Uudistunet Audi Q7 TFSI e quattro ja Q8 TFSI e quattro palaavat myyntiin
Audi tuo markkinoille pitkän tauon jälkeen Q7 ja Q8 -mallit ladattavina hybrideinä – kasvojenkohotus tuo mukanaan päivitetyn akkutekniikan ja uusinta valotekniikkaa. Suomessa hinnat alkavat 93 990 eurosta (Q7 55 TFSI e quattro) ja 105 990 eurosta (Q8 60 TFSI e quattro).
Myös ulkoista muotoilua on päivitetty osana mallien päivitystä. Nyt molemmissa malleissa on uudet etu- ja takapuskurit korostamassa kahden mallin vahvaa luonnetta. Ensimmäistä kertaa molemmat ladattavat hybridit ovat saatavilla nelipyöräohjauksella, mikä lisää turvallisuutta ja mukavuutta. Sähkömekaaninen kallistuksenvakautusjärjestelm
Isompi akku, enemmän tehoa, pidempi sähköinen toimintamatka
Molempien ladattavien hybridien ytimessä on kolmilitrainen kuusisylinterinen polttomoottori, jonka teho on 250 kW (340 hv), kompakti kestomagnetoitu sähkömoottori (PSM), jonka maksimiteho on 130 kW ja vääntö 460 Nm, sekä uusi, suorituskykyisempi, nestejäähdytteinen litiumakku, joka sijaitsee tavaratilan lattian alla. Uuden akuston bruttokapasiteetti on noussut 25,9 kWh:iin. Nettokapasiteetinkin noustessa 22 kWh:iin, uudistuneiden mallien sähköinen WLTP-toimintamatka on nyt jopa yli 80 km.
Audi Q7 55 TFSI e quattro -mallin järjestelmäteho on nyt jopa 290 kW (394 hv) ja järjestelmän maksimivääntömomentti 600 Nm. Kun molemmat moottorit toimivat yhdessä, sähköistetty Q7 kiihtyy 0 –100 km/h 5,7 sekunnissa. Valikoiman huippumalli on 60 TFSI e quattro, joka hyötyy myös uudesta sähkömoottorista. Sen järjestelmäteho on jopa 360 kW (490 hv) ja vääntömomentti jopa 700 Nm. Tässä kokoonpanossa Q7 ja Q8 kiihtyvät 0-100 km/h 5,0 sekunnissa. Kaikissa versioissa on elektronisesti rajoitettu huippunopeus 240 km/h ja täyssähköinen huippunopeus 135 km/h. Akku latautuu maksimissaan 7,4 kW:n teholla ja on noin kolmessa tunnissa ja 45 minuutissa ladattu täyteen, kun se ladataan huipputeholla.
Tuotepäivityksen ansiosta asiakkaat voivat käynnistää Q7- tai Q8-mallin ladattavan hybridin täyssähköisessä EV-tilassa tai hybriditilassa. Kun tila on valittu MMI:n kautta, haluttu tila pysyy aktiivisena, kunnes sitä muutetaan manuaalisesti. Täyssähköinen EV-tila on hienosäädetty niin, että se pysyy päällä, vaikka kaasupoljin olisi täysin painettuna .
Hybriditila käyttää kahta käyttötilaa: auto ja hold. Auto-tilassa ennakoiva toimintastrategia aktivoituu automaattisesti, kun navigointi käynnistetään MMI-navigointi plus -järjestelmässä (vakiovaruste). Kiihtyvyyden tarjoaa ensisijaisesti TFSI-moottori, jota sähkömoottori tukee tarpeen mukaan. Alhaisilla moottorin kierrosnopeuksilla sähkökäyttö otetaan käyttöön sekunnin murto-osassa. Näin turboahdin nostaa painetta entistä tehokkaammin tuotepäivityksen lisääntyneen vääntömomentin ansiosta, ja käyttöjärjestelmä reagoi myös spontaanisti. Yksinkertaisesti sanottuna: ennakoivalla toimintastrategialla ajetaan mahdollisimman pitkälle pelkällä sähköllä ja kulutetaan olemassa oleva akun varaus siihen mennessä, kun kuljettaja saapuu määränpäähänsä.
Hold-tilassa akun varaus pysyy nykyisellä tasollaan vain pienin vaihteluin. Tämä saavutetaan ottamalla jarrutusenergia talteen rekuperaatiolla ja priorisoimalla polttomoottoria. Tämän avulla voidaan pitkän matkan jälkeen ajaa kaupunkikohteessa pelkällä sähköllä ilman lähipäästöjä.
Charge-tilassa akku latautuu älykkäästi vain noin 65 km/h ylittävissä nopeuksissa. Tämä maksimoi tehokkuuden ja varmistaa korkeatasoisen sähköllä ajon kaupunkialueilla ja stop-and-go-liikenteessä. Lisäksi Charge-tilassa polttomoottoria ei enää käytetä jatkuvasti akun lataamiseen; sen sijaan käytetään vain rekuperaatiota. Charge-tila päättyy, kun akku on ladattu maksimikapasiteettiinsa 75 prosenttiin akun säästämiseksi ja tehokkuuden lisäämiseksi.
Generaattorina toimiva sähkömoottori suorittaa kaikki kevyet ja kohtalaiset jarrutukset 0,3 g asti, mikä vastaa yli 90 prosenttia kaikista päivittäisen ajon hidastustapahtumista. Mekaanisia jarruja tarvitsee käyttää vain voimakkaassa jarrutuksessa. SUV-mallien ladattavat hybridit saavuttavat jopa 80 kW:n talteenottotehon jarrutuksen aikana.
Optimoitu varustevalikoima
Vakiovarusteiset, mukautuvat Matrix LED-ajovalot valaisevat tien tehokkaasti. Lisävarusteena on saatavilla myös innovatiiviset HD Matrix LED -ajovalot, joissa on Audi-laser-kaukovalot, mikä lisää merkittävästi valon kantamaa. Uutta huippuluokan ajovaloissa ovat digitaaliset päiväajovalot. Ne antavat Q7 ja Q8 ladattaville hybridimalleille tunnusomaisen ja erehtymättömän ulkonäön, sallien myös käyttäjän valita yhden neljästä yksittäisestä valokuviosta MMI:n kautta. Ensimmäistä kertaa autoissa on myös suurelta osin digitalisoidut OLED-takavalot, joissa on myös digitaaliset valokuviot (lisävaruste). Lisäksi digitaalisissa OLED-takavaloissa on läheisyysosoitus kuljettajaa avustavien järjestelmien yhteydessä.
Kuten perusversioiden tuotepäivityksessä, myös sähköistettyjen Q7 ja Q8 -mallien varustevalikoimaa on päivitetty merkittävästi. Vannevalikoimaan kuuluu viisi uutta mallia, joiden koko vaihtelee 21” – 23” välillä (mallista riippuen). Audi on myös laajentanut sovellusten ja kuljettajaa avustavien järjestelmien valikoimaa osana mallipäivitystä.
Suomen tuontiohjelman mukaiset mallit poikkeavat muiden markkinoiden malleista erityisen runsaalla vakiovarustelulla. Suomessa kaikki uudet Q7 ja Q8 TFSI e -mallit ovat aina ulkoiselta ilmeeltään S line -ulkonäköpaketilla varusteltuja ja lisäksi 60 TFSI e -mallit ovat Musta optiikka Plus -paketilla höystettyjä. Uudistuneet mallit sisältävät myös runsaasti avustavia järjestelmiä, kuten adaptiivisen vakionopeussäätimen ruuhka-avustimella, kaistaltapoistumisvaroittimell
Vain Audi ajaa kuin Audi: näin brändi tiivistää Audin DNA:n, ja se pätee myös Audin ladattaviin hybrideihin. Viisi ominaisuutta määrittelee Q8:n ajettavuuden: tasapainoinen, vakaa, hallittu, tarkka ja vaivaton. Jousitus, ohjaus ja voimansiirto sekä jarru- ja ohjausjärjestelmät ovat kaikki keskeisessä roolissa luotaessa luotettavasti turvallista, dynaamista ja samanaikaisesti mukavaa ajokokemusta.
Vakiovarusteinen mukautuva ilmajousitus, jatkuvasti mukautuvalla iskunvaimennusjärjestelmällä tarjoavat molemmille malleille tasapainoisen ajokokemuksen. Lisäksi ensimmäistä kertaa ladattavissa hybrideissä lisävarusteena saatava nelipyöräohjaus lisää turvallisuutta ja mukavuutta. Alhaisilla nopeuksilla takapyörät kääntyvät jopa viisi astetta vastakkaiseen suuntaan kuin etupyörät. Tämä pienentää kääntösädettä jopa metrin ja lisää ohjattavuutta. Samalla kuljettaja kokee mukavuutta ja vakautta suuremmilla nopeuksilla, koska takapyörät kääntyvät samaan suuntaan kuin etupyörät.
Sähkömekaaninen kallistuksenvakautusjärjestelm
Jopa 83 km sähköinen toimintamatka
Uudet Audi Q7 TFSI e quattro ja Q8 TFSI e quattro älykkäällä hybriditekniikalla ja uudistetulla muotoilulla, innovatiivisella valoteknologialla ja kattavalla vakiovarustelulla tulevat myyntiin Suomessa 25.4.2024.
Audi Q7 55 TFSI e quattron hinnat alkavat 93 989,20 eurosta, kun taas tehokkaamman 60 TFSI e quattron alkaen hinta on 99 991,02 euroa. Uusi Audi Q8 60 TFSI e quattro on tilattavissa alkaen hintaan 105 992,84 euroa.
Ensimmäiset uudistuneet Audi Q7 TFSI e quattro ja Q8 TFSI e quattro -mallit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille kesällä 2024. Tämän hetken tuotantotilanteen mukainen toimitusaika on noin 5 kuukautta.
Vastaa