Kaasujalka

Täysin sähköinen Audi A6 Sportback e-tron – Hinnat alkavat 64 990 eurosta

Julkaissut:

|

31.7.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Täysin sähköinen Audi A6 Sportback e-tron – Hinnat alkavat 64 990 eurosta

Suomessa myynti alkaa takavetoisilla Audi A6 e-tron (210 kW) ja Audi A6 e-tron performance (270 kW) -malleilla sekä nelivetoisilla A6 e-tron quattro (315 kW) ja S6 e-tron quattro (370 kW) -malleilla. Audi A6 Sportback e-tron hinnat alkavat 64 990 eurosta ja S6 Sportback e-tron -mallin 99 990 eurosta.

Audi A6 e-tron ja S6 e-tron ovat tilattavissa syyskuusta 2024 alkaen Sportback- ja Avant-versioina. Audi A6 e-tron on varustettu joko 83 kWh (79 kWh netto) akulla, jolloin se saavuttaa lähes 600 km toimintamatkan tai 100 kWh (94,9 kWh netto) akulla, joka tarjoaa toimintamatkaa jopa yli 750 kilometriä.

Auton puhdaslinjainen muotoilu keskittyy dynaamisuuteen, progressiivisuuteen ja eleganssiin. Auton etuosa on samanaikaisesti harmoninen ja ilmeikäs. Päiväajovalojen ohut muotoilu ja leveä säleikkö saavat A6 e-tronin näyttämään matalalta ja leveältä. Musta maski ympäröi suljettua ja ylösalaisin olevaa kehikkoa, mikä kuvastaa e-tron-mallien ominaista muotokieltä. Ajovalot ja muut toiminnalliset elementit, kuten Advanced Driver Assistance System (ADAS) -sensorit ja ilmanottoaukot, on integroitu tummaan maskiin, mikä tekee niistä lähes näkymättömiä.

Audi A6 e-tronin dynaaminen kattolinja lepää vahvalla alustalla ja matalalla ajokorkeudella. Quattro-levennykset ovat niitä muotoja, jotka korostavat quattro-voimalinjaa veistoksellisella ja jäntevällä muodollaan. Ne ovat keskeinen elementti Audin muotoilun DNA:ssa. Auton sydämenä sykkivä akku on korostettu mustalla sisäosan kynnysalueella. Sivulta katsottuna pokkaukset antavat autolle matalan, solakan ja dynaamisen ulkonäön. Ne ulottuvat auton taakse saakka ja niihin integroidut heijastimet antavat A6 e-tronille visuaalisesti venyneen ulkonäön. Avantille on ominaista myös erittäin tasainen kattolinja, jossa D-pilari kallistuu jyrkästi eteenpäin. Alumiinin näköinen reunus, kattospoilerista A-pilariin on A6 Avant e-tronin uusi erottuva ominaisuus, joka luo erinomaisen tunnistettavuuden.

Takaosassa yhdistyy urheilullinen eleganssi ja suorituskyky. Puhdas arkkitehtuuri yhdistettynä yhtenäiseen ja kolmiulotteiseen valonauhaan antaa uudelle A6 e-tron -mallille selkeyttä ja ilmeikkyyttä. Silmiinpistävä spoilerin lippa viimeistelee Sportbackin takaosan, ja katseenvangitsijana diffuusori korostaa entisestään takaosan urheilullista ja dynaamista ilmettä.

Audi A6 e-tronissa on vakiona 19” viisipuolaiset dynaamiset vanteet, jotka on suunniteltu aero-vanteiksi, kun taas S line -versiossa on 20” “viisipuolaiset kolmipisteiset” grafiitinharmaat vanteet. Audi S6 e-tronissa on vakiona 20 tuuman vanteet. Upeat jopa 21” vanteet on saatavana lisävarusteena. Saatavilla on yhdeksän erilaista ja toisistaan erottuvaa mallia – urheilullisesta eleganttiin, joista kuusi Audi Sport -vaihtoehtoja.

Audi A6 e-tronin ulkoasu eroaa e-tron-, S line-  ja S-versioiden välillä. Saatavilla on jopa kahdeksan ulkoväriä, mukaan lukien vakioväri Magnetic grey solid sekä Glacier white metallic, Typhoon grey metallic ja Mythos black metallic. Kaikki nämä korostavat ulkopuolen särmikästä ja edistyksellistä muotoilua. Lisävarusteena saatavilla on myös kaksi sinistä sävyä, Plasma blue metallic ja Malpelo blue metallic. Daytonan harmaa helmiefekti ja Siam beige metalliväri on varattu yksinomaan S line -versiolle ja S-mallille.

Ylivoimainen aerodynamiikka on ollut keskeinen komponentti Audin pitkässä menestyshistoriassa. Keskikokoluokan segmenttiin kuuluvat myös menneisyyden aerodynaamiset sankarit, kuten Audi 100 (C3) ja Audi 80 (B3).

Kolmannen sukupolven Audi 100:n legendaarinen cw-arvo (ilmanvastuskerroin) tarkoitti sitä, että sitä kutsuttiin “kaikkien luokkien aerodynamiikan maailmanmestariksi”. Audi päihitti cw-arvollaan 0,30 kilpailijansa vuonna 1982 – ja teki niin monta vuotta. Tänään Audi A6 e-tron kirjoittaa uutta lukua tähän menestystarinaan. Uuden Audi A6 e-tronin urheilullinen muotoilu ja rakenne edistävät sen erinomaista aerodynamiikkaa ja takaavat Sportbackille poikkeuksellisen alhaisen cw-arvon 0,21, mikä tekee siitä kaikkien aikojen parhaan Audin aerodynamiikassa ja aerodynaamisimman auton koko Volkswagen-konsernissa. Avant saavuttaa myös erittäin hyvän cw-arvon 0,24, mikä tekee siitä yhden segmenttinsä parhaan.

Etuosa on aerodynaamisesti optimoitu ja siinä on ilmanohjaimet, jotka vaikuttavat positiivisesti virtaukseen auton etuosassa ja pyörien ympärillä. Auton etuosa on erittäin litteä ja kattolinja kallistuu taaksepäin. Lisäksi säädettävä jäähdytysilmanottoaukko Singleframe-kehyksen alla varmistaa, että ilmavirta voi virrata tämän vyöhykkeen ympäri minimaalisilla häviöillä. Audi on edelleen optimoinut tätä järjestelmää lisäkomponenteilla. Auton pohjarakenteella on myös tärkeä rooli aerodynamiikkakonseptissa korkea-asteisen tiivistyksen ja eri komponenttien pienten optimointien ansiosta. Näitä ovat erityisesti mukautetut vanteet ja etupyörien edessä olevat 3D-puskurit, jotka on optimoitu yksilöllisesti Sportbackille ja Avantille, alusta, akku ja taka-akseli sekä kynnyspaneelit. Leveä ja aerodynaamisesti optimoitu diffuusori saavuttaa optimaalisen tasapainon taka-akselin noston ja cw-arvon välillä. Avantissa on myös lisäspoileri diffuusorissa. Aeroelementit sivuspoilerien muodossa A6 Avant e-tronin takana mahdollistavat hallitun pysähtymisen. Matala katon reunaspoileri muodostaa pienen reunan auton taakse, mikä myös parantaa aerodynamiikkaa.

Joidenkin erikokoisten vanteiden tarjoamat aero-optimoinnit täydentävät aerodynaamista konseptia. Tarjolla on esimerkiksi houkutteleva 21” aerovanteet muovikuorilla. Lisävarusteena saatavat virtuaaliset kamerapeilit ovat todistetusti aerodynaamisia komponentteja, ja ne ovat jo tuttuja Audi Q8 e-tronista. Niiden toista sukupolvea käytetään Audi A6 e-tronissa, ja ne voidaan nyt taittaa sähköisesti. Kompakteissa kameroissa on virtausoptimoitu muoto, mikä vähentää auton etupinta-alaa ja parantaa ilmanvastuskerrointa.

Innovatiivinen valoteknologia

Uudella Audi A6 e-tronilla Audi korostaa johtavaa rooliaan valosuunnittelussa ja -tekniikassa – olennainen osa Audi DNA:ta. Ajo- ja takavaloissa on kolmiulotteinen suunnittelu ja ne tarjoavat digitaalisia valokuvioita. Eteen on saatavilla lisävarusteena digitaaliset päiväajovalot LED-tekniikalla sekä taakse toisen sukupolven digitaaliset OLED-takavalot.

Digitaalisessa OLED-paneelissa on noin 45 segmenttiä, joten A6 e-tronin takaosa on yhä enemmän näytön kaltainen. Tämä mahdollistaa autojen välisen viestinnän ja lisää liikenneturvallisuutta. Yhdessä Audi A6 e-tronin viidestä verkkotietokoneessa sijaitseva ohjelmistomoduuli mahdollistaa valokuviot. Uuden Audi A6 e-tronin valot näyttävät elävämmältä ja älykkäämmältä valosuunnittelun ja uuden tekniikan välisen täydellisen symbioosin ansiosta.

Toisen sukupolven digitaalisissa OLED-takavaloissa on kymmenen 450 segmentin OLED-paneelia käyttävät erityisesti kehitettyä algoritmia uuden kuvan luomiseen useita kertoja sekunnissa. Aktiivinen digitaalinen valokuvio osoittaa myös tien Audin valotekniikan tulevaisuuteen. Edessä aktiivinen digitaalinen valokuvio syntyy algoritmin vuorovaikutuksesta kahdentoista himmennettävän segmentin kanssa. Takana kaikkia digitaalisia OLED-segmenttejä käytetään tähän tarkoitukseen. Yksittäiset valosegmentit toimivat vuorovaikutuksessa siten, että valon yleisvalon voimakkuus ei muutu.

Audi on luomassa uutta valosuunnittelun, toiminnallisuuden ja turvallisuuden tasoa toisen sukupolven digitaalisilla OLED-yhdistelmätakavaloilla. Ensimmäistä kertaa digitaaliset OLED-takavalot voivat kommunikoida lähiympäristön kanssa (autosta toiseen). Audi on myös kehittänyt edelleen turvatoimintojaan. Muista Audi-malleista jo tuttua läheisyystunnistusta on laajennettu uudessa A6 e-tronissa viestintävalolla. Se varoittaa muita tienkäyttäjiä onnettomuuksista ja häiriöistä. Tavallisen takavalon grafiikan lisäksi viestintävalo näyttää erityisen staattisen takavalokuvion integroiduilla varoitussymboleilla digitaaliseen OLED-yhdistelmätakavaloon 2.0 kriittisissä ajo- tai liikennetilanteissa.

Käytetty tekniikka asettaa uudet standardit myös personoinnin suhteen: Matrix LED -ajovalojen uudelleen suunnitelluissa digitaalisissa päiväajovaloissa ja digitaalisissa OLED-takavaloissa 2.0 on kahdeksan digitaalista valokuviota, joten kuljettajat voivat muokata A6 e-tron -malliaan täysin uudella tavalla valitusta varustelutasosta riippuen.

Uuden Audi A6 e-tronin erityinen kohokohta on neljän Audi-renkaan valaistus (riippuvainen valitusta varustelutasosta). Tämä korostaa voimakkaasti Audin yritysidentiteettiä ja antaa uudelle A6 e-tronille oman persoonallisuuden.

Audi MMI panoraamanäyttö ja digitaaliset kamerapeilit

Audi A6 e-tronin sisustus on johdonmukaisesti mukautettu käyttäjien tarpeisiin. Kolmiulotteinen ja suurikontrastinen suunnittelu sijoittaa tarkoituksella elementtejä etuosaan tai taustalle luoden tila-arkkitehtuurin, joka on räätälöity matkustajille niin suunnittelun kuin ergonomiankin suhteen. MMI-panoraamanäyttö, jossa on kaareva muotoilu ja OLED-tekniikka, koostuu 11,9” Audi virtual cockpit -ohjaamosta ja 14,5” MMI-kosketusnäytöstä, ja se muodostaa yhdessä 10,9” MMI:n etumatkustajan näytön kanssa visuaalisesti selkeästi muotoillun digitaalisen näyttämön.

Active Privacy Mode sallii etupenkillä matkustavan matkustajan nauttia ajon aikana viihdesisällöstä, kuten elokuvien katselusta tai sarjojen suoratoistosta kuljettajaa häiritsemättä. Älykkään ohjausyksikön kautta ohjautuva valo on joko suunnattu (yksityisyystila päällä) tai hajallaan (sisältö näkyy kaikille) auton nopeudesta ja istuinten käyttöasteesta riippuen.

Audi ottaa merkittävän askeleen eteenpäin näyttötekniikassa lisävarusteena saatavan toisen sukupolven lisätyn todellisuuden head-up-tuulilasinäytöllä (AR HuD), se on toinen digitaalisen näyttämön keskeisistä elementeistä. Näyttö heijastaa suurta, kallistettua kuvapintaa tuulilasin poikki kuljettajaa kohti. Se näyttää olennaiset tiedot, kuten nopeus, liikennemerkit, apujärjestelmät ja navigointisymbolit.

Sisustus luo kodikkaan tunnelman. “Pehmeä kääre” ulottuu ovelta ovelle koko paneelin leveydeltä luoden homogeenisen ja ympäröivän tilantuntuman. Materiaalit on valittu toiminnallisesta näkökulmasta. Samalla ne varmistavat selkeät suunnitteluerot auton  sisätilojen eri alueilla. Mukavuuspainotteiset alueet on muotoiltu runsailla pinnoilla ja pehmeillä materiaaleilla. Sitä vastoin tarkasti suunnitellut toimintoalueet korkealaatuisena, kiiltävän mustana korostavat vuorovaikutuksen selkeyttä auton kanssa. Matalat, ohuet tuuletusaukot näyttävät katoavan taustalle. Lisävarusteena saatavien virtuaalisten kamerapeilien näytöt sijaitsevat ovien sisällä, selvästi näkyvissä A-pilarin ja oven kulmassa.

Myös digitaalinen maailma luodaan samalla tavalla. Se ulottuu peilistä peiliin koko digitaalisen kojetaulun läpi ja samalla se yhdistyy tuulilasin alaosassa olevan dynaamisen viestintävalon kautta. Tärkeimmät toiminnot, kuten peilin säätö, valaistus ja lukitusjärjestelmät, on integroitu kompaktisti kuljettajan oven keskusohjauspaneeliin. Lisävarusteinen neljän vyöhykkeen automaattinen ilmastointijärjestelmä ja ilmanlaatupaketti aromituoksulla ja ionisaattorilla täydentävät elegantin tunnelman.

Älykäs panoraamalasikatto vaihdettavalla tummuudella

Lisävarusteena saataville tuleva innovatiivinen panoraamalasikatto parantaa autoja entisestään. Toisin kuin aikaisemmissa versioissa, panoraamakaton älylasi minimoi suoran auringonvalon ja muuttuu läpinäkymättömäksi napin painalluksella. Tämä toimii yhdessä PDLC-tekniikan (polymeeridispersion nestekide) kanssa, jolloin vaihdon voi tehdä nopeasti läpinäkyvästä läpinäkymättömäksi. Sähköisesti kytkettävät lasikomponentit sisältävät kaksi PDLC-kalvoelementtiä, joiden välissä kelluvat nimensä antavat nestekiteet. Jos jännitettä ei käytetä, kiteet muodostavat läpinäkymättömän kerroksen, jolloin lasikatto ei ole läpinäkyvä. Jos jännite kytketään, kiteet kohdistuvat niin, että katto muuttuu läpinäkyväksi. Sitä voidaan ohjata yksilöllisesti “digitaalisen verhon” tapaan kattomoduulin painikkeella; asiakkaat voivat valita neljästä esiasetuksesta.

Infotainment-järjestelmän käyttöjärjestelmänä toimii Android Automotive OS. A6 e-tron päivittää sen sisällön over-the-air-päivitysten kautta. Siksi uusimmat Audi connect -palvelut ja vakiovarusteena oleva uusittu e-tron-reittisuunnittelija ovat aina ajan tasalla. Sovellukset, kuten YouTube, ovat saatavilla Audi Application Store -sovelluskaupasta kolmansien osapuolien sovelluksille. Ne on integroitu suoraan MMI:hin, ja eivät vaadi käyttöön älypuhelinta.

Kauppa tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman sovelluksia. A6 e-tron -julkaisun yhteydessä on saatavilla erilaisia ​​sovelluksia seuraavista luokista: musiikki, video, pelit, navigointi, pysäköinti ja lataus, tuotteliaisuus, sää ja uutispalvelut.

Kaupan valikoima laajenee jatkuvasti ja sovellusportfolio on markkinakohtainen.

Parannetun ja intuitiivisemman kosketuskäytön lisäksi uusi näyttö- ja toimintakonsepti ottaa huomioon vuorovaikutuksen maailmanlaajuiset trendit. Esimerkiksi puheohjausta on laajennettu merkittävästi ja sillä on nyt keskeinen rooli. Auton itseoppiva puheavustaja, Audi assistant, voi ohjata useita auton toimintoja.

Jatkossa Audi assistant -puheavustajalla on myös pääsy verkkosisältöön, kuten sää- ja yleistietoihin. ChatGPT-yhteyden kautta (Microsoft Azure OpenAI -palvelun kautta) asiakkaat voivat olla vuorovaikutuksessa autonsa kanssa ja kuunnella tietoja, joita he haluavat tietää ajon aikana.

Audi-assistant -puheavustaja tunnistaa automaattisesti, suoritetaanko autoon liittyvä toiminto, etsitäänkö määränpää vai esimerkiksi sääennuste. Audi-järjestelmä välittää kyselyt ChatGPT:lle vain, kun se ei pysty vastaamaan yleistietokysymyksiin. Kuljettajat nauttivat saumattomasta kokemuksesta, koska kaikki toiminnot on integroitu Audi-assistant -puheavustajaan. Tietoturva on korkein prioriteetti; optimaalisen yksityisyyden takaamiseksi kaikki kysymykset ja vastaukset poistetaan käsittelyn jälkeen. Lisäksi ChatGPT:llä ei ole koskaan pääsyä auton tietoihin.

Bang & Olufsen Premium Sound System niskatukien kaiuttimilla takaa optimaalisen äänentoiston. Erittäin tehokas vahvistin ohjaa 20 kaiutinta 830 watin teholla. Näistä neljä on integroitu etuistuinten niskatukiin, minkä ansiosta Audi voi tarjota henkilökohtaista tilaääntä, henkilökohtaisia ​​navigointi-ilmoituksia ja henkilökohtaisia ​​puheluita. A-pilarin lisäkaiuttimet ja keskialueen kaiuttimet luovat vertaansa vailla olevan 3D-surround-äänen. Dynaaminen viestintävalo tarjoaa erilaisia toimintoja, jotka tukevat auton vuorovaikutusta matkustajien kanssa. Se sijaitsee auton sisätiloissa ohjaamon tuulilasin alapuolella, laajan kaaren muodossa.

Vakuuttava toimintamatka ja latausteho

Suorituskykyiset, kompaktit ja erittäin taloudelliset sähkömoottorit ja 12 moduulista ja 180 prismaattisesta kennosta koostuva PPE-alustarakenteelle äskettäin kehitetty litiumioniakku, jonka kokonaisbruttokapasiteetti on 100 kWh (94,9 kWh netto) tarjoaa toimintamatkaa jopa yli 750 kilometriä (A6 Sportback e-tron) ja Avant-versiossa jopa yli 720 kilometriä. Uusi Audi A6 e-tron tarjoaa urheilullisen ajokokemuksen jopa 270 kW:n järjestelmäteholla (A6 Sportback/Avant e-tron performance). Audi A6 e-tron performance kiihtyy 0–100 km/h 5,4 sekunnissa. Sen huippunopeus on 210 km/h. Audi S6 e-tron tarjoaa järjestelmätehon 370 kW (405 kW launch control). S6 Sportback e-tron ja S6 Avant e-tron kiihtyvät 0-100 km/h 3,9 sekunnissa. Huippunopeus on 240 km/h. Sen toimintamatka on yli 670 kilometriä (S6 Sportback e-tron) ja S6 Avant e-tron -versiossa yli 640 kilometriä.

Audi A6 e-tronin 800 voltin tekniikka ja vakiona oleva 270 kW DC-maksimilatausteho tarjoavat lyhyet latauspysähdykset. Tämä tarkoittaa esimerkiksi A6 Sportback e-tron performance -version kohdalla, sopivalla latausasemalla (HPC-asema), jopa 310 kilometrin latausta vain kymmenessä minuutissa. Lataustila (SoC) kasvaa 10 prosentista 80 prosenttiin 21 minuutissa. Älykäs korkea suorituskyky ja ennakoiva lämmönhallinta ovat tämän vaikuttavan lataustehon avaintekijöitä. Plug & Charge -toiminnolla varustettu auto valtuuttaa itsensä yhteensopiville latausasemille, kun latauskaapeli on kytketty, ja käynnistää latausprosessin täysin automaattisesti. Jos latausasema toimii 400 voltin tekniikalla, Audi A6 e-tron voi käyttää osalatausta. Tämän mahdollistamiseksi 800 voltin akku on jaettu kahteen osaan, joissa kummankin jännite on 400 volttia, joita voidaan sitten ladata rinnakkain 135 kW:iin asti. AC-lataus jopa 11 kW on mahdollista tavallisilla kotilatureilla ja 22 kW AC-latausvaihtoehto tulee saataville myöhemmin.

Edistyksellinen rekuperaatiojärjestelmä (regeneratiivinen jarrutus) on tärkeä osa Audi A6 e-tronin taloudellisuuden ja toimintamatkan kasvattamista. Tämä järjestelmä pystyy käsittelemään noin 95 prosenttia päivittäisistä jarrutusprosesseista. Audi A6 e-tron rekuperoi jopa 220 kW:iin asti. Lämpötila ja akun varaustila ovat tässä avainasemassa. Rekuperoiminen tapahtuu etu- ja taka-akseleilla, ja taka-akseli hoitaa pienet hidastukset tehokkuussyistä. Lisäksi tehokkaamman sähkömoottorin ansiosta taka-akselilla on suurempi hyötyjarrutusteho.

Aiemmista e-tron-malleista tuttua integroitua jarrujärjestelmää (iBS) on parannettu merkittävästi osana PPE-alustarakennetta. Ensimmäistä kertaa kuvatun kaltainen akselikohtainen jarrusekoitus mekaanisen kitkajarrun ja sähkömoottorien kautta tapahtuvan regeneratiivisen jarrutuksen välillä on mahdollista.

Audi A6 e-tron tarjoaa Audille tyypilliseen tapaan myös kaksivaiheisen rekuperoinnin, jota voidaan säätää ohjauspyörän valitsemien avulla. Myös vapaalla ajo on mahdollista. Tässä tilassa auto rullaa ilman lisävastusta, kun kuljettaja ottaa jalkansa kaasupolkimelta. Toinen A6 e-tronin muunnelma on “B”-ajotila, joka on lähellä sitä, mitä puhekielessä kutsutaan “yhden polkimen tunteeksi”. Tämä tila tarjoaa voimakkaimman rekuperaatiojarrutuksen. Ajotilassa ”B” lähes kaikki jarruttaminen voidaan hoitaa painamatta jarrupoljinta ennakoivalla ajotyylillä.

Tyypillinen Audi DNA näkyy myös jousituksessa. Tässä on täsmällisesti määritelty asetusfilosofia, ja jousituksen ohjausjärjestelmät ovat tarkasti koordinoituja keskenään. Suoraan viritetty etuakseli vaikuttaa merkittävästi A6 e-tronin ajodynamiikkaan, mikä tekee autosta erityisen ketterän.

Lisävarusteena saatava mukautuva ilmajousitus – ilmajousitusjärjestelmä, jossa on hallittu vaimennus – tarjoaa autolle laajan valikoiman korkean ajomukavuuden ja urheilullisen ajettavuuden välillä. Riippuen nopeudesta ja yksilöllisisistä mieltymyksistä, se mukautuu tiettyihin tieolosuhteisiin ja säätelee korin ajokorkeutta neljällä eri tasolla. Audi drive selectin taloudellisuustila on erikoisominaisuus. Taloudellisuustilassa jousitus laskee koria 20 millimetriä nopeudesta riippuen, parantaa siten auton aerodynamiikkaa. Tämä optimoi energiankulutuksen ja lisää toimintamatkaa.

Audi S6 e-tronin takajännitetty nelivetojärjestelmä parantaa ajodynamiikkaa erittäin vaihtelevalla vääntömomentin jakautumisella. Taka- ja etuakselin sähkömoottoreiden erilaiset mitat mahdollistavat vääntömomentin takajännitteen jakautumisen myös täydellä kuormituksella. Audi S6 e-tron ja A6 e-tron on varustettu erikokoisilla renkailla etu- ja taka-akseleissa, mikä parantaa entisestään vakautta ja urheilullisuutta.

Audi A6 e-tronin kuljettajaa avustavien järjestelmien avulla Audi tarjoaa laajan valikoiman toimintoja, jotka helpottavat arkea ja lisäävät merkittävästi kaikkien tienkäyttäjien liikenneturvallisuutta.

Mukautuva ajoavustaja plus on A6 e-tronin uusi ominaisuus. Se tukee kuljettajaa kiihdytyksessä, jarrutuksessa, nopeuden ja asetetun matkan ylläpitämisessä sekä kaistaohjauksessa. Tämä voi lisätä ajomukavuutta erityisesti pitkillä matkoilla. Erilaisten sensoreiden lisäksi alueesta riippuen järjestelmä käyttää korkearesoluutioisia karttatietoja ja muiden ajoneuvojen parvitietoja, jotka on koottu pilveen ajokäyttäytymisen parantamiseksi. Tietojen yhdistämisen avulla auto laskee edessä olevan reitin mahdollistaakseen mukavan ajokokemuksen koko nopeusalueella ja liikenneruuhkissa.

Pysäköintiavustin plus, peruutuskamera, liikennemerkkipohjainen nopeudenrajoitin, kamerapohjainen liikennemerkkien tunnistus, mukautuva vakionopeudensäädin, pysäköintiavustin plus etäisyysnäytöllä sekä häiriö- ja uneliaisuusvaroitus ovat vakiovarusteita heti lanseerauksesta alkaen.

Lanseeraus ja hinnat

Suorituskykyiset, urheilulliset ja täydelliset mittasuhteet omaavat A6 e-tron ja S6 e-tron, sekä Sportbackina että Avantina, ovat tilattavissa syyskuusta 2024 alkaen. Suomen tuontiohjelman mukaisella, kattavalla vakiovarustelulla Audi A6 Sportback e-tron -mallien hinnat alkavat 64 990 eurosta – Performance 78 990 eurosta, quattro 82 990 eurosta ja S6 e-tron 99 990 eurosta. Avant-korimallin lisähinta on +2 000 euroa Sportback-malliin verrattuna.

Tämän hetken tuotantotilanteen mukainen toimitusaika on noin 3-6 kuukautta riippuen mallivariaatiosta.

Ensimmäiset uudet Audi A6 e-tron Performance-mallit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille loppuvuodesta 2024.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Uusi Porsche 911 Carrera T Coupé tai Cabriolet – Urheiluauto manuaalivaihteistolla
Volkswagen ID.7 Pro S kulki 794 km yhdellä latauksella
Ferrarin liiketoiminta Suomessa uudelle yhtiölle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *