Kaasujalka

Koeajo Ford Kuva Hybrid – Taloudellista menoa täyshybridi-Kugalla

Julkaissut:

|

13.7.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Ford Kuva Hybrid – Taloudellista menoa täyshybridi-Kugalla

 

 

Menoa uudistuneella Ford Kuga Hybrid Active X -täyshybridillä voisi kuvailla yksiselitteisesti pakottomaksi ja leppoisaksi. Kiitos 2,5-litraisen ja 183-hevosvoimaisen bensamyllyn, jolla varsinkin pikkuajot alle 40–80 kilometrin tuntivauhtia pitäen hoituvat auton tehoihin nähden ällistyttävän taloudellisesti.

 

Uuden Ford Kugan on sisätiloissa vakiona 13,2-tuumainen vaakamallinen kosketusnäyttö ja SYNC 4 -tietoviihdejärjestämä pilviyhteyksin. Voimansiirtovaihtoehdot ovat ladattava hybridi (PHEV), itselataava hybridi (FHEV) ja EcoBoost -bensiinimallit.

Uudistuneen C-segmentin eli keskikokoluokan Kugan keula miellyttää ainakin omaa silmään edeltäjää enemmän, uusi näyttää sopusuhtaisemmalta. Takapääkin näyttää sirommalta.

Jotenkin tuntuu, että edelleen Ford on niille ihmisille, jotka eivät vaihda kahta asiaa: Fordia ja sukkia.

Eli uudistuksista huolimatta Ford onnistuu pysymään merkkiuskollisille omistajilleen tuttuna ja turvallisena.

Luokkansa paras vetokyky

Kugan hybridimallien vetokyky on 2100 kg, maahantuojan mukaan se on luokkansa paras. Itselataavan Hybrid AWD -mallin vetokyky on parantunut yli 30 prosentilla.

Koeajoon sain nelivetoisen Active X:n, jonka 2,5-litraista ja 183–hevosvoimaista bensamyllyä tukee ajon aikana jarrutusenergiaa talteen ottava hybriditekniikka.  Ulkoiset Active-mallin tunnistaa etusäleikön leveistä pystysuorista palkeista, joissa on kiiltävän musta viimeistely, sekä erottuvasta alasäleiköstä, pohjapanssarista ja sivulistoista.

Portaaton CVT-automaattivaihteisto, sekä hybridijärjestelmän kanssa sulavaa yhteistyötä tekevä tehokas bensamoottori kaikki yhdessä tekevät Kuga-täyshybridillä ajamisesta leppoisaa ja pakotonta.

Pihi taajama-ajossa

Kun malttaa pitää vauhdin reilusti alle 100 km/h:ssa, täyshybridi-Kugallakin pääsee erittäin taloudellisesti. Vielä moottoritielläkin, jos maltaa ajaa 100 km/h tuntinopeutta 120 km/h sijasta, Kugalla pääsee vielä kohtuullisiin 6.5 l/100 km/h kulutuslukemiin. Kun vauhti nousee 120 km/h -lukemiin, ei hybriditekniikasta enää olekaan paljon iloa. Kuga HEV:n kanssa ei tarvitse latausjohdon kanssa sählätä, kun kaikki autoon ladattu sähkö tulee akustoon ajossa jarrutuksissa tai moottorijarrutuksissa

Lyhyillä matkoilla hybridijärjestelmä toimii todella hyvin. 10 kilometrin matkalla kotoa Vantaan Jokivarresta Hyrylään peräti 7,4 kilometriä ajettiin ainakin mittarin mukaan sähköisesti, bensan kulutukseksi mittari näytti 4,1 2/100 km. Nopeudet vaihtelivat 40 km/h:sta 70 km/h:hon.

Vielä senkin jälkeen, kun jatkoin Hyrylän jälkeen kahdeksaakymppiä Hämeentietä Hyvinkään suuntaan, kohti, keskikulutus oli 26 kilometrin jälkeen edelleen 4,3 l/100 km ja 26 ajetusta kilometristä 15,7 kilometriä oli körötelty sähköllä. Tietenkin kulutus nousee ihan toisiin lukemiin, kun ajetaan moottoritienopeuksia.

Ford Kuga -täyshybridi on leppoisa ja mukava auto ajaa. Jos jotain nillitettävää pitää väkisin löytää, niin ehkä sähköisesti tehostetun ohjauksen tuntuma voisi olla vähän parempi, nyt se tuntui kaupunkipyörityksessä hiukan liian kevyeltä. Plussaksi tämäkin kääntyy sikäli, että Kugaa on todella kevyt pyöritellä, kun pitää sompailla taajamissa ja peruutella ahtaisiin parkkiruutuihin.

Maantieajossa tunnottomuus häviää ja isoilla teillä Kugalla ajaminen on erittäin leppoisaa. Alusta on mukava sekä hiljainen ja Kuga ei herkästi kellistele.  Myös tuulensuhinat ja moottorinäänet pysyvät kiitettävästi korin ulkopuolella moottoritienopeuksissakin. HEVin voimavarat riittävät hyvin leppoisaan ajoon. Ohitustilanteissa tosin kaipaisi hitusen lisää potkua.

Plussat
Sopusuhtainen ulkonäkö
Taloudellinen taajama-ajossa
Älykäs nelivetojärjestelmä

Miinukset
Ajoittain etäisen tuntuinen ohjaus

JÄLKIMAKU
Mukavan vaivaton peli, kun konepellin alla riittää niin tehoa kuin vääntöäkin. Väännöstä en löytänyt lukemia, eikä Ford sitä ilmoita, mutta ajossa täyshybridi-Kuka tuntui vääntävän hyvin.

 

Ford Kuga Hybrid (HEV) Active X 183 hv AWD CVT
Bensamoottori: R4, 2488 cm3
Sähkömoottori: akkukäyttöinen sähkömoottori (täyshybridi), akun bruttokapasiteetti 1.1 kWh
Bensa- ja sähkömoottorijärjestelmän yhteisteho: 183 hv
Vetotapa: neliveto
Keskikulutus: 5,3-6,4 l/100 km.
Co2-päästöt (WLTP): 121-146 g/km (ilmoitettu)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.3 s
Huippunopeus 193 km/h (ilmoitettu)
Mitat: pituus 4604 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1679 mm, akseliväli 2711 mm
Tavaratila 412 – 1534 l
Kuga-malliston hinnat alk. 35 508,95 €
Koeajoauton kokonaishinta (varusteineen): 52 775, 17 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos
Koeajo Opel Astra Electric – Pihi sähköfarkku talouspäällikölle
Koeajo Toyota CH-R – ”Plug in Hybrid nostaa nextille levelille”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *