Koeajo Skoda Scala – Todellinen järkiauto
Sille ei mitään voi, että luonteeltaan pihiin toimittajaan suurimman vaikutuksen tekee auto, joka tarjoaa paljon hyvää suhteellisen edullisella hinnalla. Sellainen auto on uusi 30 000 euron arvoinen Skoda Scala, josta ei juuri nillitettävää löydy.
Varsinkin Scalan edullisemmat versiot on hinnoiteltu todella ystävällisesti. Koeajoon sain 1,0-litraisen TSI-bensaturbo. Mennessäni hakemaan Scalaa manasin mielessäni, että taas näitä kolmipyttyisiä litran turboja.
Kun sitten lähdin liikkeelle Lautamiehentieltä Espoosta, olin kerrassani myyty. Enpä nyt muista kovinkaan monta tämän kokoluokan autoa, jossa sitä kolmipyttyisen pärinää ei tahdo erottaa edes kiihdytyksissä.
Se vain taitaa olla niin, että VAG-konserni osaa tuon autojen äänieristämisen. Kehä III-tiellä 80 km/h nopeuteen kiihdytettynä ällistys sen kuin kasvoi.
Kotonaan taajamissa
Vaikka tehoa litran kolmisylinterisestä bensaturbosta irtoaa vaatimattomat 116 hevosvoimaa, niin 200 Newtonmetrin vääntö jo kierrosluvulla 2000 r/min tekee etenemisestä äärimmäisen vaivattoman tuntuista. 7-lovinen DSG-automaattilaatikko tuntuu laittavan aina silmään mahdollisimman suuren loven.
Piti oikein tarkistaa, mikä on litran Scalan kiihtyvyys. Rakettihan se ei toki ole, nollasta sataseen Scala kiihtyy 10,1 sekunnissa. Mutta pärjättiin sitä 1990-luvulla perusajossa 1.3-litraisella ja 75-hevosvoimaisella Corollallakin, vaikka kiihtyminen nollasta sataseen vei peräti 12,9 sekuntia.
1-litraisen pikkuturbon resurssien rajallisuuden huomaa vasta, kun nostetaan moottoritiellä vauhtia 120 km/ h nopeuteen. Silloin pitää tallaa painaa ihan kunnolla, että pysyy muun liikenteen rytmissä. Jalkoihin ei toki Scalalla moottoritielläkään jää, mutta paljon moottoriteitä ajavalle voi suositella jo vähän isompaa 150-hevosvoimaista 1.5-litraista TSI-turboa.
Taajamissa kuitenkin litran Scala liikkuu pirteästi ja on muutenkin näppärä pyöriteltävä. Tuhti alavääntö tekee menosta vaivatonta. Vielä satasen nopeuksissa maantielläkin Scala kulkee ilman ylimääräistä paimentamista suoraan
Koeajoauto oli Skoda Scala 1.0 TSI 116 Style DSG Automaatti, jonka arvioitu autoverollinen hinta ilman lisävarusteita on 30 808 €. Hieman vaatimattomammin varustellun Skoda Scala 1.5 TSI Selection DSG Automaatin alkaen hinta ilman lisävarusteita on jopa himpun halvempi, 29 803 €.
Esimerkillisin pihi
Toki Style-varustetason mukana saa sellaisia lisähienouksia kuin esimerkiksi Matrix LED -ajovalot, jotka pitää ostaa Selection-tasoon lisävarusteena. Stylessä on myös sähkötoiminen takaluukku, avaimeton keskuslukitus ja mukautuva vakionopeusavustin sekä mukautuva vakionopeuden säädin. Halvimman Essence-varustetason manuaalivaihteisen Scalan alkaenhinta on 22 402 €. Style-varustetason hinnat alkavat 28 740 eurosta.
Scala on kuitenkin pikkuauto. Vaikka etupenkkiläisillä ei ole valittamista, niin takana pitkä ihminen ei istu miellyttävästi.
Hybridi-Scalaa voi varauksetta kehua järkiautoksi. Vaikka takapenkillä tilat ovat rajalliset, niin lapsiperheen autoksi Scala on riittävän tilava. Se on vieläpä taloudellinen. Vaikka koeajoviikkoon sisältyi nelisensataa kilometriä moottoritieajoakin, pidän 5.3 litran keskikulutusta hyvänä suorituksena.
Skoda Scala Style 1.0 TSI DSG
Moottori: R3, 999 cm3, turbo
Polttoaine: bensa
Teho: 85,00 kW(116 hv
Vaihteisto: 7-lovinen DSG-automaatti
Yhdistetty kulutus: 5.4 l/100 km
Co2-päästöt: 123 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,1 s
Huippunopeus 202 km/h
Mitat: pituus 4 362 mm, leveys 1 793 mm, korkeus 1 514 mm, akseliväli 2.636 mm
Tavaratila 467 – 1 410 l
Koeajoauton kokonaishinta: 31 669 €, Scala-malliston hinnat alk. 22 448 €
Plussat
Yllättävän hiljainen
Tukeva ajaa
Parhaimmillaan taajamissa
Taloudellinen
Miinukset
Vaatimaton suorituskyky isoille teille
Pitkälle aikuiselle ahtaat takatilat
JÄLKIMAKU
Eipä ole kovin moni edullinen pikkuauto tehnyt Scalan veroista vaikutusta. Eniten yllätti kyydin meluttomuus, vaikka konepellin alla pörräsi 3-sylinterinen litran bensaturbo. Kovasti ihastutti myös Scalan vaivattomuus perusajossa.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa