Kaasujalka

Volkswagen ID.7 Pro S kulki 794 km yhdellä latauksella

Julkaissut:

|

22.10.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Volkswagen ID.7 Pro S kulki 794 km yhdellä latauksella

Volkswagen Team Switzerland, jota johtaa sähköautojen pitkän matkan ajon asiantuntija Felix Egolf, ajoi onnistuneesti uudella täyssähköisellä Volkswagen ID.7 Pro S:llä yhteensä 794 km ilman latausta.

Ajosuoritus kesti 15 tuntia ja 42 minuuttia. Ajettu kilometrimäärä ylitti huomattavasti auton yhdistetyn WLTP-toimintamatkan, joka on 709 km. Autoa ajettiin normaalin liikenteen seassa yleisillä teillä koko matkan ajan.

KATSO MYÖS: Koeajossa Volkswagen ID.7 – Paras hintaluokassaan

Autoa ajettiin noin 81 kilometrin mittaisella reitillä Zugin suurkaupunkialueella Zürichin eteläpuolella. Reittiprofiili oli jokapäiväisen ajon mukainen ja sisälsi ns. pääväyliä, moottoritieosuuksia ja maanteitä, joissa oli mäkisiä osuuksia. Kahdeksan eri kuljettajaa ajoi yhteensä 794 kilometriä kahden peräkkäisen päivän aikana yhdellä akullisella ilman latauksia. Tämä vastaa suunnilleen reittiä Baselista Pohjois-Saksan Emdeniin, jossa Volkswagen ID.7 valmistetaan. Keskikulutus oli poikkeuksellisen alhainen 10,3 kWh/100 km. Vertailun vuoksi ID.7 malliston alin WLTP-kulutus on 13,6 kWh/100 km. Dieseliksi muutettuna saavutettu keskikulutus vastaa vain noin 1,1 litraa 100 km:llä.

Yhteensä 794 km:n matka ajettiin päiväsaikaan normaalissa liikennevirrassa,  keskinopeudella 51 km/h. Ajon lopuksi auton mittaristossa näytettävä jäljellä oleva toimintamatka oli kaksi kilometriä. Toinen mielenkiintoinen yksityiskohta: testissä käytetty auto ei ollut ID.7 Pro S:n toimintamatkaltaan paras malliversio (WLTP-toimintamatkalaskelma). Testissä käytettyä autoa vastaavan auton WLTP-toimintamatka on 700 km, kun autossa on varusteina mm. Comfort-paketti, IQ.Drive kuljettajaa avustava järjestelmäpaketti, Plus-ulkopaketti ja lämpöpumppu.

Erittäin energiatehokas ajo on Felix Egolfin erityisosaamista, hän on niin sanottu hypermaileri. Vuosina 2020 ja 2021 sveitsiläinen kuljettaja suoritti kaksi onnistunutta ajoa Volkswagen ID.3:lla: kerran hän ylitti merkittävästi ID.3:n WLTP-toimintamatkan ajamalla Saksan Zwickausta Sveitsin Scaffhauseniin, yhteensä 531 km. Toisella kerralla hän ajoi isommalla 77 kWh:n akustolla varustetulla ID.3 Pro S-mallilla yhteensä 602 km yhdellä akullisella ilman latausta.

Volkswagen ID.7 Pro S on ID.7 malliston taloudellisuuden mestari. Uuden voimalinjansa ja erinomaisen aerodynamiikan (ilmanvastuskerroin 0,23 varusteista riippuen) ansiosta ID.7 Pro S on erittäin taloudellinen tien päällä. Lisävarusteista riippuen ID.7 Pro S:n yhdistetty WLTP-kulutus on 13,6–16,2 kWh/100 km ja WLTP-toimintamatka jopa 709 km. Latausajat ovat lyhyet: 10 minuutissa 200 kW latausteholla akkuun virtaa n. 244 km lisää toimintamatkaa; 10 – 80 prosenttiin latausaika on noin 26 minuuttia.

Auton navigaattorin reittisuunnittelija on myös hyödyllinen toiminto – se laskee optimaalisen reitin ottaen huomioon akun nykyisen lataustason ja reitin varrella olevat latausasemat. Se näyttää kuljettajalle parhaat latauspisteet ja suunnittelee tarvittavat latauspysähdykset tehdäkseen matkasta mahdollisimman nopean. Se ottaa huomioon myös reaaliaikaiset liikennetiedot löytääkseen nopeimman ja kätevimmän reitin.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Ferrarin liiketoiminta Suomessa uudelle yhtiölle
Uudistunut Audi A3 ladattava hybridi – Jopa 143 km sähköinen toimintasäde
Peugeot E-3008 Long Range tarjoaa yli 700 kilometrin toimintasäteen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *