Kaasujalka

Koeajo Byd Seal U – Perusnäyttävä ”patterimaasturi”

Julkaissut:

|

27.12.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Byd Seal U – Perusnäyttävä ”patterimaasturi”

BYD jatkaa kiinalaisten sähköautojen vyöryä Suomeen laatuun suhteutettuna erittäin edullisilla hinnoilla. BYD Seal saa nyt parikseen BYD Seal U:n. Siinä missä Seal on urheilullinen sedan, Seal U on leppoisa keskikokoinen crossover, josta sporttisuus on kaukana.

Jos BYD Sealia pidetään amerikkalaisen Tesla Model 3:n haastajana, voisi BYD Seal U:n haastavan Tesla Model Y-crossoverin. Ainakin hintojen ja muiden lukujen valossa autot ovat hyvinkin vertailukelpoiset.

Vähän ristiriitaisesti BYD Seal -sedania saa myös nelivetoisena, mutta BYD Seal U:ta -täyssähköversiona vain etuvetoisena. Tiettävästi loppuvuodesta tulee myyntiin myös Seal U-lataushybridi, jota saa myös nelivetoisena. Crossover ostetaan ennen muuta sen perusfarmaria trendikkäämmän ulkonäön takia ja siksi, että korkeammalla istuminen tuo ajamiseen turvallisuudentunnetta.

Perusasiat kohdallaan

Koeajoon saadussa täyssähköisessä BYD Seal U:ssa jokseenkin kaikki asiat ovat sen verran mallillaan, että ihmettelen, jos tässä alle 50 000 euron hintaluokassa se ei tee kauppansa.

Koeajetun Seal U:n Design-varustellun version akussa on kaikkiaan 87 kilowattituntia. Se on 18 kilowattituntia enemmän kuin Comfort-varustellussa Seal U:ssa. Vaatimattomammin varusteltua Comfort-mallia ei tuoda Suomeen.

Seal U Designin jykevä akku tuo siihen enemmän kapasiteettia, mutta lisää myös auton painoa yli 100 kilolla. Ja mitä enemmän auto painaa, sitä enemmän se myös kuluttaa. Design-varustellun Seal U:n WLTP-kulutukseksi valmistaja kertoo 20,5 kilowattituntia 100 kilometrillä, Toimintamatkaksi valmistaja ilmoittaa 500 kilometriä.

Mukavuuspainotteinen

Mukavuuspainotteinen alusta tekee ajamisesta pehmeää ja alusta tuntuu mukavalta huonommillakin teillä. Erityisen mukavaksi ajamisen ja matkustamisen BYD Seal U:lla tekee sen äänettömyys. Saman hintaluokan kilpailijoilla yleensä rengasäänet tunkeutuvat matkustamoon viimeistään siinä vaiheessa, kun karkealla asfalttipinnalla vauhti nousee yli 100 km/h.

Rengasäänethän korostuvat juuri sähköautossa, kun sähkömoottori ei pidä minkäänlaista ääntä. Kuljettajalle Seal U:n hallinnointi on selkeää ja helppoa, vaikka useimmat toiminnot hoidetaankin kookkaan ja kääntyvän tietoviihdejärjestelmän valikoista sormilla hipaisemalla. Selkeyttä tuovat tietoviihdejärjestelmän isot ja selvät kuvakkeet.

Matkustajilla tilaa

Takana tilaa on matkustajille runsaasti ja lattia on tasainen, tämä tekee takapenkkiläisten elämän helpoksi. Ja yleensä ne takapenkkiläiset ovat lapsia.

Takapenkin selkänojat pystyssä tavaratila häviää Tesla Model Y:lle reippaasti: Seal U:n tavaratila takapenkit perusasennossa jää 552 litraan, Tesla Model Y:ssä tavaratila takapenkit perusasennossa on jopa 854 litraa.

Vaan samaa luokkaa se tavaratila on saman hinta- ja kokoluokan Volkswagen ID.4-mallissakin, takapenkit perusasennossa 543 litraa.

Seal U:n tehostettu ohjaus ei ole huono, mutta kaipaisi lisää tunnokkuutta. Matka-ajossa tämä ongelma häviää, kun ohjaus kuitenkin keskittää hyvin. Hyvän ergonomian ansiosta Seal U:lla taittaa mielikseen pidemmänkin matkan.

 

BYD Seal U Design
Moottori: sähköauto
Tehot: 160 kW/218 hv
Vääntö: 330 Nm
Akun kapasiteetti: 90 kWh (brutto), 87 kWh (netto)
Lataus: Type 2: 11 kW (3 x 16 A), CCS: 140 kW
WLTP-kulutus: 20,5 kWh / 100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 0 g/km
Toimintamatka: 500 km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.6 s
Huippunopeus 175 km/h
Mitat: pituus 4 785 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1668 mm, akseliväli 2765 mm
Tavaratila 425 l
Hinta: 46 990 €

 

Plussat
Leppoisa ajettava
Äänetön
Matkustajille tilava

Miinukset
Vaatimaton tavaratila
Ohjauksen tunnottomuus

JÄLKIMAKU

BYD Seal U on ulkoisesti perusnäyttävä ja ihan ok, mutta ”pankin räjäyttäjä” se ei ole. Hintaansa kalliimman vaikutelman Seal U kuitenkin antaa, jos sitä vertaa moneen saman hintaluokan eurooppalaiseen crossoveriin.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta
Koeajovideo – Ylellisen tyylikäs Audi Q6 e-tron
Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *