Koeajo Ford Kuga PHEV – Pistokemaasturi perusinsinöörille
Ford Kuga PHEV-pistokehybridiä ei saa nelivetoisena, joten parhaiten se varmasti sopii perusinsinöörille, joka ei tarvitse autoa venetrailerin vetämiseen. Ulkonäöltäänkin se on sopivan eleetön perusinsinöörin autoksi. Erittäin miellyttävä ajettava se kuitenkin on.
Uudistuneen Ford Kugan tunnistaa selkeimmin edestä, kun etusäleikkö on nyt samanlainen kuin muissakin Ford-malleissa. Sisällä huomio kiinnittyy 13,2 -tuumaiseksi kasvaneeseen kosketusnäyttöön, johon on siirretty myös lämmityslaitteen ja audiojärjestelmän käyttö.
Itse kyllä haikailen edelleen perinteisten nappuloiden ja katkaisimien perään, vaikka Kugan näytön grafiikka on selkeää.
Muutenhan ohjaamo tuntuu pitkälti entiseltä. Takapenkkiläisille on ruhtinaallisesti tilaa ja koeajetussa ST Line X -varustetasossa on edessä istuville AGR-hyväksytyt etuistuimet sähkösäätöineen.
PHEV vain etuvetoisena
Kaasujalan koeajoon saatiin nyt siis PHEV-pistokehybridi, jonka polttomoottorin kuutiotilavuus oli 2388 cm3.
Etuvetoisessa Kugassa jarrullisen kärryn vetokyky putoaa 1 600 kiloon. No, ehkäpä eritoten taloudellisuutta hakevalla perusinsinöörillä on mökkirannassaan vain soutuvene, joten hän pärjää erinomaisesti etuvetoisellakin pistokehybridi-Kugalla.
Pistokehybridin sähkömoottoriin on tullut 16 kW lisää tehoa, mutta vastaavasti taas bensamoottorin maksimiteho on laskenut 10 kilowatilla.
Kokonaisteho on kuitenkin entistä suurempi, nyt peräti 179 kw eli 243 hevosvoimaa.
Loppupelissä taloudellinen
Sähköiseksi toimintamatkaksi luvataan 69 kilometriä, mutta itse en kyllä syystä tai toisesta saanut rangea niin suureksi. Kotona peräti kolme kertaa yön yli ladattuani mittari näytti rangea vain 37 kilometriä.
Lyhyestä sähköisestä toimintamatkasta Kuga on isoksi crossoveriksi kuitenkin taloudellinen menijä. Siitä pitää huolen polttoainetta ja sähkövoimaa yhdistelevä hybriditila. Jopa tyhjällä akulla Kuga menee yllättävän pihisti.
Koeajoviikon 789 kilometristä sähköistä ajoa oli ainakin mittaritaulun mukaan 379,4 kilometriä. Viikkoon sisältyi käynti Nokialla, jolloin moottoritieajon osuus satasen talvinopeusrajoituksia noudattaen taisi olla noin puolet. Toinen puolikas oli jatkuvaa ajelua Vantaan, Keravan ja Helsingin taajamissa. Keskikulutukseksi mittari näytti 4.7 l/100 km. Toki pidin autoa yöt latauksessa ja siirtymät olivat lyhyitä.
Ajaminen kohdallaan
Kugan ajettavuudesta en edellänkään löydä urputettavaa. Se on kookos katumaasturi juuri minun makuuni. Ohjauksen lievästä keinotekoisuudesta huolimatta sillä mennään päätiellä leppoisasti ja mutkatkin riittävän sujuvasti. Korkeaprofiiliset renkaat nielevät teiden epätasaisuudet hyvin, mutta rouhealla asfaltilla rengasäänet tunkevat ohjaamoon kuuluvasti. Sen sijaan sileällä asfaltilla pistokehybridi-Kuka on todella hiljainen.
243 hevosvoiman tehot ja riittävän tuntuinen vääntö tekevät menosta leppoisaa. Portaattoman CVT-vaihteiston toiminnasta en löydä nillitettävää.
Kokemuksen uudistuneesta Ford Kuga ST-Line X 2.5 PHEV-pistokehybridistä voi tiivistää yhdeksi sanaksi ja se on ASIALLINEN.
Vaan onhan auto muutakin kuin WLTP-lukemia ja toimintamatkoja. Se tuntuu tänä päivänä unohtuvan. Kugan parhaita puolia on sen eräänlainen tuttavallisuus: siihen on helppo kotiutua.
Ford Kuga ST-Line X 2.5 PHEV
Polttomoottori: R4, 2488 cm3, 111 kW/151 hv
Sähkömoottori: teho 112 kW/152 hv
Hybridijärjestelmän yhteisteho: 179 kW/243 hv
Akusto: litiumioni, nettoenergiasisältö 14,3 kWh
Lataus: 7.4 kW (1 x 32 A)
Sähköinen toimintamatka: 69 km (ilmoitettu)
Keskikulutus: 0,9 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 21 g (ilmoitettu)
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.3 s
Huippunopeus 200 km/h
Maavara 150 mm, Tavaratila 395–553 l,
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 52 297 €
Plussat
Tilava
Ajettavuus
Kokonaistaloudellisuus
Miinukset
Vaatimaton toimintamatka sähköllä
Lievä rengasmelu karkeilla pinnoilla
Kuga PHEV on tilava ja mukava auto ajaa. Loppupelissä se on myös kohtuullisen taloudellinen, vaikka sähköinen toimintamatka jääkin aika vaatimattomaksi. Jollain tavalla Kuga ei kuitenkaan myöskään herätä suuria tunteita. Se on hiukan eleetön auto sellaiselle, joka hakee tasapainoista kokonaisuutta ilman erityisiä ”kicksejä”,’
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
|
|||
Vastaa