Kaasujalka

Koeajo käytetty Volvo V90 Cross Country – Tyylikäs maastofarkku iäkkäänäkin

Julkaissut:

|

20.8.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Volvo V90 Cross Country – Tyylikäs maastofarkku iäkkäänäkin

Volvo V90 Cross Country nelivetoisena ja tehokkaalla D5-dieselmoottorilla on makoisa kompromissi tavallisen V90-farmarin ja XC60-crossoverin välissä. Tyylikästä ”maastofarmaria” eivät vielä seitsemän vuoden ikä ja 168 000 ajettua kilometriäkään paina.

 

Koeajettu V90 Cross Country D5 AWD vuosimallia 2017 saatiin koeajoon Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä. Mittarilukema oli 168 000 km. Yleisen käsityksen mukaan tuollaista mittarilukemaa voi pitää väkevälle diesel-Volvolle vasta sisäänajona.

Eikä seitsemän vuoden ikäkään vielä tee vaikutelmasta ikäloppua. ”Maastokartanofarmari” on edelleen tyylikäs auto ja edelleen tiukasti tätä päivää: Volvolla kun ei ole tapana pistää korimalleja täysin uusiksi kolmen vuoden välein.

Koeajetussa Cross Countryssä vuosimallia 2017 ei enää ollut lokasuojia kiertäviä mustia listoja sekä pohjasuojia eli ”seikkailumuoveja” edessä ja takana: Cross Countryn aiemmin perus-V90:stä näkyvästi erottavat tekijät oli maalattu jo uutena muun korin kanssa samanvärisiksi.

Toisaalta räikeästi perusmallista erottavat seikkailumuovit eivät välttämättä ole konservatiivisille Volvo-kuskeille edes kovin mieleisiä.  V90 Cross Country näyttää hillitysti ja tasapainoisesti vauhdikkaalta.

Koeajettu Volvo V90 Cross Country ei uutena vuonna 2917 ollut vielä vuorineuvostason auto, vaan enemmänkin keskisuuren ja hyvin menestyneen toimitusjohtajan kartano-Volvo mökkireissuille ja syksyn hirvijahteihin.

Ei vaapu mutkissa

V90 Cross Country on Wikipedian mukaan V90-farmnarin korotettu AWD-versio, joka on suunniteltu käytettäväksi epätasaisessa maastossa, päällystämättömillä teillä ja kevyessä maastokäytössä.   V90-perusfarmarista V90 Cross Country eroaa erityisesti siinä, että maavaraa on 6 cm enemmän, kaikkiaan maavara on 21 cm.

Ruskea väri ei omasta mielestäni kyllä ole paras muuten tyylikkäälle Volvolle, enemmän hillityille Volvon maastofarmarille tekee oikeutta jokin metallihohtohopea tai musta, valkoinenkin menettelee. Ruskea on mielestäni enemmän Toyota Avensiksen väri.

Sisusta oli nahkaa ja penkit täysin sähkösäätöiset. Lisävarusteita oli pitkä lista. Ajossa V90 Cross Country oli seitsemän vuoden iästä ja 168 000 kilometrin mittarilukemasta huolimatta edelleen lähes virheetön ja mukava. Kyyti pysyi meluttomana huonommallakin asfaltilla.

Mukavuudesta on kiittäminen myös sulavasti toimivaa 8-lovista automaattivaihteistoa. Valitsemalla urheilullisen ajotilan ei menohalujen suhteen jää juuri toivomista.

Vaikka Cross Country on tavallista V90-farmaria korkeampi, se ei lähde mutkissa vaappumaan, vaan pysyy erittäin tukevasti kiinni tien pinnassa.

Helppo lastattava

Volvo V90 Cross Country on kaikkiaan helppo ja hyvin vakaa ajettava iäkkäämpänäkin.  Hiukan pehmeämmällä alustalla meno hipoisi jo lähes täydellistä, välillä meno oli hiukan täristävää. Istuimet ovat huippuunsa vietyä ergonomiaa, eikä ohjaamosta muutenkaan löydy moitteen sijaa. Tavaratila vetää 560 litraa ja penkit kaatamalla se venyy 1953 litraan.

D5 -merkintä ei tarkoita V90 Cross Country 5-sylinteristä ja 2.5-litraista dieselmoottoria, kuten iäkkäämmät miesoletetut saattavat virheellisesti luulla. Kuutiotilavuus on 1969 cm3 ja sylintereitä on 4. Kahden turboahtimen voimalla tehoa irtoaa 235 hevosvoimaa ja vääntöä vähintään riittävät 480 Newtonia.

Volvo V90 Cross Country -farmari on sulavalinjainen ja helposti lastattava vaihtoehto samanikäiselle pulleammalle Volvo XC60-katumaasturille. Kuusi senttiä perus-V90 -mallia korkeampi maavara on hyödyksi maastossa, mutta ei kuitenkaan häiritse tien päällä.

Varsinainen maasturi V90 Cross Country ei ole: sillä ei ihan surutta tulisi paineltua umpimetsään. Mutta röykkyiset mökkitiet ja talven loskakelit sillä kuitenkin taittaa mallikkaasti.

Varusteineen tämä Volvo on uutena voinut maksaa jopa lähes 90 000 euroa. Jo Volvo V90 Cross Country D5 AWD Pro automaatin lähtöhinta vuonna 2017 taisi olla 70 000 €.  Aika houkuttelevaa, kun saman tyylikkään, hyvin huolletun ja muutenkin siististi pidetyn maastofarkun kohtuukilometreillä saat nyt puoleen hintaan. Eikä kuusi vuotta ole Volvolle vielä ikä eikä mikään. Autoihin vähemmän vihkiytyneeseen kateelliseen naapuriin tämä Volvo todennäköisesti menee jopa uudesta.

Oikein haluttu vaihtoauto

Vaikka ladattavat crossoverit ovatkin nyt hittejä, on korotettu Volvo V90 Cross Country –maastofarmari dieselmoottorilla edelleen kova juttu vaihtoautomarkkinassa, sanoo tuusulalaisen YR-Auton Anssi Jaakonsaari.

Jaakonsaaren mukaan kaikki eivät edelleenkään halua kantaa autossaan mukana lataushybriditekniikkaa.
–Iso ja tehokas dieselfarmari on monelle edelleen kova juttu. Ja se voi jopa nostaa auton hintaa, jos siinä ei ole AD-Blue -järjestelmää. Varsinkin tuollainen diesel-Volvo korotetulla maavaralla on oikein haluttu peli, kun sen maasto-ominaisuuksia on tehty paremmiksi kuin tavallisessa Volvon V90-farmarissa. Kun maavaraa on perusfarmaria enemmän, paljon pikkuteitä talvisin ajeleva ei oikein edes etsi muita kuin tuon tyyppisiä autoja. Samalainen ja hyvin kysytty on myös Mersun All Terrain -malli. Vaikka nämä korotetut farmarit eivät ulkoisesti hirveästi eroa saman auton perusfarmarista, muutama sentti tekee paljon silloin, kun ajetaan mökkiteitä, Jaakonsaari sanoo.

Korotetun Cross Country -farmarin yksi valtti on sen citymaasturia isompi ja käytettävämpi tavaratila. Kilpailijoita edustavalle maastofarmarille ei juuri ole, ensisijaisesti mieleen tulevat vain E-sarjan Mercedes-Benz All-terrain ja Audi A6 Allroad.

– Perheen koirankin on korotetussakin farmarissa helpompi hypätä sinne konttiin kuin katumaasturissa. Volvolla on yhä oma hohtonsa. Edelleen on ihmisiä, jotka tahtovat ajaa diesel-Volvolla. Varsinkin maltillisilla kilometreillä tällaiset Cross Countryt yhden omistajan Suomi-historialla alkavat olla vaihtoautokauppiaille jo kultakimpaleita, kun niitä ei uusinakaan ole myyty isoja määriä.

Korkeamman maavaran Cross Coutry-Volvo viestii myös turvallisuutta.
–Eivät näitä autoja kaikki osta trailerin tai peräkärryn vetoautoksi, moni vain on tottunut istumaan perusautoa korkeammalla. Monta kertaa näitä ostetaan enemmän ajo- ja matkustusmukavuus edelle ja vetotarve on toissijainen peruste.

168 000 kilometrin mittarilukemaa Jaakonsaari pitää tehokkaalle diesel-Volvolle vähäisenä.
–Jos auto on hyvin huollettu, sillä ajaa vielä toiset 170 000 kilometriä melko lailla huolettomasti, Jaakonsaari sanoo.

 

Volvo V90 Cross Country D5 AWD Business Pro aut.vm. 2017
Mittarilukema: 168 000 km
Moottori: R4, 1969 cm, tuplaturbo
Polttoaine: diesel
Teho: 235 hv
Vääntö: 480 Nm
Vetotapa: 4-veto
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Keskikulutus: 5.6–5.7 l/100 km (Auto-data)
Co2-päästöt: 167 g/km
Mitat: pituus 4939 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1543 mm, akseliväli 2941 mm
Tavaratila 560 – 1953 l
Suorituskyky: kiihtyvyys 0–100 km/h: 7.5 s
Huippunopeus 230 km/h
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 34 890 €

 

 KATSO VIDEO TÄSTÄ

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Mercedes-Benz E 200 CDI – Kulkee yhä kuin juna
Koeajo käytetty Audi S5 vm 2008 – ”Ei riemulla rajaa, kun veekasilla ajaa”
Koeajo käytetty Peugeot 5008 – Mukava tilaihme vanhanakin

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *