Kaasujalka

Koeajo käytetty Volvo S40 D5 – Rouvan järeämpi kauppakassi

Julkaissut:

|

17.3.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Volvo S40 D5 – Rouvan järeämpi kauppakassi

Voi niitä aikoja, kun pienempää Volvo S40 -malliakin sai 5-sylinterisellä ja 2.4-litraisella dieselpannulla. Sellainen oli meidän rouvallakin. Nyt tuli mahdollisuus koeajaa tämä järeästi jyskyttävä kauppakassi vuosimallia 2009. Sitä Volvoa ei olisi kannattanut vaihtaa samanikäiseen C-Mersuun!

Meidän Volvo S40 D5 oli vuosimallia 2008. Kun katsoimme, että perheen pienennyttyä kaksihenkiseksi pärjäisimme yhdelläkin autolla, rouva myi vuonna 2015 Volvonsa pois ja minä vaihdoin oman farmari-Avensikseni vuosimallia 2005 ensin 1.8-litraiseen ja manuaalivaihteiseen Opel Insigniaan vuosimallia 2008 sen jälkeen ja jo samana vuonna bensamoottoriseen Mercedes-Benz C 180 Kompressoriin niinikään vuosimallia 2008.

Mersun murheista olen jo sen verran paljon näillä Kaasujalan sivuilla ruikuttanut, että totean vain lyhyesti, että minun olisi kannattanut ostaa rouvalta 121 000 km ajettu hänen 5-pyttyinen diesel-Volvonsa.

TILAA KAASUJALAN UUTISKIRJE

Insignia oli todellinen syöppö ja Mersussa on riittänyt ongelmia enemmän kuin yhden miehen kontolle kohtuudella voidaan asettaa

Olikin mielenkiintoista, kun päätimme ottaa samanlaisella autolla maistiaiset tässä päivässä. Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä sellainen löytyi 4990 euron hintapyynnöllä, vuosimalli oli 2009 ja mittarilukema 280 000 km. Tuulilasin jutussa kehuttiin Volvo S40 D5-dieselin kulutusta ”naurettavan pieneksi” ja matka-ajossa se melkein hajulla kulki meidän rouvankin Volvo. Pätkäajo kaupungissa oli sitten vähemmän taloudellista, muistaakseni se huiteli lähellä 10 litraa satasella.

Pelkistetyn kojelaudan muotoilu on muhkea, mutta pieneen autoon ahdettuna se tekee kuitenkin olosta vähän sellaisen kuin jossain purkissa istuisi.

Vääntää hienosti

Mikään koeajetussa S40 D:ssä ei kielinyt, että se olisi tiensä päässä, vaikka mittarilukema olikin jo 280 000 kilometriä. 5 pyttyä jyskyttivät edelleen turvallisen kuuloisesti.

Ensimmäiseksi korvaan pisti melu: 5-sylinterinen ja 2.4-litrainen dieselmoottori ei todellakaan käy kuin sukkasillaan. Jostain kumman syystä moottorin järeä käynti pikku-Volvossakaan ei kuitenkaan minua häirinnyt ennen, eikä nyt. Toihan D5:n moottorin soundi mukavia kaikuja nuoruudesta, kun isäukko vuonna 1981 osti Volvo 244 D6:n, eli kuusipyttyisen Volvo 244 -dieselin.

Kun moottori jyskyttää kuuluvasti, aistii nopeasti myös D5-moottorin tuottaman 180 hevosvoiman tehot ja 350 Newtonin väännön. Tämän ikäluokan C-segmentin eli alemman keskikokoluokan autossa vääntö oli 16 vuotta sitten ihan omaa luokkaansa. Vääntö ja riittävä voima välittyivät ohjaamoon viisilovisen Geartronic-automaattivaihteiston kautta.

Virallisesti ilmoitettu polttoaineen kulutus 7 l/ 100 km on uskoakseni helppo saavuttaa. Tietenkään sitä ei pidä verrata 2010-luvun jälkipuoliskon dieseleihin, joilla 100 kilometriä taittaa 4,5–5.5 litran kulutuksella.

Ei likainen, eikä hidas

”Dieselit on likaisia ja hitaita”, hymähti aikoinaan paremman väen kaupunginosassa asunut metroseksuaalikaverini. No, 2000-luvulla elettiin jo sellaista aikaa, että varsinkaan Volvo S40 D5:n kohdalla silkkisukkia ostava metroseksuaalikaveri ei olisi voinut olla kauempana todellisuudesta. Tämä Volvo käytti käsitykseni mukaan jo hiukkasuodatinta, joka vangitsee ja poistaa dieselmoottorin tuottaman noen.

Oli suorastaan nautinnollista painaa tallaa ja tuntea selkäytimissä saakka, kuinka vanha ja 280 000 Volvo vielä herää ja kiihtyy ainakin Volvon aikoinaan antaman virallisen ilmoituksen mukaan nollasta sataseen 8.5 sekunnissa. Perhe-dieselille se on vuonna 2009 ollut hieno suoritus.

Mitoiltaan vanha S40-sedan asettuu saman ikäluokan Ford Focus -sedanin kanssa samaan kokoluokkaan, eli alemman keskiluokan C-segmenttiin. Eli tilaihme se ei ole ja uskoakseni sisarmalli V50-farmari olikin selvästi S40-sedania suositumpi.

Vahvan vääntömomentin ansiosta D5-moottorin yhteensopivuus S40-alustan kanssa tekee siitä mukaansatempaavan ja nautinnollisen ajon. Moottori kyllä antaa kuulua itsestään, mutta melun sävy on miellyttävä. Ja sehän tiedetään, että rengasäänistä ja tuulensuhinoista ei vanhakaan Volvo kärsi.

Kun kirjoitin tätä juttua, koeajettu S40 D5 oli jo myyty. Enkä ihmettele, auto oli siististi pidetty ja Volvon dieselmoottorit tiedetään melkeinpä ikiliikkujiksi. Nettiauto.comista löytyi 24. tammikuuta 39 kappaletta saman ikäluokan Volvo S40- dieseliä, joista monessa oli yli 350 000 kilometrin matkamittarilukema.

 

Volvo S40 D5, vm. 2009
Mittarilukema: 280 000 km
Moottori: R5, 2401 cm2, turbo
Polttoaine, diesel
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 5-lovinen automaatti
Teho: 180 hv
Vääntö: 350 Nm
Kulutus: 7.1 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 164 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.5 s
Huippunopeus 220 km/h
Mitat: pituus 4468 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2640 mm
Tavaratila 404 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 4990 €.

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Volvo XC60 T8 AWD – Suomen suosituin ”plugari” konjakkipenkeillä
Koeajossa käytetty Mercedes-Benz MB CLS 320 CDI – ”Ristuksen komia coupe”
Koeajo käytetty Mitsubishi Outlander PHEV vm. 2019 – Vanhahtava, mutta järkevä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *