Näin käy kaupaksi edullisimmat käytetyt plugarit!
Pistokehybridi on hyvä vaihtoehto sellaiselle autoilijalle, joka ajaa pääsääntöisesti pätkäajoa, mutta tarvitsee polttomoottorin tuomaa vaivattomuutta pidemmillä reissuilla. 10 000–15 000 euron lataushybridejä on tarjolla vaihtoautomarkkinassa jo hyvin.
Kun näitä vanhempiakin pistokehybridejäkin tulee tarjolle yhä enemmän, niin samalla tulee enemmän myös akkujen korjaajia. sanoo Anssi Jaakonsaari tuusulalaisesta YR-Autosta.
Jaakonsaaren mukaan vanhempien pistokehybridien ostajissa on myös varttuneempia ostajia, jotka lataavat autoonsa edullista käyttövoimaa omakotitalonsa katolle asennetuista aurinkopaneeleista.
YR-Auto Oy:ssä myynnissä on toistaiseksi ollut vielä suhteellisen vähän edullisemman pään vanhempia pistokehybridejä.
–Olemme olleet pikkuisen varovaisempia noiden vanhempien lataushybridien kanssa, kun ei oikein tiedä, missä vaiheessa auton ajovoima-akku on menossa ja mikä on sen todellinen hyöty enää tuon ikäisessä autossa, Jaakonsaari sanoo.
”Ajoakut testataan”
Vaikka YR-Auto tekeekin vaihdossa tuleville pistokehybrideille ja täyssähköautoille ajovoima-akun testin, Jaakonsaari kaipaa markkinoille lisää akkutestejä tekeviä tahoja.
–On tärkeää saada selkeä raportti siitä, mikä ajovoima-akun tilanne vaihtoautossa on. Tämä ehkä lisäisi myös asiakkaiden kiinnostusta iäkkäämpiinkin pistokehybrideihin. Asiakkaalle voi tulla pettymyksenä, jos iäkkään pistokehybridin sähköinen toimintamatka onkin vain 15 kilometriä, vaikka valmistaja on luvannut sille uutena sähköistä toimintamatkaa 35–40 kilometriä.
Kun pistokehybridi putoaa 10 000–15 000 euron hintaluokkaan, sille on kertynyt jo paljon ikää ja myös kilometrejä.
–Päivänselvää, että tuollaisen auton ajovoima-akun kapasiteetti ei enää ole se 100 %, mikä sillä on ollut uutena. Toistaiseksi on vähän kokemusta niiden kestävyydestä pitkässä juoksussa, Jaakonsaari sanoo.
Jaakonsaaren mukaan jo 2017 vuosimallin pistokehybridienkin ajovoima-akkujen kapasiteetit ovat pyörineet 70 prosentissa, mitä asiantuntijat pitävät kriittisenä rajana.
Kiinnostusta riittää
Kysyntää ja kiinnostusta näihin edullisempiin pistokehybrideihin kuitenkin riittää vaihtoautomarkkinassa.
–Edullisemman pään käytetyistä pistokehybrideistä on vaikea nimetä yhtä suosikkia, mutta nyrkkisääntö on, että japanilaisten autojen tekniikka myös niissä on siellä kärkipäässä. On vielä toistaiseksi vaikea sanoa, minkälaisella käytöllä ja lataamisella ajovoima-akun pitkäikäisyyteen voi vaikuttaa.
Yhdestä asiasta Jaakonsaari on kuitenkin ehdottoman varma.
–Suomen oloihin lataushybridi sinänsä on aivan ehdoton vaihtoehto, koska se sopii niin monenlaiseen käyttöön. Taajama-ajot ajetaan sähköllä ja kun lähdetään pidempään reissuun, matka jatkuu sähköisen ajon loppuessa vaivattomasti bensan tai dieselin voimalla,
Teksti Timo Kiiski
Vastaa