Kaasujalka

Koeajo Opel Corsa – Hybridi tuli Corsaankin

Julkaissut:

|

19.9.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Opel Corsa – Hybridi tuli Corsaankin

Stellantis-konsernin autoista Opel Corsa sai ensimmäisenä uuden hybridivoimalinjan. Kevythybridijärjestelmä tekee pikkuautoikonista aina vain taloudellisemman taajama- ja kaupunkiauton.

Opel Corsa on ehdottomasti yksi pikkuautojen ikonisista malleista. Ensimmäisen sukupolven Corsa näki päivänvalon jo vuonna 1982. Itsekin ostin Järvenpäästä käytetyn porrasperä-Corsan muistaakseni keväällä 1986. Taisin ajaa sillä puoli vuotta, kunnes vaihdoin sen parin vuoden ikäiseen Saab 99:ään.

Suurimmat muutokset löytyvät kuitenkin konepellin alta. Stellantis-konsernin jo ennestään tuttu   1,2-litrainen, kolmesylinterinen PureTech-bensamoottori on saanut parikseen 48-volttisen kevythybridivoimalinjan. 1.2-litraista Corsaa ilman hybridijärjestelmää saa 100-hevosvoimaisella tai 75-hevosvoimaisella bensamoottorilla.

1 km pelkällä sähköllä

Yleensä kevythybridit eivät liiku pelkällä sähköllä ollenkaan, vaan sähkömoottori vain avustaa bensamoottoria. Stellantiksen ratkaisu on kuitenkin erilainen ja Corsa liikkuu hyvin pieniä matkoja sähkölläkin. Opelin mukaan kevythybridi-Corsa saattaisi kulkea kilometrin pelkällä sähköllä, jos vauhti on alle 30 kilometriä tunnissa.

100-hevosvoimaisen Corsa-hybridin sähkömoottorin teho on 28 hevosvoimaa ja sen suurin vääntömomentti on 55 Newtonmetriä. Corsa Hybridissä on aina 6-lovinen automaattivaihteisto, tavallisen bensaversion automaattivaihteisto on 8-lovinen.

Opelin mukaan hybriridi-Corsa kuluttaa 15-18 % vähemmän kuin vastaavan tehoinen bensa-Corsa ilman hybriditekniikkaa. Keskikulutukseksi valmistaja ilmoittaa 4.5 l/100 km.

Oma kulutukseni 100-hevosvoimaisella hybridi-Corsalla oli 4.9 l/100, joten uskon valmistajan ilmoituksen pitävän kutinsa: sisältyihän omaan koeajoviikkoon käynti Vantaalta Tampereella moottoritietä ja 120 km/h nopeutta paahtaen. Jos olisin malttanut ajaa moottoritieosuudetkin maltillisesti satasta, olisin hyvin todennäköisesti päässyt tuohon valmistajan ilmoittamaan kulutuksen 4.5 l/100 km.

Koeajoon saamassani Corsa-hybridissä oli paljon vanhoja ja perinteisiä ratkaisuja. Pitkästä aikaa käynnistäminenkin tapahtui mekaanista virta-avaimesta kääntämällä, eikä stop&start -nappia painamalla. Vanteetkin olivat leveiden ja näyttävien metallivanteiden sijasta perinteiset musta ns. peltivanteet, jotka oli suojattu muovisilla pölykapseleilla.

Ei välttämättä niin näyttävää, mutta kapeat peltipyörät ovat ajossa leveitä pyöriä hiljaisemmat. Ilmastointikin oli manuaalinen.

Avainta virtalukossa kääntämällä Corsa tuumailee hetken aikaa ennen kuin lähtee käyntiin. Tämä tuntuu vähän oudoltakin, kun olen tottunut siihen, että tällaista empimistä tapahtuu vain napista painamalla käynnistyvissä autoissa.

Vaihtaa huomaamattomasti

Kuusilovinen automaattilaatikko hoitaa vaihteiston hienosti, eikä pykälien vaihtumista tahdo edes huomata. Sen sijaan kiihdytyksissä ja moottoritieajossa kyllä kuulee, että nyt ajetaan 3-sylinterisellä ja 1.2-litraisella bensaturbomoottorilla. Melutasoltaan Corsa ei kuitenkaan ole sen huonompi kuin muutkaan 3-pyttyiset pikkuturbot. Pörinä näissä tilanteissa nyt vain on asia, jonka kanssa pitää tulla toimeen.

Hybridi-Corsan suorituskyky on riittävän hyvä. Vaikka nollasta sataseen 9.9 kiihtyvä auto ei ole raketti, sillä ei myöskään jää jalkoihin. Hybriditekniikka on kuitenkin omimmillaan taajama- ja kaupunkiajossa, silloin voi päästä hyvinkin neljän litran kulutukseen satasella.  Vauhdin kohotessa moottoritiellä 120 kilometriin tunnissa, kulutus nouseekin sitten 6.5 litraan satasella.

Opel ei ole intohimoihmisen auto, ei Corsa-hybridikään. Se on hyvä perusauto tavalliseen arkiajoon. Kovalla tuulella tämän kokoluokan eli B-segmentin pikkuauto tarvitsee paimentamista, sitä tarvitsee Corsakin. Ei tämän kokoluokan autoja ole suunniteltukaan varsinaiseen matka-ajoon.

Opel Corsa Hybrid 100 A 125 v. Edition
Moottori: R3, 1199 cm3
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Sähkömoottori teho 22 kW ja vääntömomentti 55 Nm
Vetotapa: etuveto
Vääntö: 205 Nm
Keskikulutus: 4,5 l /100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 102 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,9 s
Huippunopeus 188 km/h
Mitat: pituus 4061 mm, leveys 1 960 mm, korkeus 1 435, akseliväli 2538
Tavaratila 267 – 1042 l
Hinta: arvioitu kokonaishinta 24 390 €, Corsa-mallisto hinnat alk. 19 390 €

Plussat
Taloudellinen taajama- ja kaupunkiajossa
Automaattivaihteisto
Hyvä perusauto arkiajoon

Miinukset
Äänekäs kiihdytyksissä ja suurilla nopeuksilla
Vaatii paimentamista kovalla tuulella

JÄLKIMAKU
Hyvä perusauto eritoten taajamissa ja kaupunkiajossa. Ei kuitenkaan poikkea kilpailijoista sen enempää hyvässä kuin pahassakaan.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *