Kaasujalka

Koeajo käytetty Mercedes-Benz C250 – Oman C-Mersun järeämpi sisko

Julkaissut:

|

20.1.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Mercedes-Benz C250 – Oman C-Mersun järeämpi sisko

Mersuahan pidetään ikään kuin yhtenä äijäautojen ikonina. Mercedes on kuitenkin espanjalainen naisen nimi. Koeajo oman kolmannen sukupolven C-sarjan bensa-Mersun järeämmällä turbodieselsiskolla oli kerrassaan upea kokemus.

Kun päätoimittaja ehdotti kuukauden ”äijäautoksi” kolmannen sukupolven C-Mersua 2.2-litraisella turbodieselmoottorilla, en jäänyt edes miettimään niitä muita vaihtoehtoja. Olenhan itse ajanut saman mallisarjan C-Mersulla jo kahdeksan vuotta.

LUE MYÖS: Koeajo käytetty Mercedes-Benz E 200 CDI – Kulkee yhä kuin juna

Oma Mersu on mallia C 180 Kompressor vuodelta 2008 ja autolla on ajettu jo 265 000 kilometriä. Konepellin alla on siis 156-hevosvoimainen ja kompressoriahdettu, 1.8-litrainen bensamoottori. Vääntöä on 230 Newtonia ja automaattivaihteisto on 5-lovinen.

Nyt tarjoutui tilaisuus ajaa ulkoisesti samannäköinen ja samanvärinenkin Mercedes-Benz C 250 CDI A Elegance vuosimallia 2010, 5-lovisella automaattilaatikolla ja 2.2-litraisella turbodieselmoottorilla.

Tuo moottorin tilavuus tuli pienenä yllätyksenä. En varmaan ole ainoa, joka luulee, että numerosarja 250 tarkoittaa 2,5 litraista moottoria.

Huikea vääntö

Kun tehoa on 204 hevosvoimaa ja vääntöä huikeat 500 Newtonia, eron omaan autoon kyllä huomasi. Oma C180 Kompressor tuntui koeajon jälkeen suorastaan raastinraudalta.

Kun vielä automaattilaatikossa oli 7 lovea, niin kyllä oli ajaminen juhlaa.

Vaihtoautomaasta koeajoon saatu turbodiesel oli vuosimallia 2010 ja mittarilukema oli 182 000 km. Turbodieselmoottorin suloisen pehmeästä käynnistä ja auton yleisestä siisteydestä huomasi, että tätä Mersua on pidetty hyvin, auto olikin käynyt säännöllisesti merkkihuollossa.

Omaa Mersuani en ole käyttänyt merkkihuollossa ja vikoja olen korjannut sitä mukaa kun niitä on tullut. Se, että Mersuni on jo kolmena peräkkäisenä syksynä pärähtänyt katsastuksesta huomautuksetta läpi, on ollut minulle jopa pieni ihme.

LUE MYÖS: Koeajo käytetty Mercedes-Benz E350 CDI – Isojen tunteiden coupé

Tämä kaikki vain kertoo Mersun laadusta. Mikään paikka koeajetussa Mersussa ei kolissut, nitissyt eikä natissut.

204-hevosvoimainen ja 500 Newtonia vääntävä turbodieselmoottori on kokonaisuutena ihan mieletön tehopaikkaus, jonka voimin matka taittuu todella iloisesti.

Koeajoautossa oli alla jo nastarenkaat ja ne nyt kyllä ovat takavetoisessa C-Mersussa talvikeleillä ihan välttämättömyys. Takavetoisen C-Mersun perä irtoaa tiestä helposti, varsinkin liukkailla ja meinaa helposti jäädä kiinni tasaiselle pihallekin. Tässä puhuu kokemuksen ääni.

Arvostusta ja viehkeyttä

Vaikka turbodieselmoottorin kuutiotilavuus lukujen valossa näyttää vaatimattomalta, niin sitä on turha hävetä. Suorituskykyyn voi hakea vertailupintaa vaikkapa samanikäisistä kuusipyttyisistä. Koeajoon saatu Mersu kiihtyy virallisten tietojen mukaan nollasta sataseen 7 sekunnissa ja huippunopeus on 240 km/h. Eli eipä sillä ainakaan jalkoihin jää Suomen teiden nopeusrajoituksilla.

Sokerina pohjalla on kohtuullinen kulutus. Valmistajan ilmoituksen mukaan tämän Mersun keskikulutus on 5.2-5.8 l/100 km. Ja uskoakseni se on ihan realismiakin, kun omalla vanhalla bensa-Mersullakin pääsen monesti 6.5 l/100 km kulutuksella.

Tämän saman Mersun versio nelivetofarmarina sai aikoinaan vuolaasti kehuja. Koeajopäivänä oli leuto ja lämmin syyspäivä, jolloin takavetoisen Mersun ongelmat eivät tulleet esille.

Tilaihmehän tämä kolmannen sukupolven C-Mersu porrasperäisenä ei ole. Takaistuimella tilat ovat niukat ja peräkonttikin vetää alle 500 litraa.

Kun tämänkin ikäinen Mersu on hyvin huollettu ja hiton siisti, on 182 000 kilometriä vielä kohtuullinen mittarilukema. Kyllä tämä Mersu ennen pitkää ostajansa löytää. Ties vaikka tulisin itse kaupoille.

Mercedes on tosiaan espanjalainen naisen nimi, joka tarkoittaa arvostusta ja viehkeyttä. Mitäpä siihen lisäilemään.

Mercedes-Benz C 250 CDI A Elegance, vm. 2010
Mittarilukema: 182 000 km
Moottori: R4, 2143 cm3, turbo
Tehot: 204 hv
Vääntö: 500 Nm
Polttoaine: diesel
Vetotapa: takavetoinen
Vaihteisto: 7-lovinen automaatti
Keskikulutus: 5.8 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 153 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7 s
Huippunopeus 240 km/h
Mitat: pituus 4720 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2760 mm
Tavaratila 475 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Vantaa, Petikko
Hinta: 10 890 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Audi A5 2.0 TDI – Pitkä, matala ja nautittava
Koeajo Toyota Corolla 1.4 vm.2004 – Tällainen olisi pitänyt ostaa itsekin…
Koeajo käytetty Volkswagen ID.4 – Iso sähkömaasturi, vaatimaton toimintasäde

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *