Koeajo käytetty Mercedes-Benz E 200 CDI – Kulkee yhä kuin juna
Historia taksina ei ole käytetylle Mersulle häpeäksi. Päinvastoin. Lähes puoli miljoonaa kilometriä ajettu ja 16 vuotta vanha Mercedes-Benz E 200 CDI kulki edelleen vakaasti kuin juna. Ei kitissyt, eikä kolissut.
Kun diesel-Mersulla on takanaan puoli miljoonaa kilometriä, se on lähes sadan prosentin varmuudella entinen taksi. Niin oli Kaasujalan koeajoonkin ottama Mercedes-Benz 200 CDI A Business vuosimallia 2008. Mittarilukema oli kunnioitettavat 467 000 km. Taipaleensa alkupuolella tämä Mersu on palvellut taksina Jyväskylässä.
Iltalehden verkkosivuilta löytyy juttu ”Ostaisinko käytetyn taksi-Mersun?”. Juttu on vuodelta 2009. Toimittaja oli juttua varten vienyt yli 400 000 kilometriä ajetun ja kaksi vuotta vanhan Mercedes-Benz 280 CDI:n ”autotohtorin” syyniin.
Koeajolenkillä autotohtori ei löytänyt Mersusta moitteen sijaa: ohjaus toimi normaalisti, kone kävi nätisti ja jarrutkin olivat ok.
”Ei tässä huomaa, ajetaanko 200 000 vai 400 000 kilometriä ajetulla autolla”, autotohtori totesi.
Autotohtori totesi taksi-isäntien pitävän autoistaan poikkeuksellisen hyvää huolta: jos jokin paikka kolisee, niin isäntä valittaa huollossa niin kauan kunnes tarpeellinen määrä osia on vaihdettu ja kolinat loppuvat.
Taksi-isännälle kun auto on toimeentulon lähde ja työkalu.
Kaunein E-Mersu
Samat sanat voisin sanoa nyt koeajamastani E-sarjan Mercedes-Benz 200 CDI:stä vuosimallia 2008. Tämä Mersu oli ns. kolmannen sukupolven E-Mersu ja W211-mallisarjan ehtoopuolella.
E-Mersun 124-mallisarjaa (1984–1997) moni pitää viimeisenä oikeana Mersuna. Ikiliikkuja se olikin. Tätä koeajettua W211-mallia valmistettiin vuodet 2002-2009. Vuonna 2006 mallisarja sai pienen faceliftin, jota asiaan sen enempiä vihkiytymättömät tuskin edes huomaavat. Kasvojenkohotuksessa tämän mallisarjan ”Eemeli-Mersu” sai aiempaa suuremman etusäleikön ja uuden etupuskurin. Myös takavaloihin tehtiin muutoksia.
Omasta mielestäni tämä W211-mallisarjan sedan on ehkä historian kaunein E-Mersu.
”Mercedes W211 oli tuotannossa vuosina 2002–2009, ja vuonna 2006 W211:ää päivitettiin merkittävästi. 20 vuotta myöhemmin W211 näyttää olevan yksi parhaista hinta-laatusuhteeltaan edullisimmista vaihtoehdoista, jos etsit käytettyä Mercedes-luksussedania. W211 on mukava, tilava ja seesteinen, mutta se ei maksa juuri mitään”, ylistää Autojaa2z.fi -sivusto.
”Korjaukset ja huollot meillä vähän alle 1000 euroa/vuosi 7 vuoden aikana. Sen kanssa kun pärjäs, niin ihan loistava auto. Iso ja tilava ja mukava ajaa”, ylistää vuosimallin 2005 E-sarjan diesel-Mersuaan Tuomas Oulusta Nettiauto.comissa. Tuomas on jättänyt kommenttinsa vuoden 2023 syksyllä.
Eiköhän tässä tullut tarpeeksi kehuttua tämän mallisarjan E-Mersun luotettavuutta yleisellä tasolla.
Hieno ”perstuntuma”
Nyt ei viety koeajettua Mersua autotohtorille, eikä muuhunkaan kuntotarkastukseen. Vaikutelmaa pitää kuvata puhtaasti puolen päivän mittaisella koeajolenkillä saadulla perstuntumalla.
Ja se perstuntuma yksinkertaisesti vakuutti. Enpä osaa kuvitella mukavampaa matka-autoa, en juuri mistään uudemmastakaan autosta. Vuonna 2008 E-Mersussa oli jo jokseenkin kaikki tarpeellinen. Digihärpäkkeistä ja monitoiminäytöistä kun en nyt niin hirveästi perusta uusissakaan autoissa. Ratkaisevinta on se, miltä auto tuntuu ajaa.
Ja siinä suhteessa tämä Mercedes-Benz E 200 CDI A tuntuu 16 vuotta vanhankin sellaiselta, ettei paremmasta väliä.
Aikoinaan juuri E 200 CDI sai malliuudistuksessa vuonna 2002 edeltäjämalliin verrattuna eniten lisää tehoa ja vääntöä: polttoainetalouden siitä kärsimättä.
Koeajettu 200 E CDI oli omana aikanaan mallisarjansa edullisin ja vaatimattomin. Silti 136 hevosvoiman tehot ja peräti 340 Newtonmetrin vääntö tekivät ajosta nautittavaa. Painava auto lähtee liikkeellekin riittävän nopeasti, kunhan kuski painaa tallaa reippaasti. Kevyemmällä polkaisulla 2.2-litrainen diesel liikahtaa Kehä III:n rampilla kiihdyttäessä laiskasti. Syynä on viipyilevä automaattivaihteisto.
Tehdas ilmoitti aikoinaan tämän E 200 CDI:n keskikulutukseksi 6.5 litraa 100 kilometrillä, ajotietokoneen mukaan suunnilleen sen verran kulutti koeajo-Mersukin.
Matka-ajossa omimmillaan
2.2.-litrainen E-sarjan turbodiesel-Mersu on 16 vuotta vanhana ja puoli miljoonaa kilometriä ajettunakin omimmillaan matka-ajossa, mutta kyllä sillä mielikseen ajelee kaikenlaisilla muillakin teillä. Ohjaus on parempi kuin aikoinaan omistamassani ”Väyrysessä” vuosimallia 1996: ohjaus ei enää ole tahmea, myös sivutuuliherkkyys ja uraherkkyys loistavat poissaolollaan.
Olin autoon sisälle mennessäni pettynyt, kun keulalla ei ollutkaan Mersuista tuttua kolmisakaraista tähtäintä. Valitin päätoimittajalle, että se vei oikeasta Mersu-fiiliksestä pois tuntuvan osan. Selvisi kuitenkin, että kyllä se tähti siinä keulalla oli ollut, mutta joku paskiainen oli sen siitä repinyt irti.
Kun auto näillä kilometreillä ja vuosilla kulkee ilman kolinoita, vakuutuin kahdesta asiasta: vanha taksi-Mersu ei ole riskiostos ja E-Mersu on kilometrejä kestävä laatuauto. On se vain hurja juttu, että 5000 eurollakin voi saada niin mukavan matka-auton, ettei paremmasta väliä.
Hurmalainen on puhunut, pulinat pois!
Mercedes-Benz E 200 CDI A Business, vm. 2008
Mittarilukema: 467000 km
Moottori: R4, 2148 cm3, turbo
Tehot: 136 hv/100 kW
Vääntö: 340 Nm
Polttoaine: diesel
Vetotapa: takavetoinen
Vaihteisto: 5-lovinen Geartronic-automaatti
Keskikulutus: 6.5 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 188-189 g/km (Auto.data.net)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.9 s
Huippunopeus: 211 km/h
Mitat: pituus 4888 mm, leveys 1822 mm, korkeus 1506 mm, akseliväli 2854 mm
Tavaratila 540 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 4900 €
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa