Kaasujalka

Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen

Julkaissut:

|

13.1.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen

KGM Torres EVX on iso ja brittiläiseltä Land Roverilta eli ”Lantikalta” näyttävä korealainen täyssähköinen katumaasturi. Suhteellisen edullisen hinnan takia kehittämistä kaipaavia yksityiskohtia on helppo katsoa läpi sormien.

 

Korealaisen KGM Torresin keula tuo mieleen brittiläisen Land Roverin Range Rover -mallin. Se eroaa selvästi muista korealaisista isoista sähkömaastureista, vaikkapa Nato-komentajan autolta näyttävästä Kia EV9:stä.

Entinen Ssangyong

Korealainen Ssangyong-maasturi on nyt KGM. Ssangyongeista tuli KGM-merkkisiä, kun KG Group osti Ssangyongin. Itsekin koeajoin vuosia sitten Ssangyongin ison maasturin Kaasujalkaan, mallinimi Rexton. Ulkonäköä kuvailin silloin ”rumankoreaksi”.

Ssangyongin muotoilu oli selkäesti sen ajan aasialaista.  KGM Torres EV-sähkömaasturin muotokieli on kuitenkin selkeästi enemmän eurooppalaiseen makuun.

Malliston hinnat alkavat Quartz-mallin 41 390 eurosta. Koeajettu KGM Torres EV -sähkömaasturi oli paremmin varusteltu Saphire-malli. jonka senkin hinta jää 43 990 euroon.

Iso ja näyttävä sähkömaasturi huikealla 10 vuoden tai miljoonan kilometrin akkutakuulla vaikuttaa lievästi sanottuna houkuttelevalta, melkeinpä vastustamattomalta.

Tosin, kukapa meistä oikeasti ajaa 100 000 kilometriä vuodessa ja miljoonaa kilometriä 10 vuodessa?

Pelkistetyn tyylikäs

Torresin sisustakin on pelkistetyn tyylikäs. Kuljettaja saa kaiken tarvittavan tiedon vierekkäin olevilta 12,3 tuumaiselta digitaalimittaristolta ja 12,3 tuumaiselta multimedianäytöltä.

Korkean istuma-asennon ansiosta autoon on helppo nousta kyytiin ja siitä on erittäin hyvä näkyvyys ulos.

Ajoakun energiasisältö on reilut 70 kilowattituntia, eli suunnilleen saman verran, mitä muissakin tämän kokoluokan sähkömaastureissa.

Torres EVX:n tilat ovat vähintään riittävät niin etu- kuin takapenkilläkin. Auton muotoilun myötä sisätilat ovat myös väljästi myös hyödynnettävissä. Tavaratila vetää takapenkin selkänojat pystyssäkin 700 litraa ja kun selkänojat kaatamalla tavaratilasta tulee tasainen ja sen tilavuus kasvaa jopa 1662 litraan.

Ei akun esilämmitystä

Ei ole yllätys, että ihan täydellistä sähkömaasturia ei tässä hinta- ja kokoluokassa voi tarjota. Tietoviihdejärjestelmä ei ole itseni kaltaiselle epätekniselle ihmiselle kovin helppo käyttää ja käyttöjärjestelmä toimii hiukan hitaanpuoleisesti.

Valmistaja ilmoittaa Torres EVX:n WLTP-keskikulutukseksi 18,7 kWh/100 ja toimintamatkaksi 462 kilometriä. Lämpiminä suvipäivinä ilmoitettu toimintamatka on maltillisella ajamisella realismiakin.

Kävimme elokuussa sukuloimassa Salon Mathildedalissa, johon meiltä kotoa Vantaalta tulee matkaa 165 kilometriä. Torres oli yön latauksessa ja takaisin kotiin lähtiessä rangea oli 417 kilometriä. Kun saavuimme kotiin, rangea oli vielä jäljellä 245 kilometriä.

Toimintamatka talvipakkasilla epäilemättä lyhenee ja lataus hidastuu, kun Torresiin ei saa ajoakun esilämmitystoimintoa.

Valtatiesuorien auto

Torresin alusta on mukavuuspainotteinen ja pitkillä matkoilla ajo on leppoisaa. Sen sijaan Mathildedalin mutkateillä Torres tuppasi kallistelemaan. Myös ohjaus voisi keskittää paremmin keskialueella.

Rengasmelu Torresissa pysyy melko hyvin korin ulkopuolella ja se tekee matkanteosta loppupelissä ihan riittävän mukavaa ja leppoisaa.

Joistakin pienistä puutteista huolimatta KGM Torres EVX antaa rahalle täyden vastineen. KGM Torres EVX:ssä saa melko edullisella hinnalla näyttävän ja tilavan sähköauton.

 

Plussat
Tilava
Kokoluokassaan edullinen
Ajoakun 10 vuoden ja miljoonan kilometrin takuu

Miinukset
Tietoviihdejärjestelmän monimutkaisuus
Kallistelu mutkateillä

JÄLKIMAKU

Itse tykästyin Torresiin kovasti. Jos pitäisi sijoittaa vajaat 45 000 euroa sähkömaasturiin, 10 vuoden tai miljoonan kilometrin akkutakuuta olisi lähes ylivoimaista vastustaa.

 

KGM Torres EVX 2WD 73,4 kWh 207 hv Sapphire
Vetotapa: etuveto
Tehot: 152 kW/207 hv
Vetotapa: 339 Nm
Akku netto 72 kWh, brutto 73,4 kWh
Lataus Type 2: 10,5 kW (3 x 16 A), CCS: 145 kW
WLTP-kulutus 18,7 kWh / 100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 0 g/km
Toimintamatka 462 km
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 8,1 s
Huippunopeus 175 km/h
Mitat: pit 4 715 mm, lev 1 890 mm, kork 1 725 mmm akseliv 2 680 mm
Tavaratila 703 l
Hinta: koeajoauto 45 070 €, malliston hinnat alk. 41 390 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta
Koeajovideo – Ylellisen tyylikäs Audi Q6 e-tron
Koeajo Byd Seal U – Perusnäyttävä ”patterimaasturi”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *