Koeajo käytetty Volkswagen ID.4 – Iso sähkömaasturi, vaatimaton toimintasäde
Hiton hieno auto, jolle voi kuitenkin povata melko pitkää myyntiaikaa. Isolle sähkömaasturille kun optimistisimmillaankin 343 kilometrin toimintamatka on tänä päivänä liian vähän.
Koeajoon saatu Volkswagen ID.4 on ollut Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälässä kaupan jo tovin. Sitä on tullut vähän ihmeteltyäkin. Onhan ID.4 sentään Volkswagenin suosituin sähkömaasturi, suositumpi kuin pikkuveli ID.3.
Mallisto kasvoi vuonna 2021 kahdella uudella Volkswagen ID.4 -tehoversiolla: Pure 109 kW ja Pure Performance 125 kW – molemmissa tehoversioissa on 52 kWh:n akku. Koeajoon siis saatiin takavetoinen 109 kW 52 kWh.
”Sähkömoottori tuottaa tehoa 109 kW (148 hv) ja maksimivääntö on 220 Nm. Toimintamatka on jopa 343 kilometriä (WLTP)”, kehui AutoBild -lehti 9.2.2021.
Tänä päivänä enää tuskin kukaan enää kehuu, jos joku kehuu, että tilavan sähkömaasturin toimintamatka on ”JOPA” 343 kilometriä.
Tänä päivänä Volkswagen ID.4 –sähköautomalliston hinnat lähtevät 45 530 eurosta. Sillä saa Volkswagen ID.4 Pure-version 52 kWh:n akulla. Akun kapasiteetti on siis sama kuin koeajetussa ID.4 Puressa. Tehot ovat kasvaneet 149-hevosvoimasta (109 kW) 170 hevosvoimaan. (125 kW).
Se ratkaisevin juttu on tietysti toimintasäde: uudenkaan Pure Basicin toimintasäde ei ole kasvanut kuin mainittavasti, sekin on vain 362 kilometriä.
Sähköautot ovatkin siitä jännä juttu, että jos ei tarvitse järjettömän pitkiä toimintasäteitä, voi vaihtoautoliikkeessä tehdä todella edulliset kaupat Volkswagen ID.4:n kaltaisesta sähkömaasturista. Perusajossa tällainen tavallinen ”perusurpo” ei huomaa eroa vähän ajetun ID.4-vaihtoauton ja uuden ID.4:n välillä.
Mukava ja tilava
ID.4 on alusta saakka ollut laatutyötä. Se on perusajossa aina yhtä äänetön ja yhtä vakaa menijä: ajettiinpa sitten käytetyllä ja 27 000 € maksavalla ID.4 52 kWh:lla tai uudella ja 45 530 euroa maksavalla ID.4 Pure Basic 125 kW:lla, jonka senkin akun bruttokapasiteetti on 52 kWh.
Ja onhan tässä käytetyssäkin ID.4 Puressa vielä akkutakuuta jäljellä.
Itse ajettavuudesta en lyhyen koeajolenkin perusteella löydä mitään moitittavaa. ID.4:n oviin on alusta saakka laitettu kunnolla verhoilua ja istuimet tuntuvat laadukkailta, vaikka kuosi näyttääkin vähän vanhanaikaiselta. 10-tuumainen näyttö riittää toimintojen ohjaamiseen hyvin. Tilaa on riittävästi ja tavaratilankin saa penkit kaatamalla venytettyä 543 kilometristä 1 575 litraan asti.
Liikkeelle lähtiessä mittari ilmoitti, että akun varaustila on 50 % ja toimintamatkaa jäljellä 150 km. Alustassa on painotettu mukavuutta, eivätkä tien poikittaissaumat ja epätasaisyydet juuri tunnu ahterissa, vaikka alla on 20-tuumaiset renkaat. Ohjaus toimii tarkasti ja jämäköityy sopivasti, kun vauhti kasvaa. Volkkari osaa vaimentaa autoistaan tien mölyt ja tuulensuhinat. Sitä ihastelin ID.4:ssäkin.
Laadukas massatuote
”Tesla teki sähköautoista seksikkäitä. Volkswagen haluaa tehdä niistä arkisia”, Helsingin Sanomat arvioi ID.4:ää 10.7.2021.
Minusta se on osuva kuvaus. Ja miksikäs ei niin saisi ollakin? Valtaosa meistä suomalaisistakin on enemmän tai vähemmän massaihmisiä. Polttomoottoriautojen aikakaudellakin harva oikeasti tarvitsi tehokasta V6-autoa, joka kiihtyy nollasta sataseen 5 sekunnissa ja yltää yli 200 km/h huippunopeuteen. Massat suosivat arkisia Skoda Octavioita ja Volkswagen Golfeja.
Nyt tuntuu, että näistä toimintamatkoista on tehty vähän samanlainen pakkomielle kuin aikoinaan käytännössä tarpeettomin suurista tehoista.
Ymmärrän hyvin työkseen paljon ajavia myyntiedustajia, jotka eivät mieluusti istu vähintään puolen tunnin rupeamia ABC:n kahviossa odottaessaan auton latautumista suurteholaturissa.
Jos ajaminen kuitenkin on pääsääntöisesti työmatkoja, kauppareissuja ja alle 100 kilometrin päiväajoja, koeajettu Volkswagen ID.4 Pure 109 kW 52 kWh on oikein miellyttävä ja tilava perheauto. Jännittävä se ei ole, mutta sitä voi hakea vaikkapa benjihypyistä.
Haasteellinen myytävä
Rinta-Jouppi Oy:n Raision myymälän paikallisjohtaja Marko Hiltunen myöntää, että pienemmällä akustolla varustetun Volkswagen ID.4:n myynti alkaa olla hankalaa, jos hintapyyntö lähentelee 30 000 euroa.
–Tuossa hintaluokassa alkaa jo saada sähköautoja pidemmälläkin toimintamatkalla. Silloin, kun hinta on selkeästi edullisempi, toimintamatkalle annetaan pikkuisen anteeksi, kun auto tulee ehkä vähäisempään käyttöön. Kuitenkin silloin, kun vaihtoauto maksaa 25 000–30 000 euroa, monesti haaveillaan, että autolla pääsisi pidemmälle. Tämä pätee erityisesti perheautoluokkaan.
343 kilometriä oikeasti toteutuessaan varmasti riittäisi suurimmalle osalle suomalaisista. Kuluttajat alkavat kuitenkin olla jo perillä siitä, että sähköauton toimintamatka lyhenee kylmällä säällä 30–50 prosenttia.
Tämän vahvistaa Hiltunenkin.
–Ihmisillä on tänä päivänä aika hyvin tietoa siitä, mitä he hakevat. Ja sitä tietoa myös hyvin helposti. Laadukkaankin sähköauton myynti on haasteellisempaa, jos luvattu toimintamatka on vaatimaton. Tämä pitää näkyä myös hintapyynnössä. Tänä päivänä sähköautolta kuitenkin jo haetaan pääsääntöisesti 400–500 kilometrin toimintamatkaa.
Volkswagen ID.4 ID.4 PURE 109 KW, akku 52 kWh, vm. 2021
Mittarilukema: 38 000 km
Käyttövoima: sähkö
Akun kapasiteetti: 55 kWh (brutto), 52 kWh (netto)
Tehot: 148 hv/109 kW
Vetotapa: takaveto
Toimintamatka: 343 km (valmistajan ilmoittama)
Keskikulutus (WLTP): 16,7 kWh/100 km
Mitat: pituus 4584 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1640 mm, akseliväli 2771 mm
Tavaratila 543 – 1575 l
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,9 sekuntia
Huippunopeus: 160 km/h
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hintapyyntö: 27 720 €
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa