Kaasujalka

Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Julkaissut:

|

22.3.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD:n markkinoinnissa hehkutetaan uuden aikakauden nelivetoa ja edistyksellistä hybriditeknologiaa, vaikka ne ovat olleet autossa jo vuosia.  Uutta on Black Edition -erikoisversio, joka tarkoittaa mustaa väriä lukuisissa yksityiskohdissa vanteita myöten. Vaan mitäpäs sitä jo ennestäänkin toimivaa turhaan muuttelemaan.

 

Mitsubishin markkinoinnissa hehkuttama uraauurtava lataushybridivoimalinja tuli Eclipseen jo pari vuotta sitten. Nelivetoinen se on ollut alusta asti, vuodesta 2017 lähtien. Wikipediasta lisätietoa hakiessa on hyvä tietää, että Mitsubishi Eclipse ja Mitsubishi Eclipse Cross ovat kaksi tyystin erilaista autoa: pelkkä Eclipse oli Mitsubishi Motorsin vuosina 1989–2011 valmistama urheiluautomalli, Mitsubishi Eclipse Cross taas on vuonna 2017 tuotantoon tullut crossover, eli henkilöautotekniikkaan perustuva katumaasturi.

Se, että automallia ei uudisteta jatkuvasti, ei tee autosta huonoa. Kaikista nykyajan hienouksista ja älyteknologiasta huolimatta moni Mersu-mieskin on sitä mieltä, että vuosina 1985–1996 tuotannossa ollut Mercedes-Benzin 124-sarja oli viimeinen oikea Mersu.

Perushyvä

Lataushybriditekniikalla täydennetty Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4-litraisella bensamoottorilla on edelleen hyvä ja myös taloudellinen auto perusperheen perustarpeisiin.  Vaikka polttomoottorin kuutiotilavuus nykypäivänä numeroiden valossa hirvittääkin, niin siitä huolimatta meno on taloudellista. Sähköllä ajaminen jatkuu kuitenkin senkin jälkeen, kun lataussähkö loppuu 45 kilometrin ajon jälkeen.

Sähkö- ja bensiinimoottorin yhdistetty toimintamatka venyy jopa yli 640 kilometriin. Liike-energiaa varastoituu regeneratiivisen jarrutuksen aikana, joten Eclipsellä voi nauttia sähköajon eduista pistokkeesta ladatun sähkön loppumisesta huolehtimatta.

Regeneratiivinen jarrutus on sähköajoneuvojen (EV) keskeinen ominaisuus, jonka avulla ne voivat ottaa talteen ja varastoida energiaa, joka muuten menettäisi jarrutuksen aikana.  Uudessa nelivetoisessa Mitsubishi Eclipse Cross -pistokehybridissä tämä ei jää pelkäksi tekniseksi sanahelinäksi.

Koska itse en ladannut koeajoviikolla kertaakaan lisää sähköä Eclipseen, pitää turvautua Mitsubishin suomalaisiin kotisivuihin.

”Rovaniemi on noin 500 kilometrin päässä Vaasasta. Lapin pääkaupunki Rovaniemi on tunnettu muun muassa joulupukin kotikaupunkina. Jos ajat sinne ja takaisin Vaasasta, sinun tarvitsee tankata vain kerran ja ladata akku kerran täyteen*. maahantuoja lupaa kotisivuilla.

Paljon luvattu, kun polttoaineenkulutus ja toimintamatka sähköllä riippuvat myös asiakkaan käyttöympäristöstä. Siihen vaikuttavat niin sää, liikenne, ajotyyli kuin ilmastointilaitteen käyttökin. Vaan voihan tuo pitää paikkansakin.  Ajellessani Vantaalta Nokialle polttoainemittari näytti parinsadan kilometrin jälkeenkin vielä niin pitkää jäljellä olevaa toimintamatkaa, että epäilin jopa mittarin näyttävän mitä sattuu. Kyllä se mittari ihan kunnossa oli.

Moottorijarrutuksen eli jarrutusenergian talteenoton voimakkuutta voi myös säädellä ratin toisella puolella olevista lavoista.

Kuin sähköautoa ajaisi

Lataushybridivoimalinja kiistatta toimii erinomaisesti.  Itselleni jäi rehellisesti sanottuna jopa vähän hämäräksi, milloin Eclipsellä ajettiin sähköllä ja milloin bensamoottorilla.

Ajaminen oli hyvin sähköautomaista, kun varsinaista vaihdelaatikkoa ei Eclipsessä ole. Käytännössä auto kulkee suurimman osan ajasta pelkällä sähköllä. Polttomoottoria auto käyttää ensisijaisesti akun lataamiseen. Vasta nopeassa hybridiajossa polttomoottorikin syöttää voimaan suoriin pyöriin. Taajamanopeuksissa Eclipse kulkee kuitenkin aina sähköllä ja aina nelivetoisena

Maahantuojan lehdistövastaavan mukaan Mitsubishi Eclipse Cross PHEV:ssä ei itse asiassa edes ole vaihteistoa, vaan auto lähtee liikkeelle aina sähkömoottorien avulla.

”Tällöin polttomoottori, ajoakun varauksesta riippuen, lataa ajoakkua generaattorin kautta. Autossa on vetolaite, jonka sisältä löytyy märkä monilevykytkin, jolla moottori kuitenkin pystytään kytkemään etupyöriin yli 65km/h nopeudessa. Kokonaisvälityssuhde on tällöin verrattavissa 5.vaihteeseen. Alle 65 km/h -nopeuksissa polttomoottori ei ole koskaan kytkettynä etupyöriin. Eri ajotiloissa auto on aina nelivetona ja optimoi nelivedon toiminnan vallitsevan keliolosuhteen ja valitun ajotilan mukaisesti”, hän viestitti.

Vaan onhan auto edelleenkin paljon muutakin kuin pelkkiä kulutuslukemia. Eclipse on erittäin miellyttävä crossover tavallisessa arjen perusajossa. Alustasta ei löydy moitittavaa ja istuinmukavuus on kohdallaan. Takapenkkiläisilläkin on kokoluokkaan nähden kohtuullisen hyvät tilat.

Tavaratila on rajallinen, mutta lastaaminen on helppoa, kun lastauskynnys on käytännössä olematon.

Ajettavuudessa suurimmat miinukset on annettava ohjauksesta, joka on paitsi hidas, keskialueella myös tunnoton. Pientä liikettä ratin kanssa saa tehdä pitkin matkaa ja se taas tekee menosta hiukan hermostunutta varsinkin pidempää matkaa taittaessa.

”Se on tyylikäs. Se on urheilullinen. Se on aina ladattava hybridi”, maahantuoja hehkuttaa Mitsubishin suomalaisilla kotisivuilla. Jättäisin kyllä tuon urheilullisuuden luettelosta pois. Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition 4WD on ohjauksen heikkouksista huolimatta ihan passeli nelivetoinen perheauto kohtuuhintaan. Toista oikeasti riittävän vetokykyistä nelivetoista crossoveria pistokehybridinä riittävällä maavaralla ei näinä aikoina tietääkseni saa alle 50 000 eurolla.

 

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD

Moottori: polttomoottori R4, 2360 cm3 + 2 sähkömoottoria,
Polttoaine: bensa + sähkö
Vetotapa: nelivetoinen
Teho: 188 hv
Vääntö: 193 Nm
Toimintamatka sähköllä: 45 km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.9 s
Huippunopeus 162 km/h
CO2-päästös: 41 g/km
Yhdistetty polttoaineen kulutus: 1.8 l/100 km (ilmoitettu)
Mitat: pituus 4545 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1680 mm akseliväli 2670 mm
Tavaratila 359 – 1108 l,
Koeajoauton hinta: 45 990 €, (Eclipse-malliston hinnat alk 39 390 €)

 

Plussat
Taloudellinen ja sähköautomainen ajettava
Toimiva hybridivoimalinja
Dynaamisesti muotoiltu

Miinukset
Hiukan hidas ja keskialueella tunnoton ohjaus

JÄLKIMAKU

En ihmettele, että nelivetoinen pistokehybridi Mitsubishi Eclipse Cross on tällä hetkellä Suomen suosituin Mitsubishi. Vuonna 2022 sen ensirekisteröintien määrä kasvoi peräti 174 % edellisestä vuodesta. Jännä nähdä, meneekö takaisin Eurooppaan tänä vuonna palaava Mitsubishi Outlander PHEV -plug-in -maasturi jälleen sen ohi myyntitilastoissa.  Luulisi Eclipsen coupemaisten muotojen iskevän nuorempaan väkeen kulmikasta Outlander-järkälettä paremmin.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *