Koeajo Toyota Yaris Hybrid – Enemmän tehoa ja vääntöä
Uusi Toyota Yaris 130 Hybrid Premiere Edition todistaa, että hybridipioneeri Toyota on varsinkin pikkuautojen tekijänä omaa luokkaansa. Kun moottorissa on tehoa 130 hevosvoimaa ja vääntöäkin on 30 % aiempaa enemmän, on ajaminen uudella Yariksella entistä notkeampaa.
116-hevosvoimainen ja vähemmän vääntävä Yarisin hybridiversio jatkaa uuden 130-hevosvoimaisen ja 185 Newtonia vääntävän Yariksen rinnalla edelleen.
Yaris-asiakas voi nyt siis valita kahden eri voimalinjan välillä. Nykysukupolven Yariksen kolmisylinterinen, 1.5-litraiseen ja vapaasti hengittävään polttomoottoriin perustuva hybridijärjestelmä on niittänyt vuolaasti kehuja siitä lähtien, kun se tuli markkinoille. Kolmantena vaihtoehtona on 1.5-litraisella ja vapaasti hengittävällä bensamoottorilla varustettu Yaris ilman hybriditekniikkaa. Enää Yarista ei saa 1-litraisena ja manuaalivaihteisena versiona.
Uusi 130-hevosvoimainen Yaris Hybrid tarjoaa lisää vääntöä ja tehoa taloudellisuudesta tinkimättä. Valmistajan lupaus 4.2 litran bensan kulutuksesta 100 kilometrillä täyttyi lähes pilkuntarkasti koeajoviikolla. Jos viikkoon ei olisi sisältynyt lähes 400 kilometriä moottoritieajoa 120 km/h nopeudella, olisin voinut tuon valmistajan lupauksen jopa alittaa. Nyt ajotietokone näytti keskikulutukseksi 4.3 l/100 km.
Pörinä vaimenee matka-ajossa
Sehän tällaisessa ison kuutiotilavuuden kolmipyttyisessä moottorissa on hyvää, että kiihdytyksessä häiritsevän kova pörinä vaimenee matka-ajossa ja suuremmissa nopeuksissa. Moottoritieajossa lähes unohtui, että matkaa taitettiin nyt pikkuautolla.
Uskoisin monen päätyneen Yarikselle malliuskolliseksi juuri hybridivoimalinjan takia. Nyt vain vaihtoehtoja on entisen yhden sijaan kaksi. Uusi, tehokkaampi voimalinja on saatavilla Premium-, Premiere Edition- ja GR Sport -varustetasoihin.
Yarista pidetään kokoluokkansa turvallisimpana autona, eikä syyttä. Turvallisuudentunteen takaavat niin aktiiviset kuin passiivisetkin turvavarusteet, joita on todella paljon. Esimerkiksi uusi Pre-Collision -järjestelmä tarkkailee edessä olevaa tietä ajoneuvojen, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden varalta ja tekee tarvittaessa automaattisen hätäjarrutuksen. Ajoneuvon havaitessaan järjestelmä antaa sekä visuaalisen että äänivaroituksen kuljettajalle ja/tai matkustajille.
Digitaalinen mittaristo on selkeästi nähtävissä aina, kaikissa valaistusolosuhteissa. Varustetasosta riippuen mittaristo on 7- tai 12,3-tuumainen. 2,3-tuumainen. Mittaristo on myös muokattavissa useilla eri tavoilla. Navigointi on selkeä ja helppokäyttöinen.
Yllättävää kyllä, varsinkin iäkkäämmissä ihmisissä on edelleen yllättävän paljonkin heitä, jotka vierastavat jopa perushybridiä ja haluavat autonsa ihan perinteisellä bensamoottorilla. Näin minulle on kertonut useampikin vaihtoautokauppias. Itselleni on vaikea ymmärtää, mikä joku valitsee vain reilun 1000 euroa edullisemman bensa-Yariksen ilman hybridiä, kun keskikulutuskin on yli litran enemmän 100 kilometrillä.
Helppo käsiteltävä
Ajettavuudeltaan uusi 130-hevosvoimainen Yaris-hybridi on yllätyksetön ja kiva ajaa. Raketiksi se ei ole muuttunut, vaikka lisääntynyt teho helpottaa ohitustilanteissa. Ohjaus on riittävän tunnokas myös moottoritieajossa ja suuremmilla nopeuksilla. Kaupunkiajossa Yariksen valtti on kevyt ja helppo käsiteltävyys.
Vaikka kolmesylinterisen polttomoottorin pörinä kuuluukin matkustamoon kiihdytyksissä, niin tasakaasulla matka-ajossa mentäessä moottori on jopa hiljainen, ja kaupunkiajossa moottori on suorastaan kotonaan.
Tuoretta Hybrid 130 -voimalinjaa saa vain kahdella parhaalla varustetasolla ja se nostaa myös lähtöhinnan korkeammalle, lähtöhinnaltaan 30 621 euroon. Se on paljon rahaa ja tarjolla tässä hintaluokassa on jo isompia ns. Golf-kokoluokan eli C-segmentin autojakin, tosin ilman hybriditekniikkaa. Esimerkiksi halvimman bensa-Golfin lähtöhinta on 30 329,18 €. Kilpailua kiristävät myös muutamat täyssähköautotkin, esimerkiksi vain viitisen tuhatta euroa kalliimpi Peugeot e-208 ja lähtöhinnaltaan jopa 2000 euroa halvempi kiinalainen MG4.
Yariksen valttina on kuitenkin pieni kulutus, riittävän kiva ajettavuus, runsas huippuluokan varustelu ja itselataavan hybridin vaivattomuus. Eikä täyssähköauto edelleenkään ole monelle suomalaiselle realismia: kaikilla ei ole mahdollisuutta ladata kotona sen enempää täyssähköautoa kuin lataushybridiäkään. Itselataavalle hybridille on edelleen paikkansa ja pikkuautojen sarjassa Yaris on monessa suhteessa omaa luokkaansa.
Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition
Bensamoottori: R3, 1490 cm3 + sähkömoottori
Bensamoottorin teho: 92 hv
Sähkömoottorin teho 80 hv
Bensa- ja hybridijärjestelmän kokonaisteho: 130 hv
Järjestelmän vääntö: 185 Nm
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: Portaaton CVT-automaatti
Keskikulutus: 4.2 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 96-116 g/km (auto-data)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.2 s
Huippunopeus 175 km/h
Mitat: pituus 3940 mm, leveys 1695 mm (1745 mm ulkopeilien kanssa), korkeus 1500 mm, akseliväli 2560 mm
Tavaratila 286 – 947 l
Hinta 31 282,54 €, ilman lisävarusteita 30 590,54 €, Yaris-malliston hinnat alk. 23 035,73 €
Plussat
Verraton kaupunkiajossa
Kohtuullisen mukava myös maantieajossa
Tunnokas ohjaus
Taloudellinen
Runsas varustelu
Miinukset
Pikkuautoksi ei ihan halpa
3-sylinterisen moottorin äänekkyys kiihdyttäessä
JÄLKIMAKU
Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition täyttää monet vaativatkin tarpeet ja itselataavana hybridinä se on paitsi taloudellinen, myös vaivaton käyttää. Ristiriitainen fiilis tulee kuitenkin hinnasta, jolla saa jo joitakin saman kokoluokan sähköautojakin, saati sitten isompia perusbensa-autoja ilman hybridiä. Jos pitäisi valita, niin vaikea paikka se olisi: huippuvarusteltu pieni hybridi vai isompi perusauto vaatimattomammin varusteltuna ja ilman hybriditekniikkaa? Nuorempana olin valmis valitsemaan aina jälkimmäisen, mutta iän karttuessa ja ajojen vähentyessä voisi vaaka kallistua hyvinkin Yarikseen. Eikä sovi unohtaa Toyotan mainetta jälleenmyyntiarvonsa hyvin pitävänä ja Suomen luotettavimpana automerkkinä.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa