Koeajo Fiat 600e – Hyväntuulinen ”sähkökusiainen”
Hauskalta näyttäviä autoja ei ole näinä vihanpidon päivinä liikaa. Fiat 600e -sähköauto on sellainen. vähän kuin sarjakuvien silmää iskevä veitikka. Tämän päivän ”sähkökusiaisen” hauska ulkonäkö on kuitenkin onnistuttu yhdistämään kaikin puolin toimivaan pakettiin.
Ilmeeltään vähän hassunkin näköisessä autossa on kuitenkin se riski, että se saatetaan ohittaa olankohautuksella: kaikenlaisia autoja sitä onkin… Suomessa tämä riski on vieläkin suurempi, koska meillä autoon suhtaudutaan niin kovin vakavasti. Eikä Fiatin arvostus ole Suomessa ollut enää vuosiin ollut kovin korkealla ja tämä on näkynyt myös vaatimattomina myyntilukuina.
Fiat 600e on italialaismerkin täyssähköuutuus, sen rinnalla myydään Fiat 600-kevythybridiä. Samalla Fiat 600 -mallimerkintä on kunnianosoitus legendaariselle Fiat 600-pikkuautolle: ”kusiaiselle” ja ”pompannapille”.
Legendaarista Fiat 600-takatuupparia valmistettiin vuodet 1955-1974. Halpa pikkuauto oli suosiossa Suomessakin.
Suuri yleisö tuskin tietää, että tämän päivän Fiat 600 ei enää oikeastaan edes ole italialainen auto. Valmistusmaa on Puola ja Fiat-merkin omistaja on monikansallinen Stellantis-autokonserni, jonka kotipaikka on Hollanti ja sama konserni valmistaa myös amerikkalaistaustaisia Chrysleria, Dodgea ja Jeepiä, ranskalaistaustaisia Peugeotia ja Citroënia sekä saksalaisjuurista Opelia.
Toki italialainen Agnellin suku omistaa edelleen Stellantiksesta ison siivun ja merkkivalikoimaan kuuluvat myös italialaiset autobrändit Abarth, Alfa Romeo, Maserati ja Lancia.
Vain yksi varustetaso
Uudella Fiat 600:lla on alkuperäisen Fiat 600:n kanssa yhtä vähän tekemistä kuin on nykyisellä Mini Cooperilla alkuperäisen Minin kanssa. Hyväntuulisesta ja Autot-animaatioelokuvan mieleen tuovasta hauskasta ilmeestä huolimatta 600e ajettavuudeltaan hyvin tyypillinen tämän kokoluokan nykypäivän C-segmentin eli alemman keskiluokan crossover eli katumaasturi.
Vaikka 600e ei näytä varsinaisesti crossoverilta, sen mitat ja ominaisuudet ovat jokseenkin samat kuin saman konsernin valmistamassa, selkeämmin katumaasturimaisessa Jeep Avengerissa.
Fiat 600 onkin melkoinen silmänkääntötemppu: pyöreät muodot saavat sen näyttämään todellista kokoaan pienemmältä. Oikeasti Fiat 600e on kohtuullisen kokoinen lapsiperheen sähköauto. Tavaratilakin vetää kohtuulliset 360 litraa.
Varustelutasoissa löytyy vain yksi: La Prima. Se sitten sisältääkin melkeinpä kaiken tarpeellisen nahkapenkeistä LED-valoihin ja mukautuvasta vakionopeudensäätimestä sähköllä avautuvaan ja suljettavaan peräkonttiin
Modernin 600e:n voimanlähde on 156-hevosvoimainen ja 260 Nm vääntävä sähkömoottori. 54 kWh:n akku täyteen ladattuna Fiat 600e:n toimintamatka yltää 406 kilometriin. Pikalataus on maksimissaan 100 kW, ja 20–80 % lataus onnistuu 27 minuutissa.
Kaltaiselleni ”rähmäkäpälälle” oli iloinen yllätys, että 600e:ssä on paljon fyysisiä nappuloita ja säätimiä: kaikkea ei ole pistetty hipaisunäytön taakse.
Tarpeetonta erikoisuudentavoittelua on kuitenkin napeilla paineltava automaattivaihteisto.
Ei mikään raketti
Ajettavuudeltaan 600e on mainio: kevyt ohjattava ja alusta on tukeva. Voimaakin moottorissa on riittävästi, vaikka 600e ei räjähtävää kiihtyvyyttä tarjoakaan. Nollasta sataseen 600e kiihtyy yhdeksässä sekunnissa, mutta eiköhän sekin oli perheautolle riittävästi. Vauhtinälkäisille on käsittääkseni tulossa jossain vaiheessa 240-hevosvoimainen Abarth-versio
Omaa silmääni Fiat 600e:n persoonalliset muodot miellyttävät. Varsinkin kun hyväntuuliset kuoret kätkevät sisälleen ihan mainion alemman keskikokoluokan sähköauton.
Toisiin kuin Fiat 600 aikoinaan, tämän päivän 600e, eikä bensamoottorinenkaan 600 ilman e-kirjainta, ole halpa auto: 600e:n alkaen-hinta on 38 990 € ja halvimman 600-kevythybridinkin lähtöhinta on 29 397 €.
Samaan hintaan on tarjolla paljon muitakin saman kokoluokan sähköautoja. 600e:n valtti on kuitenkin ehdottomasti persoonallinen ulkonäkö: sillä kruisaillessa ei taatusti huku massaan.
Fiat 600E 54 kWh La Prima
Moottori: 1 sähkömoottori
Akun kapasiteetti: 54 kWh
Tehot: 156 hv/115 kW
Vääntö: 260 Nm
Toimintamatka: 406 km (ilmoitettu)
Kulutus (WLTP): 15,2 kWh / 100 km (ilmoitettu)
Latauspistoke: CCS
Vetotapa: etuveto
Latausnopeus 0-100% AC, 11 kW (max): 5 h, 45 min
Latausnopeus 20-80% DC: 27 min.
Latausteho DC (max): 100 kW
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9 s
Huippunopeus 150 km/h
Mitat: pituus 4178 mm, leveys 1781 mm, korkeus 1523 mm, akseliväli 2562 mm
Tavaratila 360 l
Hinta: koeajoauton kokonaishinta 38 990 €, Fiat 600-kevythybridien hinnat alk. 29 990 €
Plussat
Persoonallinen ja söpö ulkonäkö
Tasapainoinen ja tukeva ajettava
Paljon fyysisiä säätimiä
Miinukset
Napeilla toimiva automaattivaihteisto vaati totuttelua
Ei varsinaisesti mikään raketti
Tasapainoinen ja hauskan näköinen Golf-kokoluokan sähköauto, jonka ostamiseen en taitaisi itse kuitenkaan olla valmis. Kuulun siihen tasapaksuun porukkaan, joka enemmänkin välttelee silmäänpistävän persoonallisia valintoja.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa