Kaasujalka

Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Julkaissut:

|

4.1.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Ihan etevä peli tämä uudistunut, mutta ulkoisesti vain pienesti ehostettu Nissan Juke Hybrid on. Uudistukset kohdistuvat enemmän sisätiloihin.

Uudistunut Nissan Juke Hybrid ei ole kallis, eikä halpa ”ritsa”. Kirkkaankeltaisessa värissä se kerää kuitenkin katseita. Muodoista voidaan tietysti olla kahta mieltä. Jonkun mielestä Juke saattaa olla pieni ja pulska kummajainen, toisten mielestä kivan persoonallisesti muotoiltu kompakti pieni crossover.

Se kuitenkin on tullut selväksi, että Juke ei jätä kylmäksi. Ei varsinkaan paluun tehneessä keltaisessa värissä. Keltainen palasi Juken värivalikoimaan asiakkaiden toiveesta.

Jos isoveli Qashqailla sulautuukin massaan, niin keltaisella Jukella sitä riskiä ei ole. Erottuvat linjat ovat aina olleet luonteenomaista Juken rohkealle muotoilulle niin sisätiloissa kuin ulkopuolella.

Ulkonäköä enemmän Juke on nyt kuitenkin uudistunut sisältä ja erityisesti ohjaamosta. Tietoviihdenäyttö on nyt 12,3-tuumainen ja mittaristo kokonaan digitaalinen.

Runsas turvavarustelu

Turvallisuusteknologiaa Jukessa on nyt entistä runsaammin ja sitä on nyt enemmän myös vakiona. Uudessa Jukessa vakiovarusteisiin sisältyvät mm. kaistavahti ja kaistallapitoavustin. Myös mukautuva vakionopeudensäädin löytyi koeajoon samastani N-Connecta-varustelutason Jukessa.

Voimanlähteenä oli jo ennestään tuttu 1,6-litrainen turboahdettu bensiinimoottori, jonka taloudellisuutta parantamaan oli sijoitettu hybridijärjestelmä. Järjestelmän kokonaisteho on 143 hevosvoimaa.

Hybridijärjestelmän parina on automaattinen monitilavaihteisto. Ihan niin räväkästi hybridi-Juke ei kiihdy kuin lukemien perusteella keltaiselta pörriäiseltä voisi odottaa. Kiihdytys nollasta sataseen vie 10,2 sekuntia.

Moottoritiellä myös monitila-automaatti tuntui toimivan vähän erikoisesti. Kierrokset pysyivät välillä yllättävän pitkään korkealla, kun olin saanut kiihdytettyä auton 120 km/h nopeuteen. Välillä tuntui kuin ajaisi väärällä vaihteella. Moottori myös käynnistyy hiukan karkeasti, kun ajo sähköllä loppuu.

Yhden polkimen taktiikalla

Juke on saanut joiltakin toimittajilta sapiskaa 6,5 litran keskikulutuksesta satasella. Oma kulutukseni noin 400 kilometrin jälkeen koeajoviikolla oli 5,5 litraa. Tämä saattoi kuitenkin johtua siitä, että ajo oli voittopuolisesti pätkäajoa taajamissa ja huristelua 80 km/h nopeutta kehäteillä. Moottoritieajoa oli ehkä 100 kilometriä. Hybridijärjestelmähän toimii tehokkaimmin juuri taajama-ajossa.

Jousitusta on vahvistettu, jotta Juke pysyy tasapainossa kaarteissakin. Haittapuolena on se, että tästä ajamisen leppoisuus hiukan kärsii, kun ohjaus on nopea. 19-tuumaisilla vanteilla ajaminen tuntui moottoritienopeuksissa ajoittain hiukan pomppivalta ja epävakaalta.

Juken hybridiversiossa käytetään regeneratiivista jarrujärjestelmää nimeltä e-Pedal, joka on lainattu Nissanin sähköautovalikoimasta.  Kun e-Pedal-järjestelmä on kytketty päälle, Juke hidastuu hyvin nopeasti ilman jarrupolkimen painallusta: paljon tehokkaammin kuin useimmat muut hybridiautot. Jukella voi ajoittain ajella lähestulkoon yhden polkimen taktiikalla.

Rengasäänet kantautuvat sisään kuuluvasti varsinkin karkeilla pinnoilla. Vastavuoroisesti neljä sylinteriä tekevät moottorin käyntiäänestä suhteellisen tasaista ja melutasoltaan siedettävää.

Ajaminen Jukella varsinkin taajamissa on ihan hauskaa. Uusien istuinten ansiosta selkä ei väsy pitkälläkään matkalla.

Plussat
Persoonallinen ulkonäkö
Ajettavuus taajamissa
Siististi ajavalle taloudellinen

Miinukset
Karkeilla pinnoilla kuuluvat rengasäänet
Ajoittain kulmikkaasti käyttäytyvät automaattilaatikko

JÄLKIMAKU

Erikoisia ratkaisuja vierastavalle, mutta kuitenkin ulkoista persoonallisuutta hakevalle nuoremmalle sukupolvelle pirteänkeltainen Nissan Juke Hybrid on varmasti passeli ja kohtuullisen taloudellinenkin valinta.  Onhan pieni katumaasturi trendikkäämpi kuin perinteinen 3-ovinen ”töppöperäinen” kauppakassi.

 

Nissan Juke Juke Hybrid 4AMT DIG-T 143 N-Connecta
Moottori: R4, 1598 cm3 + itselataava hybridi
Polttoaine: bensa + sähkö
Vetotapa: etuveto
Hybridijärjestelmän yhteisteho: 143 hv
Vääntö: 205 Nm
Vaihteisto: 6-lovinen monitila-automaatti
WLTP-kulutus: 4,7–4,9 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 107–111 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.2 s
Huippunopeus 166 km/h
Mitat: pit 4 210 mm, lev 1 800 mm, kork 1 555 mm, akseliv 2 636 mm
Tavaratila: 354 l
Hinta: 32 473 (koeajoauto lisävarusteineen), hybridimalliston hinnat alk. alk. 30 550 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo – Ylellisen tyylikäs Audi Q6 e-tron
Koeajo Byd Seal U – Perusnäyttävä ”patterimaasturi”
Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *