusprosesseista. Integroitu jarrunohjausjärjestelmä (iBRS) varmistaa paineettoman jarrutuksen ja parhaan mahdollisen energian talteenoton. Hydraulisia pyöräjarruja käytetään vain kovemmissa jarrutustilanteissa. Tämä ei vaikuta kuljettajan jarrutustuntumaan, sillä jarrupoljin ja jarruhydrauliikka on irrotettu toisistaan.
Erittäin kattava vakiovarustelu
Koko A5-perheen tavoin ladattavien hybridimallien vakiovarustelu on erittäin kattava. Tämä sisältää mm. progressiivisen ohjauksen, navigoinnin, MMI-panoraamanäytön ja induktiivisen puhelimen lataustoiminnon.
Lisäksi ladattavat hybridimallit ovat vakiona varustettu mukavuusseisontailmastoinnilla
Vakiovarusteluun kuuluva ilmastointijärjestelmä toimii paitsi EV- ja hybriditilassa myös sähköisesti ennen liikkeellelähtöä. Ilmastointi varmistaa mukavan sisälämpötilan jo ennen autoon astumista. Se voidaan ohjelmoida suoraan autosta tai myAudi-sovelluksen kautta. Mukavuusseisontailmastointi auttaa aktivoimaan lisää ominaisuuksia (lisävarusteita), kuten istuinlämmitys, istuimen tuuletus, ohjauspyörän lämmitys ja tuulilasin lämmitys. Auton avaaminen kaukosäätimen avaimella voi käynnistää “nopea ilmastointi” -toiminnon. Tämä tarkoittaa, että sisätilat voidaan nopeasti jäähdyttää ilman sovellusta. Vakiovarusteluun kuuluva 3-alueinen automaatti-ilmastointi säätelee automaattisesti ilman lämpötilaa, määrää ja kohdistusta erikseen kuljettajalle, etumatkustajalle ja takaistuimille. Mukavuusilmastointi voidaan asettaa tai aktivoida MMI:ssä tai kätevästi myAudi-sovelluksen kautta.
Erilaisten asiakastoiveiden täyttämiseksi uudet ladattavat hybridit ja kaikki A5-perheen mallit voidaan tilata myös erilaisilla varustepaketeilla, jotka sisältävät laajan valikoiman lisävarusteita. Suomessa erikoishinnoiteltuna ennakkotilaajan etuna on saatavilla Comfort-varustepaketti, joka sisältää metallivärin ja vetokoukun (hinta 1510,07 euroa). Kuljettajaa avustavia järjestelmiä voi lisätä kahdella eri paketilla: Teknologiapaketti Plus ja Teknologiapaketti Pro. Visuaalista ja akustista äänentoistoa voi parantaa MMI experience Pro -paketilla tai pääntukiin integroiduilla kaiuttimilla. Audi Application Store auton MMI:ssä tarjoaa puolestaan pääsyn jatkuvasti kasvavaan valikoimaan suosittuja sovelluksia. Älypuhelimen käyttöliittymä yhdistää älypuhelimen autoon ja näyttää älypuhelimen sisällön suoraan MMI-kosketusnäytöllä.
Uudet Audi A5 Avant e-hybrid quattro ja Audi A5 Sedan e-hybrid quattro ovat saatavilla Suomessa tehotasolla 220 kW. Audi A5 -malliston 270 kilowatin version maahantuontipäätös tehdään myöhemmin.
Vastaa