Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Skoda Suberbin uusin sukupolvi saapui Suomeen keväällä ja nyt saimme pidempään ihasteluun tämän todella tyylikkään tilaihmeen.
Uusi Skoda Suberb on jo tuttu keväältä, sillä tuolloin lehdistöesittelyn yhteydessä tästä autosta tehtiin lyhyt tutusmisvideo. Tuolloin alla oli 2-litrainen nelivetoinen dieselversio ja nyt sitten kesäkurvailuun saatiin 1.5-litrainen bensakäyttöinen kevythybridi. Kannattaa käydä katsomassa se video Kaasujalan Youtube-kanavalta ja sieltä löytyy myös tämän auton koeajovideo.
Superbin uusi sukupolvi on tosiaan ihan täysin uusi. Tämä on isompi ja tilavampi, jos nyt enää tilavampi voi olla mitä se aikaisempi oli. Superbhän on aina tunnettu hurjista sisä- ja tavaratiloistaan.
Vanhakoriset Suberbit eivät ole koskaan oikein miellyttäneet minun silmääni. Ovat olleet jotenkin vähän semmoisia pitkän ja kapean puikulan näköisiä, mutta tämän uuden kohdalla tilanne on toinen.
Mitään dramaattisia muutoksiaan ei ole tapahtunut, mutta nyt selkeästi jotenkin sopusointusemman ja särmikkäämmän näköinen.
Runsas valikoima
Moottoripaletti on hyvin pitkälti tutun suuntaista settiä, kun aikaisemminkin eli löytyy pelkästään polttomoottoriversiota. Dieseliä ja bensaa ladattavana hybridinä tai kevythybridinä. Superbin kohdalla yksi merkittävin asia on hinnoittelu, sillä malliston alkaen hinta on vain reilut 38 000 euroa. Se kuulostaa todella edulliselta, kun nykypäivänä tässä sähköistyvässä maailmassa tuntuu, että minkäänlaista perhekokoista sähköautoa ei saa 50 000 eurolla ja sitten jos on vähänkin prameempi, niin numerot sen kun vain kasvavat. Tämä koeajettu auto on Style varusteinen ja pyöreästi 46 000 euroa.
Tyylikäs ohjaamo
Kuskin paikalle kun istahtaa, niin kun suu loksahti auki ja niin on käynyt myös monelle muullekin ihmiselle, jotka ovat tämän Skodan kyytiin istuneet. Niin hieno ja ylellinen ohjaamo tässä on. Nyt jos koskaan kannattaa oikeasti heittää ne ennakkoluulot ja asenteet romukoppaan ja istahtaa uuteen Skoda Superbin ohjaamoon.
En ole missään autossa nähnyt näin paljon alcantaraa. Sitä löytyy kyynärnojista, koetaulusta koko matkalta tikattuna, oviverhoilussa ja oven kahvassakin on. Kovaa halpaa muovia ei ole missään ja kivana lisänä verhoiltu ovikotelo. Eli nyt ei pysäköintikiekot tai muut tavarat siellä kolise.
Todella hienoa viimeistelyä koko ohjaamossa. Kaikki materiaalivalinnat tosi korkealaatuisia. Tilathan ovat tutusti ihan superväljät ja kuskin ajoasento on erittäin hyvä. Istuimessa on todella monipuoliset säätövarat myös tämmiselle pitkälle kuskille ja pitkän kuljettajan takana hulppeat jalkatilat. Takana mahtuu todella väljästi istumaan ja luonnollisestikin farmarin tavaratila pitkälti yli 600 litraa.
Informaationäyttö on tuttu jo aiemmin koetuista Volkswageneista ja 13 tuumaisen näytön toiminta on hyvä ja looginen.
Sanomattakin selvää, että 150 heppainen moottori, mikä tuottaa 250 Nm:n vääntöä niin ei ole mikään raketti kiihtymään. Tuttu nollasta sataseen kestää reilu yhdeksän sekuntia. Riittää ihan hyvin arkiseen nurkka-ajoon, mutta vähän enemmän saisi voimaa olla etenkin maantieajossa. Lastattuna kovemmissa nopeuksissa ilmenee aavistuksen puhdittomuutta, mutta kulutus pysyy ilahduttavan alhaisena, sillä koeajon suuresta kaupunkiajon määrästä huolimatta kulutus jäi vain 5.8 litraan satasella.
Olen erittäin vakuuttunut tähän uuteen Skoda Suberbiin. Mihin ihminen oikeasti tarvitsee tämän kalliimpaa autoa
Skoda Suberb Combi 1.5 TSI eTEC Style DSG
Hinta: 45 945€
Iskutilavuus: 1498cm3
Teho: 150hv
Vääntö: 250Nm
Tavaratila: 645l
Paino: 1559-1713kg
Vetokyky: 1600kg/750kg
Päästöt: 119g/km
Kulutus: 5.2l
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.2s
Huippunopeus: 225km/h
Plussat
Ohjaamon tyylikkyys
Tilat
Käytettävyys
Miinukset
Suorituskyky (varauksin)
Jälkimaku
Markkinoiden parhaat tilat tarjoava perheauto on nyt myös yksi tyylikkäimmistä ja kaiken kukkuraksi erittäin järkevästi hinnoiteltu.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa