Kaasujalka

Koeajo Mercedes-EQ EQA250+ – Päivitettiin kulkemaan pidemmälle

Julkaissut:

|

27.7.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-EQ EQA250+ – Päivitettiin kulkemaan pidemmälle

Mercedes-EQ EQA sai jo nyt kasvojen kohotuksen ja päivityksen myötä toimintasäteet kasvoivat.

Saimme EQA:sta ensimmäiset maistiaiset vuonna 2021 (tämä juttu on luettavissa Kaasujalan nettisivuilta) ja nyt on tosiaan vuorossa kasvojen kohotus tai oikeastaan kasvojen kohotus on sinänsä harhaanjohtava, että kasvoja ei kohotettu juuri lainkaan vaan uutta on ennemminkin tullut kuoren sisään. Akkukapasiteetti on kasvanut ”vain” 4 kWh:ia, mutta parannusten myötä akkua hyödynnetään paremmin ja energiatehokkuus on parantunut merkittävästi. Sähkömoottori on uusi ja ilmanvastustakin on petrattu. Etuvetoisissa malleissa etuakselilla on kestomagneettinen jatkuvaherätteinen (PSM)-synkronimoottori. 4Matic-malleissa etuvedosta huolehtii asynkronisähkömoottori (ASM), jota myös oikosulkumoottoriksi kutsutaan. EQA:n tullessa markkinoille etuvetoisen moottorina käytettiin ASM-moottoria.

Näiden ansiosta tähän koeajettuun versioon on toimintasädettä tullut lisää 65 kilometriä ja WLTP-lukema on kiitettävän suuri 556 kilometriä. EQA:n pikalatausteho on vain 100kW, mutta hyvän käyrän ansiosta varaustaso 10-80 %:iin pitäisi valmistajan ilmoituksen mukaan sujua näppärästi 30 minuutissa. Eli jos lähikaupassa on tarpeeksi tehokas laturi, niin kauppareissun aikana saa toimintasädettä nelisensataa kilometriä.

EQA:n mallistossa on kolme mallia; 250+, 300 4Matic ja 350 4Matic. Nyt koeajettu versio on 250+, jossa malliversion pisin toimintamatka ja samalla ainut etuvetoinen, sillä näissä kahdessa muussa jokainen kulma raapii. Edullisempi nelivetoinen 300 4Matic on vain reilut 2000 euroa kalliimpi, mutta sen pienemmän akun vuoksi toimintasäde putoaa peräti 100 kilometriä. Ostajalla onkin pähkäilemistä, että ostaako pidemmän toimintasäteen omaava etuvetoinen vai nelivetoinen, jolla ei pääse yhdellä latauksella niin pitkälle.

EQA:ssa on täyssähköisille Mercedes-Benz-malleille ominainen keula: Black-Panel-jäähdyttimensäleikkö, joka on Starpanel-kuvioitu ja sen keskellä on Mercedes-tähti. Mercedes-Benzin täyssähköisten autojen design-elementti ovat lisäksi valonauhat auton keulassa ja perässä: vaakasuuntainen valojohdin yhdistää täysin LED-valoin toteutettujen ajovalojen huomiovalot toisiinsa.

Ajaminen on mersumaisen miellyttävää ja loogista. Jousitus toimii hyvin ja ohjaus on sähköautoksi tunnokas. Melutaso pysyy oikein alhaisena kaikilla tienpinnoilla. Peruutuskameran kuvanlaatu on tutusti ihailtavan tarkka ja selkeä olipa sitten kirkas päivänvalo tai pimeä ilta. Suorituskyky riittää arkeen vallan mainiosti ja tuntuu luonnollisesti selkeästi nopeammalta kuin samat kiihtyvyyslukemat omaava polttomoottoriauto.

 

Plussat
Laatuvaikutelma
Toimintasäde
Kuljettajan paikka

Miinukset
Hinta

Jälkimaku
Mercedes-EQ EQA 250+ on toiminnaltaan erinomainen auto ja varsin tyylikäs auto. Niin se vaan on sähköautoissakin, että premiumista saa kuitenkin maksaa enemmän, sillä tällä rahalla saa Euroopassa valmistettuja isompia nelivetoisia sähköautoja. EQA:n toiminnallisuus, viimeistely ja laaduntunne on välittömästi läsnä ja ne ovat kyllä vahvoja ostoperusteita.

Mercedes-EQ EQA 250+
Hinta: 54 390€
koeajoauton hinta: 70 680€
Teho: 140 kW (190 hv)
Akun koko:  br 74 kWh, nto  70,5 kWh
Vääntömomentti: 375 Nm
Pit.lev.kork.aks.väli: 4463,1834,1620, 2729
Tavaratila: 340 l
Oma massa: 2055 kg
Vetokyky max: 1500 kg
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.6 s
Huippunopeus: 160 km/h
Kulutus, yhdistetty (WLTP): 14,5 kWh
Toimintasäde: 565 km

Teksti ja kuvat
Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Mercedes-Benz E 200 CDI – Kulkee yhä kuin juna
Koeajo Toyota Yaris Hybrid –  Enemmän tehoa ja vääntöä
VIIMEINEN AUDI A4 – Koeajossa Audi A4 40 TFSi quattro

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *