Kaasujalka

Nelivetoinen Dacia Duster – Mökkeilevän perheen järkiauto

Julkaissut:

|

13.3.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Nelivetoinen Dacia Duster – Mökkeilevän perheen järkiauto

Koeajo uudistetulla nelivetoisella Dacia Dusterilla todistaa, että Dusteria voi kyllä ominaisuuksiinsa nähden kehua hinnaltaan erittäin kilpailukykyiseksi omassa sarjassaan.

Vaikka Dacian markkinaviestin pääsanoma onkin verrattain alhainen hinta, niin halpis-maasturista ei uuden nelivetoisen Dacia Duster 130 4×4 Extremen kohdalla voi enää puhua. Puhutaan mieluummin erittäin kilpailukykyisestä hinnasta: nelivetoinen Duster tarjoaa 28 000 euron alkaen-hinnalle vastinetta enemmän kuin kilpailijansa.

Kattava varusteltu

Hintaansa nähden Duster 4WD tarjoaa paljon nelivetoiselle crossoverille oikeasti tarpeellisia ominaisuuksia ehkä enemmän kuin viimeistä huutoa olevia varusteuutuuksia. Suomessa neljä viidestä Dusterista ostetaan nelivetoisena, huolimatta etuvetoista tuhansia euroja kalliimmasta hinnasta.

Varustetaso on kuitenkin vähintään riittävä, varsinkin auton hintaan suhteutettuna. Suomen mallistossa Dusterissa on aina vakiona muun muassa ilmastointi, peruutustutka ja -kamera, hätäpuhelujärjestelmä, lämmitettävä ohjauspyörä ja 10,1″ kosketusnäytöllä varustettu helppokäyttöinen multimediajärjestelmä.

TILAA KAASUJALAN UUTISKIRJE!

Extreme-mallissa puolestaan on vakiona likaa ja vettä hylkivä MicroCloud-erikoisverhoilu, tavaratilan kaukalomatto, YouClip 3in1-paketti sekä hetkessä taakkatelineiksi käännettävät monitoimikattokaiteet.

Dusterin nelivetoversioissa on aina 130-hevosvoimainen turboahdettu bensamoottori ja Renaultista tuttu TCe-manuaalivaihteisto.  Dieselinä Dusteria ei enää saa. Sähkömoottori avustaa bensiinimoottoria liikkeelle lähdettäessä ja kiihdytyksissä, millä kulutus ja hiilidioksidipäästö pienenevät noin kymmenen prosenttia.

Jostain pitää tinkiäkin

Manuaalivaihteiston kepittämiseen oli vaikea enää tottua, kun nykyään automaattivaihteisto alkaa olla vakiona jo vähän autossa kuin autossa. On silti hyvä muistaa, että sinänsä paljon ominaisuuksia tarjoavan nelivetoisenkin Dusterin alkaen-hinta on 28 000 euroa, jostainhan nelivetoisessa maasturissa on siihen hintaan tingittäväkin.

Suorituskyvyllä 130-hevosvoimaisella ja 1.2-litraisella bensaturbomoottorilla ei varsinaisesti juhlita. Ajofiilistäkin voisi kuvailla lähinnä helpoksi, eli varsinaisia ”kicksejä”  Dusterilla ajamisesta ei saa. Jousitus tuntui hiukan pintakovalta, mutta isommatkin töyssyt Duster ylittää mallikkaasti, kun maavara on melkein 22 senttimetriä.  Nelivedosta on iloa sellaisellekin, joka ei sitä varsinaiseen ”ryskäajoon” tarvitse, esimerkiksi talvikeleillä jyrkkään rinteeseen startatessa: sähköisesti ohjattu neliveto jakaa voimaa juuri sinne, missä sitä tarvitaan.

Alennusvaihteita neliveto-Dusterissa ei ole, mutta manuaalilaatikon ykköspykälä on välitetty todella lyhyeksi, melkein alennusvaihteeksi. Nelivetokytkimessä on myös valittavana entistä enemmän eri olosuhteisiin tarkoitettuja toimintoja ja myös alamäkihidastin sekä mäkilähtöavustin kuuluvat varustukseen.

Nelivetoisella Dusterilla maastoradalle uskaltautuneet ovatkin vuolaasti kehuneet, että kuskilta loppuu uskallus ennen kuin Dusterilta etenemiskyky.

Kiihdytyksissä kuulee selvästi kolmesylinterisen pikkuturbon pärinän ja moottorinopeuksissa sisälle tuulensuhinat kantautuvat selkeästi. Rengasäänet sen sijaan pysyvät oikein hyvin ohjaamon ulkopuolella.

Nelivetoinen Duster 130 4×4 Extreme tarjoaa paljon rahalle vastinetta. Se on järkiauto perusperheelle, joka käy kuoppateiden takana olevalla mökillä talviaikaankin. Oikeastaan minun on vaikea ymmärtää, että Dacia Duster ensirekisteröinneissä on kuitenkin Suomessa edelleen kaukana kärkipäästä.

 

Plussat
Rahalle täysi vastine
Maasto-ominaisuudet
Vakaa perusajettava

Miinukset
Muovivoittoinen sisusta
Pintakova jousitus

JÄLKIMAKU
Ymmärrän hyvin niitä suomalaisia, jotka ajattelevat, että jos kerran Dacia ostetaan, niin ostetaan se sitten nelivetoisena ja tosi tarpeeseen.

Dacia Duster TCe 130 4 x 4 Extreme
Moottori: R3, 1199 cm3
Polttoaine: bensa + sähkö (kevythybridi)
Vetotapa: 4-vetoinen
Teho: 130 hv
Vääntö: 230 Nm
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali:
Co2-päästöt: 136 g/km
Yhdistetty kulutus (WLTP): 6.1 l / 100 km (ilmoitettu)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 11 s
Huippunopeus 180 km/h
Mitat. pituus 4343 mm, leveys 1813 mm, korkeus 1661 mm, akseliväli 2658 mm, maavara 217 mm, Tavaratila 456– 1548 l
Hinta: varusteineen 33 276 €, 4-vetomallisto alk. 28 399 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideolla Ripeä 326 hv Volkswagen ID.3 GTX Performance
Toyota Proace Max – Todella sähäkkä sähkökuorma-auto
Koeajovidella Ford Capri EV – Hyvä auto, mutta väärä nimi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *