Kaasujalka

Mercedes-Benz -mallisto uudistuu voimakkaasti kolmen seuraavan vuoden aikana

Julkaissut:

|

4.3.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mercedes-Benz -mallisto uudistuu voimakkaasti kolmen seuraavan vuoden aikana

Mercedes-Benzin mallisto tulee uudistumaan voimakkaasti seuraavien kolmen vuoden aikana. Uutuuksien tulva alkaa tulevana kesänä täyssähköisen Mercedes-Benz CLA:n myötä.

Uusi CLA pohjautuu uuteen modulaariseen MMA-perusrakenteeseen, jolle torstaina 13.3.2025 maailman ensiesittelynsä saavan CLA:n lisäksi tullaan rakentamaan täyssähköinen CLA Shooting Brake ja kaksi keskenään erityyppistä SUV-mallia.

Seuraavina vuorossa ovat uudistuva S-sarja, EQC:n seuraaja, täyssähköinen C sekä Mercedes-AMG:n valmistamat uudet täyssähköautot ja uudet hybridiperustaiset polttomoottorimallit. Kaiken kaikkiaan myyntiin odotetaan globaalisti tusinoittain uusia tai edelleen kehitettyjä malleja vuoden 2027 loppuun mennessä. Euroopassa uutuuksien määrä on yli kymmenen kappaletta.

Uusi CLA: yli 750 km latauksella

Torstaina 13.3.2025 klo 20 Suomen aikaa kansainvälisesti ensiesiteltävä Mercedes-Benz CLA asettaa uuden merkkipaalun perheautoluokan suorituskyvylle. WLTP-mittauksen mukainen toimintamatka on reilusti yli 750 km ja kulutus noin 12 kWh/100 km. Väkevän 800 voltin teknologian avittamana latausteho on korkea: 10 minuutin latauksella voidaan ladata 300 kilometrin matkaan tarvittava energiamäärä.

Mercedes-Benz CLA kirjoitti viime keväänä Italiassa Nardón testiradalla suoritetussa ennätyskokeessa vuorokauden aikana ajetun matkan uudeksi ennätykseksi 3717 km. Vuorokauden aikana suoritetiin 40 kappaletta 10 minuutin latauksia. Latausten kanssa vuorokauden ajon keskinopeus oli 155 km/h.

Polttomoottorin huhut kuolemasta ovat vahvasti liioiteltuja

Mercedes-Benz sähköistyy nopeimmin ja vahvimmin Euroopassa, sillä muilla markkinoilla ICE-polttomoottoreiden osuus toistaiseksi hallitseva. Polttomoottorit tulevat kuulumaan Mercedes-Benz AG:n tuotantoon niin kauan kuin asiakkaat eri markkinoilla haluavat niitä – markkina ratkaisee käyttövoiman. Esimerkiksi Mercedes-AMG on aloittanut tulevien sähkömallien rinnalla uuden V8-bensiinimoottorin kehitystyön, koska riittävän suuri osa asiakkaista haluaa sellaisen.

Mercedes-Benz AG:n tavoite on nostaa täyssähköautojen osuus kolmannekseen kokonaistuotannosta vuoden 2027 loppuun mennessä. Suomessa lataushybridien ja täyssähköautojen osuus tilauksista on jo nyt yli 90 %.

Neljä uutta perusrakennetta

Mercedes-Benz AG tulee esittelemään vuosien 2025 – 2027 aikana neljä uutta modulaarista perusrakennetta. Perheautoihin suunniteltu rakenne kantaa nimeä MMA eli Mercedes-Benz Modular Architecture. Seuraavan kokoluokan perusrakenne on nimeltään MB.EA. Täyssähköiset Mercedes-AMG-mallit saavat oman perusrakenteensa, joka on nimeltään MB.AMG. Neljäs täyssähköautojen uusi perusrakenne on pakettiautopohjaisille tuotteille räätälöity VAN.EA. Palaamme uusien perusrakenteiden yksityiskohtiin niiden tullessa markkinoille. 

Aksiaalivuomoottori sarjatuotantoon

Uuden teknologian kompakti aksiaalivuomoottori (axial flux motor) tulee sarjatuotantoon 2026/2027. Aksiaalivuomoottori on nykyisin valtavirtana toimivaa radiaalimoottoria energiatehokkaampi, kevyempi, fyysisesti pienempi ja helpommin skaalattava. Fyysisesti samankokoinen aksiaalivuomoottori tuottaa kolminkertaisen tehon ja kaksinkertaisen vääntömomentin radiaalimoottoriin verrattuna. Toisin päin ajateltuna sama teho saadaan aksiaalivuomoottoria käytettäessä siis fyysisesti kolmanneksen pienemmällä paketilla.

Kiinteä elektrolyyttisen akuston kenttätestit ovat alkaneet

Mercedes-Benz ja Factorial Energy ovat aloittaneet kiinteä elektrolyyttisen akuston (solid state battery) keskittyvän testiohjelman. Uuden innovatiivisen akkujärjestelmän suunnittelivat ja kehittivät yhteistyössä Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP), joka vastaa muun muassa F1-autoissa käytettävistä teknologiaratkaisuista, sekä Mercedes-Benzin akkujärjestelmien osaamiskeskus (Center of Competence for Battery Systems). Uutta kiinteä elektrolyyttistä testattiin aluksi testipenkissä, jonka jälkeen se integroitiin Mercedes-Benz EQS -sähköautoon. Koeajot käynnistyivät helmikuussa ja jatkuvat tulevien kuukausien aikana.

Mercedes-Benzin kiinteän elektrolyytin akussa hyödynnetään innovatiivista, patentoitua kelluvaa kennotelinettä. Akun latautuessa sen materiaalit laajenevat, ja vastaavasti supistuvat akuston purkautuessa. Akun kennojen tilavuuden muutos tarkoittaa juuri akun sisällä olevien materiaalien laajenemista ja supistumista akkua ladattaessa ja varausta purettaessa. Kennojen tukemiseksi näiden prosessien aikana akusto on varustettu pneumaattisilla käyttölaitteilla. Käyttölaitteet seuraavat kennotilavuuden muutoksia, jotka vaikuttavat akun suorituskykyyn ja käyttöikään.

EQS:ssä käytettävä kiinteän elektrolyytin akusto mahdollistaa jopa 25 prosenttia pidemmän toimintamatkan verrattuna auton vakioakkuun.

Uusi MB.OS, Mercedes-Benz Operating System käyttöjärjestelmä

Mercedes-Benz Operating System (MB.OS) on tähtimerkin oma ohjelmistoalusta, joka on suunniteltu ohjaamaan tulevaisuuden ajoneuvoja parannetulla liitettävyydellä, automaatiolla ja digitaalisilla kokemuksilla. MB.OS on täysin Mercedes-Benzin omaa tuotekehitystä, ja se mahdollistaa täyden integraation ajoneuvon laitteistojen kanssa sekä täyden hallinnan ohjelmapäivitysten hallintaan.

MB.OS-ohjelmistoalustan keskeiset ominaisuudet ovat:

Keskitetty arkkitehtuuri. OS perustuu keskitettyyn vesijäädytetyn supertietokoneen ja pilvipalvelun muodostamaan laskenta-arkkitehtuuriin, joka korvaa useat erilliset ohjainyksiköt yhtenäisellä järjestelmällä.

Saumaton käyttökokemus ja tekoälyn integrointi. Neljännen sukupolven MBUX (Mercedes-Benz User Experience) toimii MB.OS:n pohjalta tarjoten ääniohjauksen, tekoälyyn perustuvat henkilökohtaiset oppivat suositukset ja asetukset.

Suorituskykyinen laskenta ja pilviyhteys. MB.OS tukee langattomia (OTA) päivityksiä, jotka mahdollistavat ajoneuvon toimintojen ja ohjelmiston jatkuvan parantamisen. Se yhdistyy pilvipohjaisiin palveluihin reaaliaikaista navigointia, viihdettä ja älykotiyhteyksiä varten.

Kehittynyt ajoavustus ja autonominen ajaminen. MB.OS ohjaa Mercedes-Benzin tason 3 autonomisia ajotoimintoja, kuten Drive Pilot, mahdollistaen kädet vapaana -ajamisen tietyissä olosuhteissa. Se hyödyntää korkean tarkkuuden karttoja, anturifuusiota (LiDAR, kamerat, tutkat) ja tekoälyyn perustuvaa päätöksentekoa.

Avoin ekosysteemi ja teknologiakumppanit. Vaikka MB.OS on kehitetty Mercedes-Benz AG:n sisällä, se on avoin avainkumppaneille, kuten NVIDIA (tekoäly ja korkean suorituskyvyn laskenta), Google (kartat ja navigointi) sekä Luminar (LiDAR-teknologia autonomiseen ajamiseen).

Kyberturvallisuus ja tietosuoja. MB.OS sisältää edistyneen salauksen, palomuurisuojauksen ja turvallisen tiedon tallennuksen varmistaakseen käyttäjän yksityisyyden ja suojatakseen kyberuhkilta.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Volkswagen Suomen suosituin sähköautomerkki alkuvuonna 2025
Škoda saapui kaikkiin Nelipyörän liikkeisiin
Uusi Audi A5 e-hybrid hinta alkaen 59 992 €

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *