Tehokas takatuuppari! 540-heppainen Renault 5 Turbo 3E
Kevyen nelimetrisen Renault 5 Turbo 3E:n takapyöriin sijoitetut sähkömoottorit kehittävät 400 kilowattia, mikä varmistaa hurjan suorituskyvyn.
Renault 5 Turbo 3E herättää henkiin 1980-luvun ikonisten Renault 5 Turbon ja 5 Turbo 2:n perinnön. Kaksi supernopeaa paholaista jättivät merkin omaan aikakauteensa niin siviiliautoina kuin menestyksellään ralleissa.
Suurempien urheiluautojen tapaan tekniikka on vaikuttava (540 hevosvoimaa, nollasta sataan alle 3,5 sekunnissa, hiilikuiturakenne ym.), minkä lisäksi auton voi yksilöidä juuri toiveidensa kaltaiseksi. Auton pituuden ja leveyden suhde on 2,01 eli samaa luokkaa superurheiluautojen kanssa, tosin pikkuautoksi muotoiltuna.
Vanha idea uudessa muodossa
Aivan omalle perusrakenteelle tehty Renault 5 Turbo 3E ottaa aseman pienenä superurheiluautona Car of the Year 2025 -äänestyksen voittaneiden Renault 5 E-Tech electricin (kaupunkiauto) ja Alpine A290:n (urheilullinen kaupunkiauto) rinnalla.
Renault 5 Turbo 3E on tehty aivan uudelle sitä varten suunnitellulle takavetoiselle perusrakenteelle. Tavalliseen Renault 5 E-Tech electriciin (3,92 m pitkä ja akseliväli 2,54 m) verrattuna tuulilasi on taaempana ja akseliväli (2,57 m) on pidempi. Korin mittasuhteet ovat katseita keräävät (pituus 4,08 m, leveys 2,03 m ja korkeus 1,38 m) ja samalla erittäin tyylikkäät.
Modernista Renault 5 E-Tech electricistä poiketen Renault 5 Turbo 3E on aina kaksiovinen ja kaksipaikkainen. Siinä on 20-tuumaiset pyörät, joissa on takana niihin sijoitetut moottorit kookkaiden lokasuojien kätkössä. Kaikki elektroniikka on sijoitettu pyörien väliin, kun taas ajoakku on lattian alla. Tällä suunnittelulla painopiste on saatu hyvin alas ja runsaasti tilaa tavaroille, mikä on urheiluautossa harvinaista.
Päämääränä superurheiluauton suorituskyky
Renault 5 E-Tech electricin tapaan myös Renault 5 Turbo 3E suunniteltiin alusta alkaen sähköautoon kehitetylle perusrakenteelle, jolloin saadaan paras mahdollinen suorituskyky mistään tinkimättä. Tavoitteena oli keveys, mikä varmistaa nopeuden ja ketteryyden. Superurheiluautojen tapaan Renault 5 Turbo 3E on nopea, sillä kiihdytys 0-100 km/h vie aikaa alle 3,5 sekuntia. Huippunopeus on Saksan vapaan nopeuden moottoriteillä tai suljetulla alueella käytettävissä oleva 270 km/h.
Kehitystyössä vastuu annettiin Alpinelle, jonka insinöörit ovat viime vuosina erikoistuneet sähköurheiluautoihin, joista A290 on jo myynnissä, A390 esitellään toukokuussa ja vuonna 2026 on vuorossa täyssähköinen A110. Renault 5 Turbo 3E:hen kehitettiin alumiininen rakenne, jossa voidaan käyttää mitä tahansa arkkitehtuuria. Voimalinjassa päädyttiin taakse pyöriin sijoitettuihin moottoreihin eli takavetoon neljästä syystä.
Massiivinen 4 800 Nm vääntömomentti voidaan käyttää hyödyksi. Voima syntyy vielä nopeammin kuin perinteisissä sähkömoottoreissa. Tunne on kuin entisajan ahdetulla moottorilla varustetussa autossa ilman turboviivettä. Taka-akselilla säästyy tilaa ja rakenne on kevyempi. Kahden erillisen moottorin avulla saadaan lisää ketteryyttä.
Ajoakku on lattian alla, jolla on saatu optimaalinen painonjakauma etu- ja taka-akselin välille sekä erittäin alhainen painopiste. Autosta tuli erittäin ketterä ja suorituskykyinen, minkä lisäksi sillä voi driftata, jolloin apuna on ralliautojen tyylinen pystyasentoinen kasijarrukahva. Ominaisuuksiin vaikuttaa myös runsas hiilikuidun käyttö, sillä se on vahvaa ja kevyttä materiaalia.
Renault 5 Turbo 3E painaa vain 1 450 kiloa, sisältäen energiasisällöltään 70 kilowattitunnin ajoakun. Sähkömoottorit kehittävät 400 kilowattia (540 hv) eli kumpikin on 200 kW:n tehoinen. Auton tehopainosuhde on erinomainen 2,7 kg/hv, mikä on samaa luokkaa superurheiluautojen kanssa.
Toimintamatkan arvioidaan olevan yli 400 kilometriä, jolle ei vielä ole WLTP:n vahvistusta. Vaihtovirralla ajoakun saa ladattua täyteen 11 kW:n teholla kahdeksassa tunnissa. Koska Renault 5 Turbo 3E:ssä on 800 voltin arkkitehtuuri, pikalatausteho on peräti 350 kilowattia. Ajoakun energiatason saa nostettua 15-80 % todella nopeasti varttitunnissa.
Ylellinen ja samalla urheilullinen ohjaamo
Ohjaamo paljastaa auton luonteen, sillä siellä ovat kuppi-istuimet kuusipistevöillä. Sisustuksessa käytetään runsaasti hiilikuitua, millä vähennetään auton omamassaa. Toisaalta löytyy korkeatasoisia materiaaleja, kuten Alcantaraa istuimissa ja kojelaudassa. Rallityylinen pystysuoraan sijoitettu käsijarru kertoo auton käyttötarkoituksesta.
Ohituksiin ohjauspyörässä on nappi, jolla saa lisätehoa. Toisella napilla voi regeneratiivisen jarrutuksen säätää neljään voimakkuuteen. Valittavissa on neljä ajotilaa jotka ovat Snow, Regular, Sport ja Race, joista viimeisessä on driftaustoiminto.
Kojelaudassa, joka on tyyliltään alkuperäisten Renault 5 Turbon ja 5 Turbo 2:n kaltainen, on 10,1-tuumainen digitaalinen mittaristo ja 10,25-tuumainen OpenR-käyttöjärjestelmän kosketusnäyttö. Renault 5 E-Tech electricin tapaan OpenR Link -järjestelmä käyttää Googlen sovelluksia ja palveluja, joita voidaan päivittää vuosien ajan.
Yksi Renault 5 Turbo 3E:n vahvuuksista on mahdollisuus suunnitella oma auto hyvin yksilöllisesti. Tarjolla on runsaasti korin ja sisustuksen värejä,. Osa ulkoväreistä on historiallisia, kuten Rouge Grenade tai kelta-valko-musta kilpaväritys, jota käytettiin Tour de Corse 1982 -ralliautossa. Ostaja voi viimeistellä oman autonsa Renaultin muotoilijoiden kanssa toiveidensa mukaiseksi.
Vaativalle ostajakunnalle suunnattu harvinaislaatuinen auto ansaitsee poikkeuksellisen markkinoinnin. Renault 5 Turbo 3E:tä valmistetaan 1 980 kappaletta, mikä määräytyy alkuperäisen Renault 5 Turbon esittelyvuoden mukaan. Kaikki autot ovat numeroituja, ja ostaja voi valita minkä numeron hän haluaa (olettaen, että se on vielä vapaana). Varauksia aletaan ottaa vastaan lähiviikkoina, ja Renault 5 Turbo 3E:n toimitukset lähtevät käyntiin vuoden 2027 ensimmäisellä puoliskolla.
Tekniset tiedot
Mitat ja paino
pituus: 4.08 m
leveys: 2.03 m
korkeus: 1.38 m
akseliväli: 2.57 m
maavara: 118 mm
paino: 1,450 kg
Alusta
tarkoitukseen räätälöity täyssähköinen pohjarakenne
800 voltin arkkitehtuuri
Voimalinja ja akusto
sähkömoottorit takapyörissä 2 x 200 kW (540 hv / 4,800 Nm)
70 kWh lithium-ion akku
WLTP toimintamatka jopa 400 km
Lataus
11 kW AC kaksisuuntainen (latausaika 0-100 %: 8 tuntia)
350 kW DC (pikalatausaika 15-80 %: 15 min)
Suorityskyky
0 – 100 km/h: < 3.5 sec
huippunopeus: 270 km/h (radalla)
Vastaa