Kaasujalka

Koeajo Nissan Qashqai – Crossover-pioneeri uudistui

Julkaissut:

|

29.1.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Nissan Qashqai – Crossover-pioneeri uudistui

Jännä nähdä, miten uudistunut Qashqai pärjää yhä kiristyvässä kilpailussa täyssähköisille crossovereille, kun hybridinäkin keskikulutus nousi 7.3 /100 km tietämille.

 

Katumaasturihitti Nissan Qashqai nousi vielä 2010-luvun lopulla ensirekisteröintitilastojen piikkipaikoille. Vielä vuonna 2018 se oli Suomen myydyin henkilöautomalli. 2020-luvulla menestys on ollut vaatimattomampaa.

Qashqain menestyksen resepti perustui paitsi katumaasturin farmareita, perussedaneita ja viistoperiä jyhkeämpään ulkonäköön, myös istumiseen korkeammalla. Qashqaita on kautta aikojen myyty paremmin etu- kuin nelivetoisena. Eli ns. tosimaasturiksi röykkyisille mökkiteille tai venetrailerin vetämiseen sitä ei ole ensisijaisesti ostettu. Ilkeäkieliset kutsuvat Qashqaita ”mukamaasturiksi”.

LUE MYÖS: Koeajo Nissan Qashqai – Bensaa polttava sähköauto

Vuonna 2023 myydyin uusi auto oli Tesla Model Y. Kun katsoo autoja kauppakeskusten pysäköintiruuduissa, Model Y tuntuu ottaneen Qashqain paikan katumaasturihittinä.

Uudistuneen Qashqain voimalinja on entisensä: konepellin alla on 1,3-litrainen ja nelisylinterinen bensaturbomoottori höystettynä kevyellä hybriditekniikalla.

Sisällä paljon hyvää

Toisin kuin pikkuveli- tai sisko Nissan Jukessa, Qashqaissa hybridijärjestelmä ei niin hirveästi kulutusta auta. Tehdas ilmoittaa keskikulutukseksi 6.4–6.8 litraa satasella. Erään toisen koeajaja pääsi 6.8 l/100 km kulutuslukemiin, omassa ajossani viikon keskikulutus oli 7.3 l/100 km. En voi hyvällä tahdollakaan kehua Qashqaita kovin taloudelliseksi. Koeajoviikko oli lämmin ja pihinä miehen pidin moottotiellä 120 km/h -nopeusrajoituksillakin 100 km/h matkavauhtia.

Ulkonäön osalta Qashqain uudistusta voi pitää onnistuneena. Keulamaskin samurai-ilme on vakuuttava.

”Qashqai on entistä rohkeampi uuden mallisella etusäleiköllään ja LED-tehostetuilla etu- ja takavaloilla. Uudistettu takapuskuri uusilla lisäosilla ja 18 tai 20 tuuman kevytmetallivanteilla tai 19 tuuman Aero-vanteilla korostavat sen hätkähdyttävää muotoilua”, maahantuojan kotisivuilla hehkutetaan.’

Tuohon ei nyt ole juuri lisättävää. Edessä valot ovat entistä kiilamaisemmat ja vilkut on animoitu kuin kalliimmassakin autossa.

Sisältäkin uusi Qashqai on uudistunut onnistuneesti. Vähäeleinen valaistus ovipehmusteissa ja jalkatilassa lisää ajamisen rentouttavuutta ja mukavuutta. Alcantara-nahkaa on käytetty kojelaudassakin. Uusi, Google-pohjainen tietoviihdejärjestelmä on aiempaa toimivampi. Qashqain sisäänrakennetut Google-toiminnot tekevät jokaisesta ajosta yhdistettävämmän. Myös uusimmat ajoavusteteknologiat tarjoavat matkantekoon apua ja tietoja.

”Vanha jäärä” tervehtii ilolla myös sitä, että kosketusnäytön alta löytyy edelleen perinteisiä nappuloita ja painikkeita.

Vaivaton ajettava

Koeajoon saamani kevythybridi Qashqai on paitsi hyvännäköinen, myös ihan kelpo ajettava ja kohtuullisen tilavakin. Erityisiä kicksejä sillä ajaminen ei aiheuta, mutta uskoisin, että kevyet ja herkkä ohjattavuus vetoavat suomalaiseen perusmakuun. Ajaminen on vaivatonta. Alusta ei ole liian kova, eikä myöskään liian pehmeä.

Qashqai on myös suht äänetön, erityisesti sileällä asfaltilla ajaessa. Karkeilla pinnoilla rengasäänet kuitenkin kantautuvat ohjaamoon selvästi, vaan eivät nyt sentään häiritsevästi.

Uusi Qashqai on kohtuuhintainen. Malliston hinnat alkavat 33 045 eurosta ja koeajoauton hintakin lisävarusteineenkin jäi 43 121 euroon. Uudistunut crossover-pioneeri joutuu kovaain kilpailuun, kun samassa hintaluokassa alkaa olla tarjolla jo paljon täyssähköisiä crossovereita, esimerkiksi Qashqain kanssa samankokoisen täyssähköisen Nissan Ariyan lähtöhinta on 41 812 euroa.

 

Plussat
Hyvännäköinen
Vaivaton ajaa
Tilava

Miinukset
Ei erityisen taloudellinen

Nissan Qashqai MHEV 158 Xtronic 2WD N-Design
Moottori: R4, 1332 cm3, turbo, kevythybridi
Polttoaine: bensa
Vaihteisto: Xtronic-automaatti
Co2-päästöt: 141–144 g/km
Yhdistetty teho: 158 hv/116 kW
Yhdistetty kulutus WLTP: 6,3 – 6,4 l/100 km
Suurin vääntö: 270 Nm
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.2 s
Huippunopeus 199 km/h
Mitat: pituus 4425 mm, leveys 1835 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2665 mm
Tavaratila 455–1447 l
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 43 121 €, Qashqai-malliston hinnat alk. 33 045 €

JÄLKIMAKU
Uudistunutkaan Qashqai ei nyt varsinaisesti itseäni säväyttänyt, vaan eipä siinä mikään myöskään ärsytä. Uskon Qashqain pysyvän jatkossakin ensirekisteröintitilastojen Top 15:ssä, mutta piikkipaikoille se sähköautobuumin aikana tuskin enää nousee.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Paras sähköauto! Koeajovideolla Volkswagen ID.7 Tourer GTX
Koeajo Skoda Scala – Todellinen järkiauto
Koeajo Ford Kuga PHEV – Pistokemaasturi perusinsinöörille

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *