Kaasujalka

Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot

Julkaissut:

|

23.10.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot

 

Käytettyjä kaasuautoja muiden autojen rinnalla Mäntsälässä myyvän Markus Lehtosen mukaan Skoda Octavian kaasumalleista on suorastaan ylitarjontaa. Kaasuversio Suomen myydyimmästä henkilöautomallista pääsi viime vuonna hyvään vauhtiin vuonna 2017, joten käytetyistä Skoda Octavia G-TEC -malleista on vaihtoautokauppias Markus Lehtosen mukaan jopa ylitarjontaa. Kuvan Skoda Combi 1,4 TSI G-TEC Ambition -automaatti vuosimallia 2016 on alun perin Ruotsi-auto.  Autotalo 2002 Oy Tuusulassa pyytää tästä 160 000 km ajetusta kaasu-Octaviasta 11 900 €.

Jos löytyy hyvä ja vähän ajettu kaasu-Passat, niin olemme aina kiinnostuneita sellaisen ostamaan myyntiin, sanoo toisen polven mäntsäläläinen vaihtoautokauppias Markus Lehtonen.

 

Lehtosen mukaan haasteena on, että sähköautobuumin aikana tehdasvalmisteisia kaasuautoja on tarjolla yhä niukemmin.

Ensimmäisinä kaasuautojen valmistamisen lopetti Mercedes-Benz, sen jälkeen Audi ja Opel.  Jos haluaa uuden kaasuauton, tarjolla ovat enää Volkswagen-konsernin Volkswagen Golf, Skoda Octavia ja Seat Leon.

Autonvalmistajien näkökulmasta kunnianhimoiset EU-tasoiset hiilidioksidipäästöjen vähennykset ovat tehokkaammin saavutettavissa automallistojen sähkö- ja lataushybridiratkaisujen avulla.

Kaasuautoja ei määritellä vähäpäästöisiksi, koska päästönormit on säädetty maa- eikä biokaasun käytön perusteella. Kuitenkin kaasuautot Suomessa kulkevat nimenomaan maakaasua ympäristöystävällisemmällä biokaasulla.

Tämä heijastuu myös vaihtoautomarkkinaan. Vaikka vanhankin bensa-auton voi Suomessakin muutamalla tuhannella eurolla muuntaa käymään kaasulla, ottaa Keijo Lehtonen Oy myyntiin vain tehtaalla uutena jälkiasennettuja malleja. Sellaisia teettivät aikoinaan jälkiasennuksina esimerkiksi Volvo, Subaru, Suzuki ja Ford. Lehtosella on parhaillaankin myynnissä Ford Focus, johon on tehtaalla tehty kaasumuunnos.

Kaasu-Passat myy aina

Vaikka Lehtonen varsinkin takavuosina tunnettiin käytettyjen kaasuautojen myynnistä, on sen autovalikoima pääasiassa perinteisiä bensa- ja dieselautoja.

-Myymme kaikkea mikä on kannattavaa. Varmaan meillä on takavuosina ollut parhaimmillaan kymmenkunta kaasuautoa myynnissä, kun kaikkien autojen kokonaismäärä on ollut sellaiset 50-100 autoa. Kieltämättä kuitenkin nyt meidänkin valikoimassa on kaasuautoja yleensä ehkä sellaiset 1-5 kerrallaan. Meillä myydään myös sähköautoja ja hybridejä. Kaasuautoja pitämään myynnissä jatkossakin, mutta emme halua leimautua minkään käyttövoiman vastustajiksi, Lehtonen sanoo.

Ja bensa-autohan se kaasuautokin käytännössä on: kun kaasu loppuu tankista, matka jatkuu automaattisesti bensalla.

Käytettyjen kaasuautojen myyjänä tunnetulle mäntsäläläiselle Keijo Lehtonen Oy:lle on suuri haasta löytää myyntiin vähän ajettuja ja hyvä tehdasvalmisteisia kaasuautoja, koska niitä tehdään yhä vähemmän.

Kun uusia tehdasvalmisteisia kaasuautoja on tarjolla yhä vähemmän, on niiden myyjänä tunnetulle Keijo Lehtonen Oy:n suuri haaste löytää hyviä ja vähän ajettuja kaasuautoja myyntiin.
–Kaasuautojen kysyntä on autokannan sähköistymisen myötä laskenut, kun eihän niitä juurikaan rummuteta sen enempää median kuin valtiovallankaan taholta. Tästä huolimatta pyrimme aina pitämään myynnissä jatkossakin ainakin jonkun verran myös kaasuautoja, Lehtonen sanoo.

Kun autovalmistajat eivät enää tee uusia kaasuautoja, alkavat niiden aikoinaan valmistaneetkin mallit olla jo melko iäkkäitä.
–5000–15 000 euron tehdasvalmisteisia käytettyjä kaasuautoja löytyy vielä useammaltakin merkiltä, mutta sitä kalliimpia vaihtoehtoja alkaa olla tarjolla todella niukasti. Kun Volkswagen Passatia vielä valmistettiin kaasuversiona, se oli meidän liikkeessämme kaikkein myydyin auto, mukaan lukien myös polttomoottoriautot. Nythän sitä ei enää saa vuosimallia 2015 tuoreempana. Jos jostain löytyy hyvin pidetty 20 –120 000 kilometriä ajettu kaasu-Passat, niin se on vielä todella hyvää myytävää, Lehtonen sanoo.

Samoin vähän ajetusta ja hyvin pidetystä tehdasvalmisteisesta E-sarjan kaasu-Mersusta kohtuu kilometreillä Lehtonen sanoo olevansa aina kiinnostunut.
–Vähän ajettua Passatia ja E-Mersua kaasuversiona on kuitenkin nyt todella vaikea löytää. Sen sijaan Skoda Octaviaa kaasuversiona ostettiin jokin vuosi sitten Gasumin kampanjan myötä niin paljon, että niistä alkaa olla jo ylitarjontaa, Lehtonen sanoo.

Koeteltua tekniikkaa

Kaasuauton myönteisiä puolia on Lehtosen mukaan sekin, että tekniikka ei enää juurikaan muutu.
–Sen sijaan sähköauton arvo saattaa romahtaa hetkessä kymppitonnilla, kun tänä vuonna 200 kilometrin toimintamatkalla mainostetusta autosta tulee ensi vuonna versio, jolla pääsee akku täyteen ladattuna 600 kilometriä. Kuka enää sen jälkeen haluaa tuota 200 kilometrin toimintasäteen sähköautoa? Lehtonen kysyy,

Polttoainekuluissa biokaasu tuo kiistatta selvää säästöä.  Jos esimerkiksi Volkswagen Variant 1.4 TGI vuosimallia 2018 kuluttaa kaasua 3,50 kg 100 kilometrillä, polttoainekustannus on 1.66/kg hinnalla 5 ,8 €. Samanikäisen ja vain 10 hevosvoimaa tehokkaamman Golf Variantin 1.4 TSI -bensaversion kulutukseksi on ilmoitettu 5,3 l/100 km. Tällä hetkellä bensan hinta on halvimmillaan keskimäärin 1.8 €/l, joten polttoainekustannus on 9.5 €.

Merkittävää on, että vaihtoautomarkkinassa saman auton kaasuversion saa käytännössä samalla hinnalla kuin bensaversionkin, vaikka käyttökustannuksissa on huimaero. Nettiauto.comissa oli 24. elokuuta myynnissä 81 000 km ajettu viistoperäinen Seat Leon 1,5 TGI Style vuosimallia 2019 hintapyynnöllä 14 790 €. Samanikäisen, mutta 10 000 km enemmän ajetun niin ikään viistoperäisen Seat Leon 1,5 TSI 131 EVO Style-bensaversion hintalappu oli 13 990 €. Molemmissa autoissa oli manuaalivaihteisto ja moottorissa tehoa 131 hevosvoimaa. 800 euron hintaeron säästää nopeasti polttoainekuluissa.

Lehtosen mukaan kuluttajat vierastavat Kaasuautoa liikaa, kun eivät tiedä, että sen tekniikka on vanhaa ja koeteltua.
–Kaasuauto eroaa perinteisestä bensa-autosta vain siinä, että se kulkee kahdella polttoaineella: kaasulla ja bensalla. Kun bensaa edullisempi kaasu loppuu, matka jatkuu automaattisesti bensan voimalla. Kaasutekniikassa on ollut todella vähän ongelmia ja jos niitä ongelmia tulee, niin auto toimii bensalla ihan normaalisti. Ja kaasutekniikan huoltaminen ja korjaaminen on todella halpaa, kun taas sähköauto voi tietokoneen tavoin muuttua akkutakuiden umpeuduttua muuttua lähes ongelmajätteeksi.

Teksti Timo Kiiski

Tämä kaasulla ja bensalla käyvä Audi A3 sportback g-tron 1,4 TFSI CNG 81 kW Business Sport S tronic -automaatti oli myynnissä Autotalo Leppiniemellä Lempäälässä. Mittarilukema oli 197 000 km, vuosimalli 2015 ja hintapyyntö 11 800 €. Kaasulla ajaessa yhdistetty kulutus on Auto-Datan mukaan 3.3–3.50 kg/100 km ja  biokaasun hinta Gasumin asemilla oli ainakin elokuussa 1.66 €/kg.

 

 

 

 

Kuvan Seat Leon 1,5 TGI 131 hv Xcellence Business DSG –automaattilaatikolla varustettu kaasuauto oli vuosimallia 2019 ja mittarilukema vain 75 000 km. 1.8 €/l maksavalla bensalla ajaessa yhdistetty kulutus on autoa myyvän Saka Finland Kouvolan mukaan 6.9 l/100 km ja kaasulla ajaessa Auto-Data.netin mukaan 3.7 kg/100 km. Hintapyyntö oli 14 900 €.

 

 

 

Sähköautoihin panostava Mercedes-Benz luopui ensimmäisenä kaasuautojen valmistajista. Kuvan Mercedes-Benz E 200 NGT BE A  -kaasuauto ortopedi-istuimilla ja nahkaverhoilulla oli vuosimallia 2012 ja  jo 295 000 km ajettu. Todennäköisesti sillä hurauttaa kuitenkin ongelmitta ja halvalla biokaasulla vielä jopa puoleen miljoonaan kilometriin saakka. Kun kaasu loppuu, 1.8-litrainen polttomoottori alkaa käyttää bensaa. 1.66 €/kg pääkaupungilla maksavaa biokaasua tämä Mersu kuluttaa 5.7 kg/100 km. Kun kaasu vaihtuu 1.8 €/l maksavaksi bensaksi, yhdistetty kulutus on 5.5–5.7 l/100 km. Loimaan Laatuauton hintapyyntö tästä Mersusta on 12 900 €.

 

Kaasulla käyviä Volvo V70 Bi-Fuel -farmareita on tuotu paljon Suomeen Ruotsista, Myynti-ilmoituksesta ei ilmene, onko tämäkin Volvo V70 2.5T Bi-Fuel Ruotsi-Volvo. Tämä Volvo on vuosimallia 2011 ja sen mittarilukema on jo 213 999 km. Yhdistetyksi bensankulutukseksi myynti-ilmoitus kertoo 8.8 l/100 km. Eri lähteissä Volvo V70 2.5T Bi-Fuelin kaasun kulutukseksi kerrotaan 4.5 – 5,5 kg/100 km, joten säästö biokaasulla ajaessa 1.66 €/kg on melkoinen. Hetemark Oy Kalajoella pyytää tästä Volvosta 11 999 €.

Kuvan kaasulla ja bensalla käydä Opel Zafira Tourer -tila-auto on vuosimallia 2013 ja mittarilukema oli vasta 59 000 km. 1.66 €/kg valtaosassa Suomea vastaavaa biokaasua 1.6-litrainen Zafira kuluttaa 4.7 kg/100 km, joten kustannus 100 kilometrillä olisi 7.8 €. Kaasun loppuessa ja matkan jatkuessa bensan voimalla kulutus olisi 7.l/100 ja bensan alin hinta oli elokuussa 1.8 €/l. Näillä luvuilla kaasulla ajaessa Zafiralla taittaisi siis 100 kilometrin matkan 5 € halvemmalla kuin pelkällä bensalla ajaessa. Oy Conalin Ab CONALIN CARS Pietarsaaressa pyytää tästä kaasu-Zafirasta 13 800 €.

Tämä Keijo Lehtonen Oy:ssä Mäntsälässä myynnissä oleva Ford Focus 1.6 Ti-VCT CNG vuosimallia 2015 käy bensalla ja kaasulla. Auton mittarilukema on vasta 34 000 km, joten puhutaan käytännössä lähes uudenkarheasta autosta. Hintapyyntö on 13 900 €. Kyseessä lienee ns. konversiomalli, eli kaasujärjestelmä on asennettu autoon jälkikäteen.

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot
Vaihtoautovertailussa 10–15 000 euron Golf -kokoluokan dieselit
Vaihtoautovertailussa avoautot 20 000-30 000 €

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *