Näin käy kaupaksi käytetty keskiluokan bensasedan
Kun Ford Mondeon tai Volkswagen Passatin kaltainen keskiluokkainen bensasedan kohtuukilometreillä vielä joitakin vuosia sitten löysi vaihtoautoliikkeessä kohtuullisessa ajassa ostajansa, automyyjät ottavat niitä nyt vaihdossa myyntiin pitkin hampain: varsinkin, jos hintaluokka menee yli 20 000 euron.
Avensis oli Toyotan viimeinen ja ainoa malli ilman hybriditekniikkaa. Viimeiset Avensikset tulivat markkinoille vuonna 2019.
–Avensiksissa ei ole nelivetoa, eikä hybridejä, ainoastaan bensa- ja dieselmalleja. Isolle Avensis-farmarille on edelleen jatkuvasti kysyntää hintaluokassa 20 000–25 000 euroa, porrasperiä meille tulee vaihdossa todella vähän. Porrasperäinen Avensis pitää myydä selkeästi halvemmalla kuin farmari. Ja yli 20 000 euroa maksava bensa-Avensis on haastava senkin takia, että siihen hintaan tarjolla on tuoretta Corolla-sedaniakin hybrideinä. Silloin on aika vaikea perustella bensa-Avensista, kun hybridissä polttoainekulut ovat niin paljon pienemmät, sanoo uusien Toyotojen ja vaihtoautojen myyntipäällikkö Seppo Rauti Nelipyörän Lahden toimipisteestä.
20 000-25 000 euron vaihtoauto on haasteellisessa raossa myös rahoituskorkojen takia. Ja erityisen ahtaassa raossa ovat keskikokoiset ja porrasperäiset ja viistoperäiset bensa-autot: mm. Toyota Avensis, Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Opel Insignia ja Skoda Superb.
–Kun uuteen hieman yli 30 000 euroa maksavaan uuteen autoon tarjotaan 2-3 prosentin rahoituskorkoa ja noin 25 000 euron arvoisessa vaihtoautossa tuo rahoituskorko on 6-7 prosenttia, moni laskee, että pienempien polttoainekulujen ja korkojen takia uusi auto voi tulla loppupelissä jopa vaihtoautoa halvemmaksi, Rauti sanoo.
Pelkällä bensalla käyviä porrasperäisiä bensa-Avensis onkin uusia Toyotoja myyvän Nelipyörän vaihtoautopuolella tarjolla hyvin vähän.
–Avensiksella on kuitenkin omat malliuskolliset asiakkaansa. Vaihdossa uudempaan Avensikseen tulee yleensä asiakkaan edellinen Avensis. Vaihto-Avensis tekee kuitenkin kauppansa ylivoimaisesti parhaiten farmarina. Porrasperäisen bensa-Avensiksen ostaa yleensä malliuskollinen ja hieman iäkkäämpi asiakas, joka on ajanut tähänkin asti Avensis-sedanilla. Todella pieni joukko heistä myös haluavat ehdottomasti autonsa bensamoottorisena, koska edelleen vierastavat hybridejä, saatikka sähköautoja. Valtaosa tämän päivän Toyota-asiakkaista kuitenkin haluaa autonsa ehdottomasti hybridinä. Uudet Corollatkin myydään voittopuolisesti farmareina. Jos myymme 15 Corollaa, niin niistä yksi on porrasperäinen, yksi viistoperäinen hatchback ja 13 farmareita, Rauti sanoo.
Rautin mukaan porrasperillä ajavat nykyään enää lähinnä taksit ja pidempää matkaa työkseen taittavat, jotka arvostavat auton meluttomuutta ja joilla ei ole suurta tavaran tai ihmisten kuljetustarvetta.
Myös Avensiksen valmistuksen lopettaminen vaikuttaa sen menekkiin vaihtoautona.
–Kun lehdet kirjoittavat, että mallin valmistus loppuu, niin ihmiset alkavat miettiä esimerkiksi varaosien saantia, Rauti sanoo.
Avensiksen tavoin myöskään Ford Mondeota ei enää valmisteta, vaikka se pysyi Suomessa keskikokoisten perheautojen hittinä valmistuksensa loppuun asti.
Erittäin haastavia
Vaihtoautojen myyntipäällikkö Antti Peltola jyväskyläläisestä Jyväskylän Autotarvikkeesta sanoo 20 000-25 000 euron bensa-autojen tekevän edelleen hyvin kauppansa, kunhan niissä on automaattivaihteisto ja huollot tehty ajallaan
–Porrasperä manuaalivaihteisena on kuitenkin todella haastava myytävä. Sen sijaan olisin valmis ostamaan melkein kaikki vähän ajetut ja tarjolla olevat Volkswagen Passat-farmarit, jos hintaluokka on alle 25 000 euroa ja autossa on automaattivaihteet sekä vähän kilometrejä. Ne menevät edelleen kaupaksi melkeinpä heti, kun ne vain myyntiin laitetaan. Sedan on selkeästi haastavampi myydä ja hyvin vähän niitä meille myyntiin tuleekaan. Jos ostan 20 000–25 000 euron hintaluokan vaihtoauton, sen pitää olla farmari tai SUV, Peltola sanoo.
Porrasperäkorimalliakin enemmän yli 20 000 euron vaihtoauton myyntiä hidastaa manuaalivaihteisto.
– Manuaalivaihteisto tekee porrasperäisestä bensa-autosta jopa lähes kokonaan myymättömän, Peltola sanoo.
Myös Peltolan mukaan yli 20 000 euroa maksavia porrasperäisiä bensa-autoja ostavien pieni joukko koostuu hieman iäkkäämmistä asiakkaista.
–Tässä hintaluokassa sedanmalliset Avensikset ja Passatit ovat ehkä helpoimpia myytäviä, vaikka niitä onkin ollut myynnissä hyvin vähän. Haasteellisin myytävä saattaa olla Opel Insignia, vaikka se onkin kaikin puolin hyvä auto.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa