Kaasujalka

Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi

Julkaissut:

|

17.10.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi

 

3-sarjan BMW muuttuu vanhetessaan ”amiskundien” rassailuautoksi. Näin uskottiin ennen. Koeajoon saatu BMW 330e xDrive -M Sport vuosimallia 2020 sellaiseksi kääntyy huonosti vuosien ikääntyessäänkään: eihän oikea ”ramirassi” ole nelivetoinen pistokehybridi, eikä varsinkaan farmari.

 

Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä saimme koeajoon BMW 330e xDrive M Sportin vuosimallia 2020. Varttuneemmalle perusjampalle se on mahtava auto ajaa ja M Sport -varusteillä kera sitä esittelee mieluusti naapureillekin. M Sport varustepaketti vakuutti heti myös ulkoisesti.

M Sport -varustepaketti jyhkeine vanteineen ja korisarjoineen sai koeajoauton näyttämään perusmallia räyhäkkäämmältä niin sisältä kuin ulkoakin.

Monissa muissa automerkeissä vaihtoauton ostaja saa uutena tuhansia euroja maksaneet lisävarusteet käytännössä lähes kaupanpäällisinä. M-Sport -paketti sen sijaan nostaa jopa tuhansilla euroilla BMW:n hintaa. Sporttipaketti saa naapurin kuitenkin luulemaan, että kyseessä on oikea BMW:n M-sarjalainen, vaikka auto oikeasti on oikeaa M-sarjan Bemaria paljon hitaampi.

Toki M Sportinkin tehot riittävät vallan hyvin arkiajoon. Nelivetoisen 330e M-Sportkin kiihtyy nollasta sataseen 6.1 sekunnissa. Kukapa ihan oikeasti tarvitsee arkeensa M3:n räjähtävää suorituskykyä, joka kiidättää vauhdin nollasta sataseen kaksi sekuntia ripeämmin?

Sähköllä 55 km

BMW 330e xDrive M Sport -lataushybridin toimintamatka pelkällä sähköllä toimintamatka on noin 55 kilometriä ja sähköajon huippunopeus on 140 km/h. BMW 330e xDrive on nelivetoinen myös pelkän sähkömoottorin voimalla ajettaessa, esimerkiksi nelivetoinen Volvo V60 -pistokehybridi vetää vain takapyörillä sähköllä ajaessa.

KATSO MYÖS: Koeajovideo BMW 330e – Malliston paras valinta?

Sehän on selvä, että nelivetoinen 3-sarjan Bemari 2-litraisella bensamoottorilla on takavetosisariaan järkevämpi valinta Suomen oloihin..

Voimaa riittää, kun poltto- ja sähkömoottorin yhteisteho on parhaimmillaan jopa 292 hv..

Ilahduttavaa oli, ettei 330e tehoihinsa nähden ole syöppö pelkällä bensalla ajaessakaan.

Ajoimme valtaosan koeajolenkistä bensalla ja maantienopeuksia isoilla teillä, mutta silti keskikulutus mittarin mukaan oli 6.2 l/100 km. Se on tehokkaalle 2-litraiselle perhefarmarille riittävän hyvä luku.

Ohjaustunto on kohtuullinen, mutta ei se ihan yhtä napakka ole kuin joskus takavuosien kolmos-Bemareissa. Suoralla tiellä ohjaus on hiukan tunnoton, eikä keskitä täysin moitteetta. Tämän takia piti välillä hiukan korjata kulkusuuntaa pienillä ratin liikkeillä. Jousitusmukavuusdessakin on pientä sanomista. Alusta on lievästi pintakova, mutta ei se näin nyt kesällä häiritse.

Pihi ja äänetön

113-hevosvoimainen ja 265 Newtonmetrin väännön tarjoava sähkömoottori liikuttaa autoa taajamanopeuksissa vaivattomaan tahtiin, mutta toki melkein 1 900 kg:n omamassa alkaa tuntua maantienopeuksissa. 330e -pistokehybridi kyllä liikahtaa ripeästi, mutta ei ehkä ihan niin rivakasti kuin melkein 300 hevosvoiman tehoilla luulisi.

Tämä on kuitenkin hiuksienhalkomista. Jo kotona opetettiin, että liiassa kehumisessa piilee aina ylpistymisen riski. Hybridijärjestelmän 420 Newtonin yhteisvääntö tekee menosta kaikkiaan leppoisaa ja äänetöntä. Kiitosta pitää antaa myös 8-portaiselle automaattivaihteistolle, joka hoitaa hommansa huomaamattomasti.

Sporttipaketti nostaa arvoa

Ihan hyvää myytävää, kehuu tuusulalaisen YR-auton Anssi Jaakonsaari.  BMW:n 2-litrainen 530e-pistokehybridi oli Jaakonsaaren mukaan viime vuonna YR-auton eniten myymä automalli.  Hyvin myy Jaakonsaaren mukaan kuitenkin myös 330e-pistokehybridi. Molemmissa malleissa on paljolti sama tekniikka, mutta 530e on tietysti isompi.
–Meille tuli viime vuonna 2-litraisia BMW:n pistokehybridejä iso setti. Ainoastaan se jäi vähän kaihertamaan, että maahantuoja tuli huonosti vastaan joidenkin vasta 20 000–30 000 kilometriä ajettujenkin autojen ongelmissa.  Se on vähän käsittämätöntä, kun kyseessä oli merkkihuollettuja autoja erilaisilla huolenpitosopimuksilla. Voimansiirtoon liittyvä ongelma taisi jossakin niistä ainakin olla. Yleisesti ottaen asiakkaat ovat kuitenkin olleet todella tyytyväisiä.

Jaakonsaaren mukaan BMW:n 3-sarjan pistokehybridien hintapyynnöt ovat myös hieman yllättävästikin lähellä 530e:n hintapyyntöjä.
–3-sarjan BMW-lataushybridiä on myynnissä vähemmän. Yleensä nelivetoista BMW:tä etsivä ei katsokaan takavetoisiin päin, mutta takavetoiseen tottuneelle saattaa hyvinkin kelvata nelivetoinen, jos hyvä yksilö sattuu kohdalle.

Jaakonsaari vahvistaa M-Sport -varustepaketin imun.
– M-Sport -paketilla varustellun takavetoisen BMW:n hinta voi nousta korkeammalle kuin vastaavan nelivetoisen BMW:n hinta ilman M-Sport -varustelua, Yleensäkin tällaisia M-Sport– , R-line ja GT-line -varustepaketteja arvostetaan joissakin käytetyissä autoissa jopa enemmän kuin mitä kyseessä oleva varustepaketti on saattanut uutena maksaa.  Jaakonsaari sanoo.

Kaikkiin lataushybridikään ei kuitenkaan tee vaikutusta.
–Ladattava hybridi on monelle suomalaiselle oiva valinta, mutta ei pistoke automaattisesti tuo autolle etua. Jonkun silmissä se on ainoa vaihtoehto, mutta edelleen esimerkiksi BMW:llä ajavissa on paljon niitä, jotka haluavat ajaa raa’alla bensalla tai dieselissä. Jos ajat vaikkapa pohjoisessa koko ajan maanteitä tai sellaisia 100 kilometrin siirtymiä, alat helposti miettiä, kannattaako sitä lataustekniikkaa kantaa mukanaan? Onko siitä käytännön hyötyä minulle, vai olisiko diesel maltillisella kulutuksella järkevämpi vaihtoehto, Jaakonsaari painottaa.

Sekä lataushybridille että pelkällä polttomoottorilla käyvälle autolle on ottajansa, mutta Jaakonsaaren mukaan myyjän näkökulmasta perinteinen bensa- tai dieselauto ilman hybriditekniikkaa on jossain määrin jopa varmempi hankinta myyntiriviin.
– Tämä johtuu tietysti uusien autojen myyntitrendeistä. Puhtaasti bensalla tai dieselillä käyviä autoja on kokoajan yhä vähemmän tarjolla. Sellaisen myymiseksi ei tarvita kuin yksi, joka tällaisen auton haluaa.

BMW 330e xDrive M Sport vm.2020
Mittarilukema: 88 000 km
Polttomoottori: R4, 1 998 cm3, R4 turbo,
Sähkömoottori: 83 kW/113 hv
Polttoaine: bensa + sähkö (lataushybridi)
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: 8-portainen automaatti.
Bensamoottorin vääntö: 300 Nm
Sähköoottorin vääntö: 265 Nm
Järjestelmän yhteisvääntö: 420 Nm
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 5.8 s
Huippunopeus 230 km/h (Auto.data.net)
Mitat: pituus 4709 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2851 mm
Tavaratila 410 – 1420 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 32 390 €

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

KATSO KOEAJOVIDEO TÄSTÄ

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Honda CR-V – Reisitaskuhousut jalkaan ja menoksi!
Koeajovideolla uusi BMW 5-sarjan Touring – Monen perheellisen märkä päiväuni
Koeajo käytetty Mercedes-Benz E 200 CDI – Kulkee yhä kuin juna

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *