Kaasujalka

Koeajo Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI – Toimii kuin ajatus

Julkaissut:

|

24.8.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI – Toimii kuin ajatus


Uusi kolmannen sukupolven sukupolven Volkswagen Tiguan on luokassaan lähes täydellinen ja tarjoaa monipuolisen malliston jokaiseen makuun.

Volkswagen Tiguanin kolmannen sukupolven ladattavan hybridin hurjasta 120 kilometrin toimintasäteestä on kohistu jo tovi, mutta ennen sen mallin koeajoa kurvaillaan tällä malliston alkaen versiolla eli 1.5-litraisella kevythybridillä. Viikon koeajon jälkeen oli todettava, että ei tavallinen perheellinen tämän parempaa autoa tarvitse. Eikä hintakaan ole ihan paha.

VOLKSWAGEN TIGUAN KOEAJOVIDEO

 

Laaja mallisto

Tiguan-mallisto alkaa vajaasta 40 000 eurosta, mutta tätä koeajoautoa oli höystetty tuttuun tapaan aika suurella määrällä lisävarusteita ja siksi hinta kohosikin reiluun 52 300 euroon.  Tiguanin mallisto tarjoaa ilahduttavasti jokaiselle jotakin, sillä listalta löytyy ihan perinteisiä bensaversioita dieseleitä, kevyt hybridi ja luonnollisesti ladattava hybridi.

Kaasujalan koeajossa malli on kahdesta kevythybridistä se tehokkaampi ja hinta alkaa reilusta 43 500 eurosta ja vertailun vuoksi kerrottakoon, että tämä on takavetoiseen ja pienemmällä akulla varustettuun ID.4:een verrattuna reilut 3000 euroa edullisempi.

Maltilliset muutokset

Ulkoisesti Tiguan on muuttunut maltillisesti ja näin ollen tavallisen kaduntallaajan silmissä tämä ei aiheuta pahennusta, eikä vanhakorinen näytä auttamattomasti vanhalta. Itse asiassa toisen sukupolven versio näytti mielestäni särmikkäämmältä ja oli ulkonäöllisesti mini-Touareg. Uutukainen selkeästi pyöreämpi ja fiilistä haettu sähköisten Volkkareiden muotoilusta.

Pituutta, leveyttä ja korkeutta on tullut pikkuisen lisää, mutta akseliväli on pysynyt ennallaan. Tavaratilaa on tähän uutukaiseen saatu 652 litraa, joka on parannusta 37 litraa edeltäjään verrattuna

Kabiini muistuttaa paljolti sähköisiä Volkkareita ja sen suhteen muutos edeltäjään on merkittävä. Ohjaamossa kaikki on kohdallaan. Näyttö on selkeä ja reagoi nopeasti. Kuljettajan ajoasento on erittäin hyvä ja varmasti kaiken kokoiset kuljettajat saavat mieleisen ajoasennon. Myös meidän perheen reilut 160-senttinen kuski. Materiaalivalinnat ovat todella miellyttäviä ja myös näyttävät hyviltä.

Koeajetun Tiguanin 1.5-litrainen turboahdettu moottori tarjoilee 150 hevosvoimaa ja 250 Nm:iä vääntöä. Auton ainut pieni heikkous on sen suorituskyky etenkin lastattuna, sillä nykyautojen mittapuulla se on aavistuksen vaatimattoman tuntuinen. Ihan hyvin tällä kuitenkin pärjää liikenteessä, eikä tientukkona todellakaan tarvitse olla, mutta jos jotain purnattavaa oikein hakemalla hakee niin voimaa saisi pikkuisen olla lisää. Toisaalta siitä ongelmasta selviää, kun laittaa käden syvemmälle taskuun ja ostaa Tiguanin vaikkapa 2-litran dieselillä varustettuna. Se tulee Kaasujalkaan koeajoon tässä kesän aikana ja juttu luettavissa syksyllä.

Tiguanilla matkustaminen on leppoisaa ja vaivatonta. Jousitus toimii eleettömästi ja täsmällisesti. Auton mitat on helppo arvioida ja sen vuoksi tämä on näppärä pyöritellä myös kaupungissa. Suuren infonäytön ansiosta peruutuskameran kuva on myös erittäin suuri, vaikka sen kuvan laatu ei ylläkään markkinoiden kärkeen.

Jos tämmöistä autoa on ostamassa ja mikäli ostaja ei tilauskaavakkeeseen laita nimeään, on syy kyllä aivan muualla kuin tässä autossa.

Plussat
Tilat
Käytettävyys
Tasapainoinen kokonaisuus

Miinukset
Suorituskyky (varauksin)

Jälkimaku
Volkswagen Tiguan on huippuhieno katumaasturi perheelle, joka ei halua tai voi ajaa sähköautolla. Tämän parempaa autoa tähän rahaan on vaikea löytää. Nappi juttu.

Volkswagen Tiguan Elegance Business 1.5 eTSI DSG-automaatti
Hinta: 43 598,52€
koeajoauton hinta 52 329 €
Teho: 110 kW (150 hv)
Vääntömomentti: 250 Nm /1 500 – 3 500 rpm
Sähkömoottorin teho: 14 kW
Iskutilavuus: 1 498 cm3
Pit.lev.kork.aks.väli: 4 539, 1842, 1658, 2677
Tavaratila: 652 l
Vetokyky max:1800 kg
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,1 s
Huippunopeus: 210 km/h
Kulutus, yhdistetty (WLTP): 6,7 l / 100 km
CO2-päästöt: 153 g/km

Teksti ja kuvat
Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Nissan Ariya – Nissan-eliitti rakastui Ariyaan, ja syystä!
Koeajo Toyota Yaris Hybrid –  Enemmän tehoa ja vääntöä
VIIMEINEN AUDI A4 – Koeajossa Audi A4 40 TFSi quattro

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *