Kaasujalka

Näin käy kaupaksi käytetty keskiluokan bensasedan

Julkaissut:

|

28.6.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Näin käy kaupaksi käytetty keskiluokan bensasedan

Volkswagen Passat on edelleen vaihtoautomarkkinan kysytyimpiä malleja hintaluokassa 20 000-30 000 €. Se tekee kauppansa myös bensamoottorisena, mutta ensisijaisesti farmarina: myös Passat porrasperäisenä ja manuaalivaihteilla on haastava myytävä. Passatit on kuitenkin myyty voittopuolisesti DSG-automaatteina. Kuvan bensamoottorinen ja etuvetoinen Passat Sedan Style 1,5 TSI EVO 110 kW DSG-automaatti vuosimallia 2020 oli myynnissä hintapyynnöllä 24 900 € Oulun LänsiAutossa.

Kun Ford Mondeon tai Volkswagen Passatin kaltainen keskiluokkainen bensasedan kohtuukilometreillä vielä joitakin vuosia sitten löysi vaihtoautoliikkeessä kohtuullisessa ajassa ostajansa, automyyjät ottavat niitä nyt vaihdossa myyntiin pitkin hampain: varsinkin, jos hintaluokka menee yli 20 000 euron.

 

Avensis oli Toyotan viimeinen ja ainoa malli ilman hybriditekniikkaa. Viimeiset Avensikset tulivat markkinoille vuonna 2019.
–Avensiksissa ei ole nelivetoa, eikä hybridejä, ainoastaan bensa- ja dieselmalleja. Isolle Avensis-farmarille on edelleen jatkuvasti kysyntää hintaluokassa 20 000–25 000 euroa, porrasperiä meille tulee vaihdossa todella vähän.  Porrasperäinen Avensis pitää myydä selkeästi halvemmalla kuin farmari. Ja yli 20 000 euroa maksava bensa-Avensis on haastava senkin takia, että siihen hintaan tarjolla on tuoretta Corolla-sedaniakin hybrideinä. Silloin on aika vaikea perustella bensa-Avensista, kun hybridissä polttoainekulut ovat niin paljon pienemmät, sanoo uusien Toyotojen ja vaihtoautojen myyntipäällikkö Seppo Rauti Nelipyörän Lahden toimipisteestä.

20 000-25 000 euron vaihtoauto on haasteellisessa raossa myös rahoituskorkojen takia. Ja erityisen ahtaassa raossa ovat keskikokoiset ja porrasperäiset ja viistoperäiset bensa-autot: mm. Toyota Avensis, Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Opel Insignia ja Skoda Superb.
–Kun uuteen hieman yli 30 000 euroa maksavaan uuteen autoon tarjotaan 2-3 prosentin rahoituskorkoa ja noin 25 000 euron arvoisessa vaihtoautossa tuo rahoituskorko on 6-7 prosenttia, moni laskee, että pienempien polttoainekulujen ja korkojen takia uusi auto voi tulla loppupelissä jopa vaihtoautoa halvemmaksi, Rauti sanoo.

Pelkällä bensalla käyviä porrasperäisiä bensa-Avensis onkin uusia Toyotoja myyvän Nelipyörän vaihtoautopuolella tarjolla hyvin vähän.
–Avensiksella on kuitenkin omat malliuskolliset asiakkaansa. Vaihdossa uudempaan Avensikseen tulee yleensä asiakkaan edellinen Avensis. Vaihto-Avensis tekee kuitenkin kauppansa ylivoimaisesti parhaiten farmarina. Porrasperäisen bensa-Avensiksen ostaa yleensä malliuskollinen ja hieman iäkkäämpi asiakas, joka on ajanut tähänkin asti Avensis-sedanilla. Todella pieni joukko heistä myös haluavat ehdottomasti autonsa bensamoottorisena, koska edelleen vierastavat hybridejä, saatikka sähköautoja. Valtaosa tämän päivän Toyota-asiakkaista kuitenkin haluaa autonsa ehdottomasti hybridinä. Uudet Corollatkin myydään voittopuolisesti farmareina. Jos myymme 15 Corollaa, niin niistä yksi on porrasperäinen, yksi viistoperäinen hatchback ja 13 farmareita, Rauti sanoo.

Rautin mukaan porrasperillä ajavat nykyään enää lähinnä taksit ja pidempää matkaa työkseen taittavat, jotka arvostavat auton meluttomuutta ja joilla ei ole suurta tavaran tai ihmisten kuljetustarvetta.

Myös Avensiksen valmistuksen lopettaminen vaikuttaa sen menekkiin vaihtoautona.
–Kun lehdet kirjoittavat, että mallin valmistus loppuu, niin ihmiset alkavat miettiä esimerkiksi varaosien saantia, Rauti sanoo.

Avensiksen tavoin myöskään Ford Mondeota ei enää valmisteta, vaikka se pysyi Suomessa keskikokoisten perheautojen hittinä valmistuksensa loppuun asti.

Erittäin haastavia

Vaihtoautojen myyntipäällikkö Antti Peltola jyväskyläläisestä Jyväskylän Autotarvikkeesta sanoo 20 000-25 000 euron bensa-autojen tekevän edelleen hyvin kauppansa, kunhan niissä on automaattivaihteisto ja huollot tehty ajallaan
–Porrasperä manuaalivaihteisena on kuitenkin todella haastava myytävä. Sen sijaan olisin valmis ostamaan melkein kaikki vähän ajetut ja tarjolla olevat Volkswagen Passat-farmarit, jos hintaluokka on alle 25 000 euroa ja autossa on automaattivaihteet sekä vähän kilometrejä. Ne menevät edelleen kaupaksi melkeinpä heti, kun ne vain myyntiin laitetaan. Sedan on selkeästi haastavampi myydä ja hyvin vähän niitä meille myyntiin tuleekaan. Jos ostan 20 000–25 000 euron hintaluokan vaihtoauton, sen pitää olla farmari tai SUV, Peltola sanoo.

Porrasperäkorimalliakin enemmän yli 20 000 euron vaihtoauton myyntiä hidastaa manuaalivaihteisto.
– Manuaalivaihteisto tekee porrasperäisestä bensa-autosta jopa lähes kokonaan myymättömän, Peltola sanoo.

Myös Peltolan mukaan yli 20 000 euroa maksavia porrasperäisiä bensa-autoja ostavien pieni joukko koostuu hieman iäkkäämmistä asiakkaista.
–Tässä hintaluokassa sedanmalliset Avensikset ja Passatit ovat ehkä helpoimpia myytäviä, vaikka niitä onkin ollut myynnissä hyvin vähän. Haasteellisin myytävä saattaa olla Opel Insignia, vaikka se onkin kaikin puolin hyvä auto.

Vain 45 000 kilometriä Opel Insignia Grand Sport Innovation Plus 165 Turbo A vuosimallia 2019 oli Rinta-Joupin Keuruun Autoliikkeessä myynnissä hintapyynnöllä 23 480 €. Insigniaa pidetään yleisesti pätevänä autona, mutta varsinkin viistoperäisenä ja etuvetoisena versiona 1.5-litraisella bensamoottorilla se ei kuulu vaihtoautohallien hitteihin.

 

 

 

Toyota Avensiksen tuotanto loppui vuonna 2019. Avensis oli ainoa Toyota-malli, jota ei saanut hybridinä. Avensiksella on kuitenkin oma, mutta vannoutunut asiakaskuntansa, Vaihto-Avensikset myydään voittopuolisesti farmareina. Kuvan 1.8-litraisella bensamoottorilla varustettu Avensis Valvematic Active Edition Sedan Multidrive S automaatti vuosimallia 2017 on vain 61 000 kilometriä ajettu. Porrasperäisenä se on haastava myytävä, mutta vieläkin vaikeampi myytävä se olisi manuaalivaihteisena. Savilahden Auto Savonlinnassa pyytää tästä porrasperäisestä bensa-Avensiksesta 24 500 €.

 

Ford Mondeokin jäi historiaan vuonna 2022, vaikka se oli Suomessa yksi keskikokoisten perheautojen hittejä. Mondeon tuotannon loppuminen vaikuttaa luonnollisesti heikentävästi myös sen kysyntään vaihtoautomarkkinassa. Kuvan  2-litraisella EcoBoost Ford Mondeolla vuosimallia 2016 ei jää jalkoihin, kun tehoa on peräti 240 hevosvoiman verran. Mittarilukemakin on vain 51 000 km. Mondeokin on viistoperäisenä farmaria haasteellisempi myytävä. Rinta-Joupin Autoliikkeen hintapyyntö Lempäälässä kuvan Mondeosta on 23 790 €.

 

 

Viistoperä-hatchback vai sedan? Skoda Superb näyttää porrasperältä, mutta takaluukku aukeaa kattoon asti. Nettiauto.comista Superbit löytyvät kuitenkin hakuasetuksella ”porrasperä”, Kuvan Superb 1.5 TSI ACT Ambition BusinessLinessa myyntiä hidastanee manuaalivaihteet enemmän kuin korimalli ja bensamoottori. Tämä Superb on vuosimallia 2022 ja mittarilukema on 110 000 km. K-Auton hintapyyntö Kouvolassa on 22 390 €.

 

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot
Vaihtoautovertailussa 10–15 000 euron Golf -kokoluokan dieselit

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *