Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot
Kymppitonnilla saa jo melko tuoreitakin käytettyjä sähköautoja. Omat haasteensa on kuitenkin jo päättyneissä tai ainakin loppumaisillaan olevissa akkutakuissa sekä lyhyissä, toiveikkaimmillaankin 200 kilometrien toimintamatkoissa.
Alun perin Euroopan Unioni antoi uusille polttomoottoriautoille yksiselitteisen myyntikiellon vuodesta 2035 lähtien. Sittemmin kieltoa lievennettiin. EU sallii polttomoottoriautot vuoden 2035 jälkeenkin, kunhan niissä käytetään synteettisiä polttoaineita. Autoala ennakoi, että sähköautojen voittokulku jatkuu linjauksesta huolimatta.
–Onko muuta vaihtoehtoa edes olemassa, kun uusista autoista vain sähköautoja tai hybridejä on yhä enemmän tarjolla? Uusien sähköautojen myyntimäärien hurjaa kasvua aina lööpeissä hämmästellään, mutta kärjistetysti tätä voisi verrata tilanteeseen, jossa tarjolla olisi vain punaisia autoja. Jos myynnissä olisi vain punaisia autoja, niin tietysti uutisoitaisiin, kuinka paljon tilastojen mukaan on myyty enemmän kuin sinisiä tai valkoisia autoja, vertailee Anssi Jaakonsaari tuusulalaisesta YR-Autosta.
Toisaalta nyt on viime aikoina kovasti uutisoitu, että uusien sähköautojen myynti sakkaa todella pahasti.
Poliittiset päättäjät uskovat, että vuoteen 2025 mennessä markkinoilla on jo vähävaraisemmillekin käytettyjä sähköautoja. Moni polttomoottoriautoilija suhtautuu kuitenkin epäillen tähänkin: 200 000 kilometriä ajettu ja akkutakuut jo ohittanut sähköauto ei ole sama asia kuin samanikäinen ja saman verran ajettu polttomoottoriauto.
”Hyvin huollettuun bensa- tai dieselautoon harvemmin tulee vielä 200 000 mittarilukemankaan kohdalla jopa 15 000 euron remonttia. Onko järkeä ostaa kymppitonnilla käytettyä sähköautoa, jos siihen joutuu ostamaan uuden akun kymppitonnilla?”, eräs bensamoottorisella Toyota Auriksella ajava tuttava ällisteli.
Moduulit vaihtoon
Tyypillinen sähköauton akkutakuu on kahdeksan vuotta. Ei ihme, että 10 000-15 000 euron arvoisen vaihtoauton ostaja vielä suhtautuu epäillen sähköautoon, jos akkutakuu on jo ohi.
Nettiauto.comissa oli 20. heinäkuuta myynnissä jo 193 käytettyä sähköautoa hintaluokassa 10 000–15 000 €. Valtaosalla niistä on korkeasta iästäkin huolimatta ajettu alle 200 000 kilometriä. Kaupparatsut näillä eivät ole vielä ajelleen, kun ilmoitetut toimintamatkat akku täydessä latauksessa jäävät pääosin alle 200 kilometrin.
Käytetylle sähköautolle kuitenkaan suuretkaan mittarilukemat eivät välttämättä ole myyntiä hidastava tekijä, jos auto on sen verran tuore, että sen akkutakuut ovat vielä voimassa. Sen sijaan moni pelkää ostaa 10 000 euron vähänkin ajettua sähköautoa, jos akkutakuut ovat menneet umpeen jo vuosia sitten.
Mieluiten Suomi-historialla
Toisin kuin polttomoottoriautossa, vuodet painavat käytetyn sähköauton myynnissä enemmän kuin mittarilukemat. Koska iäkkääseen ja vähän ajettuunkin sähköautoon sisältyy kohtuuttoman kalliita riskejä.
Tuusulalaisen YR-Auton Anssi Jaakonsaari näkee pienikulutuksisen polttomoottoriauton edelleen reilun 10 000 euron hintaluokassa sähköautoa riskittömämmäksi ja järkevämmäksi vaihtoehdoksi. Varsinkin, kun iäkkään ja pienen sähköauton range eli toimintasäde täydessä latauksessa yleensä jää alle 200 kilometrin.
Onhan se vähän koomista, ostaa sähköauto n.150 kilometrin rangella, kun polttomoottoriautolla pääsee polttoainemittarin merkkivalon syttyessä vielä tuon saman 150 km, Jaakonsaari naurahtaa.
– Kyllä me edullisia ja iäkkäitäkin sähköautoja myymme ja otamme vaihdossa, ja ihan hyviäkin kokemuksia meillä on niistä. Jälkimarkkinointikuluja sähköautoista ei ole toistaiseksi tullut sen enempää kuin polttomoottoriautoistakaan. Tosin koen, että isompia riskejä niiden myyntiin liittyy. Jaakonsaari sanoo.
Käytetyn sähköauton omistushistorian pitää Jaakonsaaren mukaan olla moitteeton, mieluusti suomalainen tai ruotsalainen.
–Vaikkapa Italian, Latvian tai Ranskan tuontiautojen kohdalla sanomme helposti ”ei kiitos”. Jaakonsaari sanoo.
Juuri nyt YR-Autossa ei ole 10 000–15 000 euron hintaluokassa myynnissä yhtään sähköautoa.
–Suhteessa vastaavan luokan polttomoottoriautoihin sähköautojen myyntimäärät ovat meillä olleet marginaalisia. Vanhaan sähköautoon pätee vähän sama kuin 2000-luvulla matkapuhelimen hankintaan: aika nopeasti uusi puhelin muuttui vanhaksi tekniikaksi. Kannattaako ”vanhaan” ja edullisen luokan sähköautoon enää lähteä akkua edes uusimaan? Ja missä se ekologisuuskin on, jos muuten hyvä ja toimiva auto muuttuu kokonaisuudessaan muumioksi, kun akku lankeaa uusittavaksi? Jaakonsaari kysyy.
Jaakonsaari suhtautuu kriittisesti myös sähköauton akuille myytäviin lisäturviin.
–Jos takuu korvaa uuden akun esimerkiksi 3000 euroon asti ja uusi akku maksaa 10000 euroa, niin kuka maksaa sen 7000 euroa? Ei ainakaan maahantuoja tai tehdas. Tehtaan akkutakuu on iso plussa, mutta kyllä me jokaisen tapauksen katsomme tapauskohtaisesti.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa