Kaasujalka

Renault 5 E-Tech electric hinta alkaen 27 390 euroa

Julkaissut:

|

3.12.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Renault 5 E-Tech electric hinta alkaen 27 390 euroa

Renault 5 E-Tech:n Suomen mallisto on aina hyvin varusteltu ja se alkaa evolution-varustetasolta, jossa vakiovarustuksena muun muassa lämpöpumppu ja etuistuinten lämmitykset. Hinnat alkavat 27 390 eurosta ja malliston huippumallikin vain 33 490 €.

Renault 5 E-Tech electricin perusrakenne on suunniteltu vain sähköautoksi ja se mahdollistaa hyvät sisätilat kompaktin kokoisessa autossa. Se on 3,92 metrin pituisena 13 senttiä Clioa lyhyempi. Silti 2,54 metrin akseliväli on vain neljä senttiä Clioa lyhyempi, joten pyörät ovat vielä selvemmin aivan auton nurkissa. Ne ovat aina 18-tuumaiset 195/55-kokoisilla renkailla, mikä antaa ulkonäölle luonnetta. Leveyttä on 1,77 metriä, millä saadaan mukavuutta sisätiloihin. Leveyteen liittyy myös suuri yli puolentoista metrin raideleveys, jolla on mainio vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin. Vaikka lattian alla on ajoakku, on 1,5 metrin korkeus vain neljä senttiä Clioa suurempi.

Viimeistely ulottuu yksityiskohtiin, sillä evolution-perusmallin disco-pölykapselit muistuttavat R5 Turbon vanteita. Keskimmäisen technon kevytmetallivanteet ovat muotoilultaan samanlaiset kuin vuoden 2021 tutkielmassa. Niissä keskiössä on Renaultin timantin sijaan punainen numero 5. Hienoimman iconic cinqin chrono-vanteet ovat kuin kellotaulu, joissa on merkintä joka tunnille, mutta ainoana numerona 5.

Renault 5 E-Tech electric tulee myyntiin viidellä värillä, joista kaksi on klassikkoja: pop! keltainen ja pop! vihreä. Ne ovat kuin suoraan 5-mallin 1970-luvun värikartasta. Uudella tekniikalla tehdyt värit näyttävät kauempaa perusväreiltä, mutta ovatkin lähempää katsottuna hehkuvia metallivärejä. Niistä pop! vihreä on uuden 5 E-Tech electricin perusväri, jonka saa ilman lisähintaa evolution- ja techno-varustetasolla. Iconic cinq -varustetasolla perusväri on étoilé musta. Kolme muuta väriä ovat nacré valkoinen, étoilé musta ja nocturne sininen.

Ajosuunnan valitsin on viety Megane E-Tech electricin ja Scenic E-Tech electricin tapaan ohjauspylvääseen. Siten on saatu lisää tilaa tavaroille keskikonsoliin.

Istuimien moderni tyyli H-muotoineen on lainattu suoraan 5 Turbosta.  Ja mikäpä olisi uuden Renault 5 E-Tech electricin tyyliin sopivampi verhoilumateriaali kuin farkkujen denim. Sitä käytetään keskimmäisessä techno-varustetasossa niin istuimissa, kojelaudassa kuin ovipaneeleissa. Verhoilu on valmistettu 100 prosenttisesti vesipullojen kierrätetystä muovista.

Iconic cinq on hienolla tavalla rohkea ja arvovaltainen sinetti Renault 5 E-Tech electric -mallisarjalle. Siinä verhoilu on korkeatasoisen klassinen, kun harmaaseen kankaaseen on yhdistetty runsaasti keltaista. Istuinverhoilun viimeistelee keltainen numero 5 etuistuinten selkänojassa. Materiaali on tehty sataprosenttisesti kierrätetyistä kankaista.

Vaikka Renault 5 E-Tech electric sijoittuu korin kooltaan Clion toisen ja kolmannen sukupolven väliin, ovat sisätilat yhtä suuret kuin uusimmassa Clio-sukupolvessa. Erikokoisten kuljettajien on helppo löytää hyvä ajoasento, sillä istuimessa on pituussäätöä peräti 26 senttiä ja korkeussäätöä seitsemän senttiä. Matkustamossa on leveyttä runsaasti, sillä edessä hartiatilaa on 1,38 metriä ja takana vain kaksi senttiä vähemmän, joten uudessa Renault 5 E-Tech electricissä on mainiot tilat neljälle matkustajalle ja tarvittaessa mukaan mahtuu hyvin viideskin.

Erinomaisesti suunnitellun perusrakenteen ansiosta pienessä sähköautossa on luokkansa suurin 326 litran (277 l VDA) tavaratila. Tavaratila on lähes samaa luokkaa kuin pykälää suuremmissa autoissa. Tavaratilaan kuuluu 27 litran (VDA) lokero, joka sopii hyvin esimerkiksi latauskaapelien säilyttämiseen. Monikäyttöisyyttä lisää epäsymmetrisesti (60/40) jaettu takapenkin selkänoja. Matkustamossa on lisäksi erilaista säilytystilaa 19 litran verran.

Yksi tärkeimmistä ajo-ominaisuuksiin vaikuttavista tekijöistä on ohjaus, joka on Renault 5 E-Tech electricissä hyvin nopea. Tarkka ohjaus on melkein kuin mikroautossa, mikä helpottaa auton ohjaamista kirurgisen täsmällisesti haluttuun suuntaan. Ahtaissa paikoissa ja pysäköidessä on iloa pienestä 10,3 metrin kääntöympyrästä. Ohjaustehostimen voimakkuuden voi säätää mieleisekseen multi-sense-valikosta.

Toinen merkittävä asia ajettavuudessa on auton omamassa, joka on Renault 5 E-Tech electricissä huolellisen suunnittelun ansiosta hyvin alhainen. Omamassa on suuremmalla ajoakulla (52 kWh) 1 524 kiloa ja pienemmällä ajoakulla vielä 77 kiloa pienempi. Omamassaa on saman verran kuin vähän suuremmilla polttomoottorisilla autoilla, minkä lisäksi on hyvä muistaa, että Renault 5 E-Tech electricin painopiste on huomattavan alhaalla.

Erittäin tärkeä asia sähköautoissa ovat jarrut. Niiden hallinta on haastavaa, kun autossa on yhtä aikaa regeneratiivinen jarrutus ja mekaaniset jarrut. Uusi One Box ratkaisee ongelman poistamalla mekaanisen linkin jarrupolkimen ja jarrujen hydrauliikan väliltä. Elektroniikka hoitaa koko jarrutuksen yhdistäen hienostuneesti kaksi järjestelmää. Jarrupoljin on vakaa kaikissa olosuhteissa ja jarrut reagoivat välittömästi vähäisimpäänkin polkimen painallukseen. Ajosuunnanvalitsimesta voi valita myös B-asennon, joka voimistaa regeneratiivista jarrutusta.

Optimaalisesti voimaa ja toimintamatkaa

Renault 5 E-Tech electric tuotanto käynnistyy tehokkaimmalla voimalinjalla, jossa sähkömoottori kehittää 110 kilowattia (150 hv) ja 245 newtonmetriä. Suorituskyky on mainio, sillä auto kiihtyy nollasta sataan kahdeksassa sekunnissa. Ehkä vielä vaikuttavampi on ohituskiihtyvyys, sillä nopeuden nosto 80-120 km/h onnistuu 6,1 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 150 km/h. Muista pienistä sähköautoista poiketen Renault 5 E-Tech electricillä saa vetää enintään 500 kilon painoista perävaunua.

Sähkömoottori perustuu Megane E-Tech electricissä käytettävään, joten se on vierasmagnetoitu tahtimoottori, jossa ei ole kestomagneetteja eli harvinaisia maametalleja. Suurin ero moottorien välillä on paino ja koko, johon on päästy muun muassa uudella invertterillä.

Energiakulutus on 15,0 kWh/100 km (WLTP), jossa on huomioitu latauksessa syntyvät virran häviöt. Litiumioniakussa käytetään NMC-kemiaa (nikkelimanganeesikoboltti) ja sen Comfort-ajoakun energiasisältö on 52 kilowattituntia. Toimintamatka on 411 kilometriä (WLTP). Lämpömukavuus ja toimintamatkan energiatehokkuus varmistetaan vakovarusteiselle lämpöpumpulla sekä 8 kW lämmitysvastuksella.

Suomen malliston toinen vaihtoehto on 90 kW (122 hv, 225 Nm) 40 kilowattitunnin urban range -ajoakulla, jonka toimintamatka 310 km (WLTP). Muilla markkinoilla myytävää 70 kW versiota ei ole tulossa Suomeen., sillä siinä ei olisi lämpöpumppua tai pikalatausmahdollisuutta.

Renault on paneutunut huolellisesti ajoakun nopeaan lataamiseen, minkä takia siinä on nestejäähdytys. Järjestelmän avulla ajoakun lämpötila voidaan säätää valmiiksi ennen laturille saapumista yksinkertaisesti asettamalla reitti pikalaturille sisäänrakennetulla Google Maps navigaattorilla.

Pitkillä matkoilla voi käyttää pikalatausta, jonka maksimiteho on 110 kW:n sähkömoottorin ja 52 kWh akun kanssa 100 kilowattia ja 90 kW:n sähkömoottorin ja 40 kWh akun kanssa 80 kilowattia. Molemmilla virran lisääminen 15 prosentista 80 prosenttiin onnistuu noin puolessa tunnissa.

Renault 5 E-Tech electric on merkin ensimmäinen sähköauto, jossa on 11 kilowatin tehoinen kaksisuuntainen vaihtovirralla toimiva laturi. Sillä voidaan antaa virtaa sekä muille autoille ja laitteille (V2L).  Käytettäessä virran antamista sähkölaitteille auton omistaja voi määritellä, mitä alemmaksi ajoakun energiataso ei laske.

Suuremman 52 kWh comfort range -ajoakun lataus vaihtovirralla 15-80 prosenttia kestää kolme tuntia 13 minuuttia. Latauksen voi ajastaa esimerkiksi sellaiseksi hetkeksi kun sähkö on halvimmillaan tai latausta voi ohjata älypuhelimen My Renault -sovelluksella.

Autolle tullessa Renault 5 E-Tech electric tervehtii ledivalojen silmäniskulla, minkä jälkeen latausvalo konepellillä ja etu- sekä takavalot kytkeytyvät päälle. Tervetulotoivotus jatkuu auton sisällä, missä näytöt syttyvät automaattisesti ja taustalla alkaa soida Jean-Michel Jarren luoma sävelmä.

Kojelaudassa uusinta tekniikkaa edustavat kaksi 10-tuumaista näyttöä. Niistä ensimmäinen on kuljettajan digitaalinen mittaristo (evolutionissa 7-tuumainen), johon on saatavissa viisi erilaista näkymää. Suuremmassa mittaristossa nopeus näytetään valkoisen tai mustan sijaan värikkäin numeroin kolmiulotteisella vaikutelmalla.

Kosketusnäyttö on kaikissa varustetasoissa 10-tuumainen ja evolutionia lukuun ottamatta sen openR link -tieto-viihdejärjestelmään kuuluvat Googlen palvelut. Näyttöä voi räätälöidä persoonallisesti mielialan tai käytettävän ajotilan mukaan, sillä valittavana on 8 väriä, kaksi tekstin tiheyttä ja neljä tekstin rakennetta eli yhteensä 128 vaihtoehtoa.

Monipuoliset turvajärjestelmät

Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat paljon monipuolisemmat kuin EU:n edellyttämä GSR II (General Safety Regulation), sillä monet niistä on lainattu Megane E-Tech electricistä. Satavilla on hienoja turvavarusteita ovat mm. automaattijarrutus peruutettaessa ja turvallinen autosta poistuminen. Se varoittaa, mikäli vaikkapa pyöräilijä on lähestymässä, kun auton ovea ollaan avaamassa.

Ajon aikana active driver assist helpottaa kuljettajan tehtävää. Siinä yhdistyvät mukautuva pysähdyksiin saakka toimiva vakionopeudensäädin karttatietoja hyödyntävillä toiminnoilla sekä kaistakeskitin. Jälkimmäinen pitää auton kaistan keskellä, mutta alle 50 km/h nopeuksissa auto voidaan myös säätää kulkemaan kaistan laidassa, jolloin voidaan antaa tilaa kaksipyöräisille tai hälytysajoneuvoille. Active driver assistin myötä mukautuva vakionopeudensäädin ottaa toiminnassaan huomioon myös karttatiedot, kuten vaikkapa lähestyvän risteyksen tai liikenneympyrän

Vakiona kattava varustelu

Uuden Renault 5 E-Tech electricin varustetasot ovat evolution, techno sekä iconic cinq.  Kaikille versioille on yhteistä mainio varustelu, johon kuuluvat tehokkaat ja persoonallisen näköiset ledivalot, joiden käyttöä vielä helpottaa kaukovaloavustin.

Suomen mallistossa autoissa on aina lämpöpumppu, pikalataus sekä etuistuinten lämmitykset. Kattavaan vakiovarustelistaan kuuluvat myös automaattinen ilmastointi, peruutustutka sekä älypuhelimen langaton peilaus. Vakiovarusteisiin kuuluu aina myös sähköinen käsijarru.

Evolution-mallia lukuun ottamatta alkuperäisen Renault 5:n konepellin ilmanottoaukon paikalla on nyt latauksen tilanteesta kertova numero 5.

Autoon on helppo päästä, sillä älyavain avaa ovet ja auto on valmis virran päälle kytkemistä varten. Ohjaamossa merkittävää ovat auton näyttöjen grafiikat ja äänimaailma, joista jälkimmäisen Renault on suunnitellut yhteistyössä musiikin ja äänen Ircam-instituutin sekä säveltäjä Jean-Michel Jarren kanssa. Jälkimmäinen oli aikoinaan elektronisen musiikin pioneeri ja intohimoinen uuden tekniikan harrastaja. Hän on kehittänyt autossa sisällä kuuluvat äänimaailmat sekä jalankulkijoiden varoitusäänen, joka toimii alle 30 km/h nopeudessa.

Keskimmäinen techno-varustetaso lisää Renault 5 E-Tech electriciin paljon varusteita, joista ulkonäköön vaikuttavat kevytmetallivanteet, ja konepellin latausvalo. Mittaristo kasvaa 10-tuumaiseksi, openR-multimediaan tulee Google ja peruutuskamera, multi-sense lisää valtavasti säätömahdollisuuksia ja autoon saa paljon muutakin mukavaa. Mukavuutta lisää mukautuva vakionopeudensäädin sekä ohjauspyörän lämmitys.

Korkeimmalla tasolla on iconic cinq, jossa on kaksivärisyys vakiona. Lisäksi pysäköintitutkat edessä ja sivuilla sekä pysäköintiavustin ja paljon auton ulkonäköä ja sisustusta kohentavia upeita yksityiskohtia.

Suomen mallisto koostuu seuraavista versioista:

Renault 5 E-Tech electric evolution 120hv urban range                27 390 €
Renault 5 E-Tech electric techno 120hv urban range                    29 190 €
Renault 5 E-Tech electric iconic cinq 120hv urban range              30 990 €
Renault 5 E-Tech electric techno 150hv comfort range                 31 690 €
Renault 5 E-Tech electric iconic cinq 150hv comfort range           33 490 €

Urban range 42 kWh akulla tarjoaa noin 311 km  ja comfort range 52 kWh akulla noin 411 km ajomatkan (WLTP).

Ensimmäiset esittelyautot saapuvat Suomeen maalis-/huhtikuussa 2025 ja ensimmäiset asiakasautot siitä noin kuukauden päästä.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

OneVision Automotive Oy laajentaa pakettiautovalikoimaansa
Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *