Koeajo Toyota CH-R – ”Plug in Hybrid nostaa nextille levelille”
Jos Toyota Corolla vielä tuo jollekin mieleen tuulipukumiehen, niin uusi C–HR–pistokehybridi sopii hyvin jonkin verran myös tyyliin panostavalle upslaakihousumiehelle. Plug in Hybrid nostaa uudistuneen C–HR:n ihan ”nextille levelille”.
Tuo ”netxtille levelille” on siis nuorisokieltä ja suomennettuna se tarkoittaa ”seuraavaa tasoa”. Ja totisesti ”nextille levelille” Toyotan vie Corollaa sporttisempi uudistunut C–HR. Tuo ”nextille levelille” on typerä ilmaus, kun asian voisi ilmaista ihan suomeksikin ”seuraavalle tasolle”.
Esimerkiksi Tuulilasi-lehti yltyi uuden CH-R:n muotokieltä kehuessaan kuvailemaan edellisen sukupolven C–HR:ää rumaksi ankanpoikaseksi. No, itse en ole pitänyt edellistäkään Toyota V–HR -mallia rumana, mutta aasialaiselle autodesignille vain on tyypillistä, että uuden mallin tullessa markkinoille vanha malli vanhenee silmissä.
Toistaiseksi kuitenkin näyttää siltä, että Toyotojen muotoilua ei voi enää haukkua tylsäksi. Nykyisen Corolla-mallin muotokieli ei juuri säväytä ja sitä voikin pitää edelleen tuulipukuväen autona. Ainakin Ylen juttu vuodelta 2020 väittää tyylittömän tuulipuvun olevan taas supertrendikäs.
Jos Corolla vielä onkin vähän tylsän näköinen, niin samaan kokoluokkaan osuva C–HR Plug in Hybrid on ainakin upslaakihousuja käyttävälle ”virkapentille” suorastaan rohkea valinta.
66 km sähköistä ajoa
2,0-litraisesta C–HR –hybridistä on tehty kaksi versiota. Molempien teho on 145 kW (198 hv), mutta etuvedon lisäksi tarjolla on myös AWD-i-neliveto, jonka kulkua auttaa taka-akselille tuotu 30 kilowatin (41 hv) sähkömoottori. Koeajoautoksi sain etuvetoisen ja 2-litraisen pistokehybridin. Sähkö- ja bensamoottorin 233 hevosvoiman yhteisteho liikauttaa auton nollasta sataseen 7,3 sekunnissa ja se nyt varmasti on riittävästi perusajossa.
13,8 kilowattitunnin akku antaa täyteen ladattuna 66 kilometriä sähköistä toimintamatkaa ja auto latautuu 7 kilowatin teholla. Ja kun lataussähkö loppuu, CH-R jatkaa matkaa täyshybridin tavoin.
Nappiviidakkoon tottuminen kestää hetken, mutta sen jälkeen ne ovat ylivertaisia hipaisupainikkeisiin verrattuna.
Huono näkyvyys takaviistoon
Coupemainen kattolinja ja pienet takasivuikkunat näyttävät hyvältä, mutta miinuspuolena tämä tuo kuskille huonon näkyvyyden takaviistoon.
Kuskin olosuhteissa ei ole valittamista, istuinkorkeutta on melkein kuin katumaasturissa. Takapenkilläkin vielä kaksi aikuista istuu ihan mukavasti, mutta kolmannella tulisi jo tukalampaa. Tavaratilaakin lataushybridissä on vähemmän kuin CH-R:n täyshybridissä.
C-HR:n alustassa mukavuus on onnistuneesti yhdistetty ajettavuuteen. Jousitus on jämäkkä, mutta ei liian kova. Ohjauskin on tunnokas ja tarkka. Ajoa C–HR:llä leimaa eritoten vaivattomuus. Moottorin äänet pysyvät loitolla hyvin silloinkin, kun sähköllä ajo loppuu ja bensamoottori hörähtää käyntiin. Itse en tuota vaihtoa ensin edes huomannut.
Koeajoviikon jälkeen olin ällistynyt 4.1 litran kulutuksesta satasella, vaikka viikon aikana heitin moottoritietänopeuksia ajaen keikan myös Vantaalta Tampereelle. Laskelmieni mukaan ajotietokoneen näyttämä luku myös piti paikkansa. Toki latasin autoa yön yli aina kotipistokkeesta.
Toyota on taas osoittanut, että hybridipioneeri on edelläkävijä myös pistokehybrideissä.
Toyota C-HR Plug -in Hybrid Premiere Edition
Koeajoauton hinta varusteineen: 52 050 €, (Toyota C–HR Plug-in malliston hinnat alk. 44 990 €)
Moottorit: bensamoottori R4, 1987 cm3 ja 152 hv + 2 sähkömoottoria 163 hv
Hybridijärjestelmän yhteisteho: 223 hv
Vääntö: 190 Nm
Toimintasäde sähköllä: 66 km
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: portaaton CVT-automaatti
Sähköakun bruttokapasiteetti: 13,8 kWh
Lataus: Type 2: 3,3 kW (1 x 16 A)
WLTP-kulutus: 0,9 l/100 km (ilmoitettu)
Koeajolla keskikulutus: 4,1 l/100 km
Co2-päästöt: 19–20 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,3 s
Huippunopeus 180 km/h
Mitat: pituus 4360 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2640 mm
Tavaratila 310 l
Plussat
Persoonallinen ja trendikäs ulkonäkö
Hyvä ja vaivaton perusajettava
Taloudellinen
Miinukset
Huono näkyvyys taakse
JÄLKIMAKU
C-HR -pistokehybridi on hyvä kompromissi täyssähkösähköauton ja täyshybridin välillä. Ainakin kesäolosuhteissa lupaus 66 kilometrin sähköisestä toimintamatkasta toteutui taajama-ajossa ja auto latasi sähköä itseensä myös jarrutusenergiasta sen jälkeen, kun lataussähkö loppui.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa