Uusi Audi S3 hinta alkaen 68 990 euroa – Tehokkaampi kuin koskaan
Suomessa myynti alkaa kattavasti vakiovarustelluilla S3 Sportback sekä S3 Sedan -malleilla 3.5.2024 ja ensimmäiset asiakastoimitukset alkavat kesällä 2024. Audi S3 Sportback hinta alkaen 68 990 euroa ja S3 Sedan hinta alkaen 69 790 euroa.
Suomen tuontiohjelman mukaiset S3-mallit ovat poikkeuksellisen hyvin vakiovarusteltuja ja sisältävät muista markkinoista poiketen mm. Matrix LED –ajovalot, SONOS premium sound system -äänentoistojärjestelmän, Advanced key system -mukavuuslukituksen sekä LED-sisävalopaketti Plus:n.
333 hv:n (245 kW) ja 420 Nm:n vääntömomentin ansiosta S3 on suorituskykyisempi kuin koskaan. Päivityksen ansiosta 2.0 TFSI:n teho on kasvanut 23 hv ja vääntö 20 Nm. Audi S3 kiihtyy 0 – 100 km/h 4,7 sekunnissa. Suurin vääntömomentti on saatavilla laajalla kierroslukualueella 2 100 – 5 500 rpm. Huippunopeus on rajoitettu 250 km/h.
Moottori sekä vaihteisto ovat viritetty vieläkin urheilullisemmaksi: tasaisella nopeudella ja osakuormitus-kiihdytyksessä turboahtimen pyörintänopeus pysyy tasaisena, mikä parantaa suorituskykyä. 7-vaihteinen S tronic automaattivaihteisto mahdollistaa nyt nopeamman liikkeellelähdön. Tämä saavutetaan puristamalla vastaavan kytkimen kytkinpakettia voimakkaammin. Lisäksi vaihteiston vaihtoaika täydellä kuormituksella on puolitettu, minkä lisäksi osittaisella kuormituksella, D-asennossa ajettaessa moottorin kierroslukua on nostettu. Nämä parantavat moottorin reagointinopeutta.
quattro-neliveto Torque splitter -momentinjakajalla
Seuraten Audi RS 3 -mallia, Torque splitter -momentinjakaja taka-akselille on nyt saatavilla myös Audi S3 -malliin, mikä lisää sekä ketteryyttä että vakautta. Tämä tekniikka mahdollistaa takapyörien aktiivisen, täysin säädettävän voimanjaon. Torque splitterissä on kaksi elektronisesti ohjattua monilevytkytkintä, yksi molemmille vetoakseleille, jotta vääntömomenttia voidaan jakaa optimaalisesti takapyörien välillä kaarteen sisä- ja ulkopuolella – riippuen ajotilanteesta ja valitusta Audi drive select -tilasta.
Audi drive select tarjoaa kuusi erilaista ajoprofiilia – mukavuuden korostamisesta erittäin dynaamiseen. Audi S3:n mallipäivityksessä on tuttujen profiilien (auto, comfort, dynamic, individual ja efficiency) lisäksi uusi dynamic plus -tila, joka nimensä mukaisesti takaa erityisen korkean ajodynamiikan. Tätä varten Torque splitter -momentinjakaja siirtää mahdollisimman paljon vääntömomenttia taka-akselille ja kaarteen ulkopuoliselle takapyörälle, mikä parantaa auton ketterää käsittelyä. Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä (ESC) siirtyy tässä ajotilassa automaattisesti Sport-tilaan. ESC-järjestelmä on tällöin sallivampi yliohjaamiselle, joka takaa entistä urheilullisemman ajotuntuman erilaisilla tien pinnoilla. Moottori ja vaihteisto on viritetty myös dynamic plus -tilaa varten. Normaaliin dynamic-ajotilaan verrattuna 2.0 TFSI:n tyhjäkäyntinopeus on kasvanut 200 rpm – 1 300 rpm, mikä parantaa liikkeellelähtöjä paikaltaan entisestään. Kaasuvaste on vielä välittömämpi. Nopeampien vaihteidenvaihdon lisäksi vaihteisto lisää myös dynamiikkaa myöhemmillä ylösvaihdoilla ja aikaisemmilla alasvaihdoilla.
Iskunvaimennuksen optimointi
Parantunut ohjausvaste sekä sivuttaishallinta on saavutettu jäykemmillä etutukivarsien puslilla sekä kasvaneella etupyörien negatiivisella camber-kulmalla. Optimoitu progressiivinen ohjaus auttaa Audi S3:en ohjaustuntumaa entisestään. Varsinkin keskiasennossa ohjauskulmasta riippuvainen suhde on keskitetympi, mikä parantaa ohjattavuutta. Urheilullinen alusta on vakiona S3-malleissa, mikä laskee alustaa 15 mm A3:een verrattuna. Sama koskee lisävarusteena saatavaa mukautuvilla vaimentimilla varustettua alustavarianttia, joka on viritetty erityisesti Torque splitter -momentinjakajaa ja vastaavia Audi drive select -tiloja varten. Käytössä on myös uuden sukupolven elektroninen vakautusjärjestelmä. Pyöräselektiivistä vääntömomentin säätöä, joka jarruttaa selektiivisesti mutkan sisäpuolella olevia pyöriä hieman kaarreajon aikana, on myös kehitetty edelleen. Kaiken kaikkiaan alustan ohjausjärjestelmien viritys johtaa dynaamiseen ohjautumiseen ja ajokäyttäytymiseen. Ääritilanteissa parannettu käsiteltävyys kulkee käsi kädessä paremman vakauden kanssa.
Suuremmat jarrulevyt
Lisääntynyt ajodynamiikka lisää myös vaatimuksia jarruille. Tästä syystä päivitetyt S3-mallit ovat varustettu suuremmilla tuuletetuilla etujarrulevyillä. 18 tuuman teräsjarru on nyt halkaisijaltaan 357 mm ja neljä mm paksummat (34 mm) kuin aikaisemmin.
Myös edessä olevat kaksimäntäiset jarrusatulat ovat uudet. Ne parantavat entisestään jarrutustehoa, samoin kuin suuremmat jarrupalat ja levyjen suurempi kitkapinta, joiden ansiosta jarrujen kuormituskyky on huomattavasti aikaisempaa korkeampi.
Mallipäivityksen myötä Audi S3:n ulkonäkö on myös entistä urheilullisempi ja dynaamisempi. Kuusikulmaisessa, kehyksettömässä Singleframessa on uusi rakenne, joka on huomattavasti tasaisempi ja leveämpi. L-muotoiset designelementit korostavat säleikköä, joka yhdessä suurten, kulmikkaan sivuilmanottoaukkojen kanssa korostaa S3:n dynaamista luonnetta.
Uusi puskuri tekee myös takaosasta dynaamisemman kuin koskaan. Singleframen L-muotoiset design elementit on tuotu myös mustaan takadiffuusoriin luoden yhtenäisen ja urheilullisen ilmeen myös takaosaan. S3:n lisävarusteinen, vieläkin urheilullisemman Sport-pakoputkiston neljä näyttävää ulostuloa viimeistelevät auton takaosan sekä entistäkin urheilullisemman äänimaailman.
Auton progressiivista muotoilua korostavat entisestään uudet ilmeikkäät metallivärit, kuten District-vihreä, Ascari-sininen ja Progressive-punainen.
Neljä erilaista päiväajovalokuviota
Uudelleen suunnitellun Singleframen tapaan valot ovat huomattavasti litteämmät, mikä korostaa Audi S3:n leveyttä. Matrix LED -ajovalojen (vakiovaruste) digitaaliset päiväajovalot muodostavat 24 pikselin elementit on nyt järjestetty kolmeen riviin. Ensimmäistä kertaa A3-sarjan malleissa MMI-järjestelmän kautta on nyt mahdollista valita ja vaihtaa jopa neljän digitaalisen päiväajovalokuvion välillä. Tämä koskee myös kotiinpaluun/kotoa lähtemisen kuviota, jotka suunniteltiin yksilöllisesti jokaiselle valokuviolla. Takavalojen kuvio sekä kotiinpaluu/kotoa lähteminen -toiminto on myös uudelleen suunniteltu.
Terävöitetty sisustus
Auton sisäosaa on terävöitetty huomattavasti, jotta se sopii yhteen näyttävämmän ulkonäön kanssa. Sisätilat ovat saaneet paljon uudistuksia. Uudistunut vaihteenvalitsin, ilmastoinnin suuttimet, materiaalit, sisävalaistus kuin somistelistat ovat päivittyneet. Kaikki nämä elementit korostavat auton edistyksellistä luonnetta.
Audi S3:n vakiovarusteinen LED-sisävalopaketti Plus sisältää aiempaa enemmän elegantteja tunnelmavalaistuselementtejä. Yksi uusi valodesign-elementti on etuovien valaistus, joka sisältää 300 erillistä valontuloa, joka luo upean tunnelman sisätiloihin (lisävaruste).
Audi S3-mallien sisustuksessa on käytetty tummia värejä sekä hopeisia aksentteja. Musta kattoverhoilu, ruostumattomasta teräksestä valmistetut polkimet, alumiiniset kynnyslistat valaistulla S-logolla korostavat auton urheilullista luonnetta. Keinonahkaiset käsinojat ja 3-alueinen mukavuusilmastointi ovat vakiona. Urheilullinen ohjauspyörä tasaisella alaosalla sisältää uudet kromipinnoitetut vaihteenvalitsimet. Urheiluistuimet integroiduilla pääntuilla tarjoaa hyvän sivutuen. Uudet somistelistat, kuten Dinamica®-mikrokuitu ja tekninen kangas ovat myös saatavilla tuttujen alumiinisien kuin hiilikuidun lisäksi.
Audi S3 on digitaalinen ja tarjoaa paljon liitettävyyspalveluita. 10,1 tuuman kosketusnäytön lisäksi Audi virtuaalimittaristo ja induktiivinen älypuhelimen laturi ovat vakiona. Keskikonsolin kahden etuosan USB C -latausportin lisäksi takana on vakiona kaksi lisäporttia.
Muita valinnaisia ominaisuuksia ovat MMI-navigointi plus, joka mahdollistaa myös pääsyn Audin sovelluskauppaan, jonka avulla kuljettaja voi käyttää monenlaisia sovelluksia suoraan auton näytöllä. Valitut sovellukset asennetaan suoraa S3:n MMI-infotainment-
Vastaa