Kaasujalka

Näin käy kaupaksi edullisimmat käytetyt plugarit!

Julkaissut:

|

14.1.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Näin käy kaupaksi edullisimmat käytetyt plugarit!

Kuvan BMW 225xe Active Tourer -pistokehybridi on vuosimallia 1016 ja mittarilukema 153 000 km. Uutena tälle BMW:lle on lupailtu täysillä akuilla 41 kilometrin toimintamatkaa. Todennäköisesti vuodet ja kilometrit ovat kuitenkin syöneet ajovoima-akun kapasiteettia, joten tänä päivänä sähköinen toimintamatka lienee lyhyempi. Espoossa Autokeskus Olari pyytää tästä plug-in -Bemarista 13 400 €.

Pistokehybridi on hyvä vaihtoehto sellaiselle autoilijalle, joka ajaa pääsääntöisesti pätkäajoa, mutta tarvitsee polttomoottorin tuomaa vaivattomuutta pidemmillä reissuilla. 10 000–15 000 euron lataushybridejä on tarjolla vaihtoautomarkkinassa jo hyvin.

Kun näitä vanhempiakin pistokehybridejäkin tulee tarjolle yhä enemmän, niin samalla tulee enemmän myös akkujen korjaajia. sanoo Anssi Jaakonsaari tuusulalaisesta YR-Autosta.

Jaakonsaaren mukaan vanhempien pistokehybridien ostajissa on myös varttuneempia ostajia, jotka lataavat autoonsa edullista käyttövoimaa omakotitalonsa katolle asennetuista aurinkopaneeleista.

YR-Auto Oy:ssä myynnissä on toistaiseksi ollut vielä suhteellisen vähän edullisemman pään vanhempia pistokehybridejä.

–Olemme olleet pikkuisen varovaisempia noiden vanhempien lataushybridien kanssa, kun ei oikein tiedä, missä vaiheessa auton ajovoima-akku on menossa ja mikä on sen todellinen hyöty enää tuon ikäisessä autossa, Jaakonsaari sanoo.

”Ajoakut testataan”

Vaikka YR-Auto tekeekin vaihdossa tuleville pistokehybrideille ja täyssähköautoille ajovoima-akun testin, Jaakonsaari kaipaa markkinoille lisää akkutestejä tekeviä tahoja.
–On tärkeää saada selkeä raportti siitä, mikä ajovoima-akun tilanne vaihtoautossa on. Tämä ehkä lisäisi myös asiakkaiden kiinnostusta iäkkäämpiinkin pistokehybrideihin. Asiakkaalle voi tulla pettymyksenä, jos iäkkään pistokehybridin sähköinen toimintamatka onkin vain 15 kilometriä, vaikka valmistaja on luvannut sille uutena sähköistä toimintamatkaa 35–40 kilometriä.

Kun pistokehybridi putoaa 10 000–15 000 euron hintaluokkaan, sille on kertynyt jo paljon ikää ja myös kilometrejä.
–Päivänselvää, että tuollaisen auton ajovoima-akun kapasiteetti ei enää ole se 100 %, mikä sillä on ollut uutena. Toistaiseksi on vähän kokemusta niiden kestävyydestä pitkässä juoksussa, Jaakonsaari sanoo.

Jaakonsaaren mukaan jo 2017 vuosimallin pistokehybridienkin ajovoima-akkujen kapasiteetit ovat pyörineet 70 prosentissa, mitä asiantuntijat pitävät kriittisenä rajana.

Kiinnostusta riittää

Kysyntää ja kiinnostusta näihin edullisempiin pistokehybrideihin kuitenkin riittää vaihtoautomarkkinassa.
–Edullisemman pään käytetyistä pistokehybrideistä on vaikea nimetä yhtä suosikkia, mutta nyrkkisääntö on, että japanilaisten autojen tekniikka myös niissä on siellä kärkipäässä. On vielä toistaiseksi vaikea sanoa, minkälaisella käytöllä ja lataamisella ajovoima-akun pitkäikäisyyteen voi vaikuttaa.

Yhdestä asiasta Jaakonsaari on kuitenkin ehdottoman varma.

–Suomen oloihin lataushybridi sinänsä on aivan ehdoton vaihtoehto, koska se sopii niin monenlaiseen käyttöön. Taajama-ajot ajetaan sähköllä ja kun lähdetään pidempään reissuun, matka jatkuu sähköisen ajon loppuessa vaivattomasti bensan tai dieselin voimalla,

Opel Ampera 5-ov Cosmo 1,4 E-REV 111kW AT -lataushybridi ja viistoperä vuosimallia 2012 näyttää hyvältä edelleen. Vuosina 2011-2016 tuotannossa olleen uuden Ampera-pistokehybridin toimintasäteeksi ajovoima-akku täynnä auto-data -sivusto kertoo  joustavasti 40-80 kilometriä, 40 kilometriä lienee lähempänä oikeaa. 97 000 kilometrin ja 12 vuoden käytön jälkeen akun kapasiteetistakaan todennäköisesti ei enää ole jäljellä läheskään 100 %. PP-Auto hintapyyntö Raisiossa tästä Amperasta on 12 480 €.

 

 

 

Toyota Prius PHEV -lataushybridin vuosimallia 2012 sähköinen toimintamatka oli vain 25 kilometriä. Toyota on kuitenkin hybridien valmistajana pioneeri, joten tämä merkkihuollettu Prius PHEV vuosimallia 2012 tehnee kauppansa, vaikka mittarilukema onkin jo 167 000. Pirkkalassa Autotalo Driven hintapyyntö kuvan Prius PHEV:stä oli 10 980 €.

 

Tämä Volkswagen Passat Variant GTE Plug-In Hybrid 160 kW (218 hv) DSG-automaatti huippuvarustein oli myynnissä Bilar99:ssä Kuopiossa. Kuvan Passat-pistokehybridille vuosimallia 2016  oli ajettu 188 000 km ja hintapyyntö oli 10 990 €. Uutena valmistaja lupasi tälle Passatille 55 kilometrin sähköistä toimintamatkaa ajovoima-akun ollessa ladattuna.

Mitsubishi Outlander PHEV Intense Plus 4WD sai syksyllä 2013 Suomeen tullessaan lähes ikonisen aseman keskituloisenkin ihmisen saavutettavana ladattavana katumaasturina.  Uutena raskaalle maasturille luvattiin akku täyteen ladattuna 52 kilometriä. Akun tämän päivän kapasiteetti on kuitenkin arvoitus, kun mittarilukema on jo 269 000 km ja vuosimalli 2013. J. Rinta-Joupin Lappeenrannan liikkeen hintapyyntö kuvan Outlander PHEV:lle oli 10 790 €.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *