Koeajo Volkswagen ID.7 – Valtionvarainministerille?
Volkswagen ID.7 omaa ministeritason jalkatilat, mutta puolet halvemmalla hinnalla, eikä ominaisuuksista tarvitse muutenkaan tinkiä lainkaan. Siksipä tämä auto sopisi oikein hyvin järkevälle valtionvarainministerille, jonka tehtävänä on pitää kulut ja menot tasapainossa.
Sähköistymisen myötä autojen korimallit ovat yhä enenevässä määrin kääntyneet crossoverien ja jonkin sortin katumaasturien suuntaan ja itse en tuosta suuntauksesta tykkää yhtään. Itse valitsen aina mielummin auton, jossa istutaan alhaalla, ihan kuten perinteisissä sedaneissa ja farmareissa. Onneksi semmoisia on vielä tarjolla ja nyt myös Volkswagenilta löytyy yksi lisää, kun markkinoille putkahti hulppean iso ID.7.
Suppea mallisto
Aluksi Volkswagen ID.7 tulee tarjolle ainoastaan vain yhtenä versiona. Tämä tarjoilee riittävän 210 kilowatin (286 hevosvoiman) tehon ja voima siirtyy tiehen takarenkailla. Nelivetoinen versio on tulossa myöhemmässä vaiheessa. Akuston kapasiteetti on 77 nettokilowattia, jonka avulla WLTP-toimintasäde on hurjat 617 kilometriä. Isompiakkuinen versio on tulossa vielä tuonnempana.
Myöhemmässä vaiheessa on tulossa myös farmarimalli, mutta jo tässäkin tavaratilan vetoisuus on riittävät 532 litraa, että sen suhteen farkkua ei tarvitse hankkia. Varsinkin, kun tavaratilan käytettävyys niin monipuolinen suuren luukun ansiosta.
Korkeimmaksi pikalataustehoksi tehdas ilmoittaa 175 kilowattia. 10–80 prosenttia luvataan täyttyvän vajaassa puolessa tunnissa. Koeajomme osui Suomen talven kylmään ajanjaksoon ja senpä vuoksi emme puutu sen enempää lataustehoihin ja kulutuksiin, koska ne vaihtelevat niin paljon käyttäjien kesken. Meidän koeajon keskikulutus oli 28.5 kWh sadalla kilometrillä eli maltillisen pienellä virralla pääsee.
Kurkottaa ylemmäksi
Ohjaamoon istuttuaan huomaa selkeän eron aiempiin saman merkin sähköautoihin. ID.7:ssa aistii jopa hitusen laadukkaan saksalaisen premium-merkin sävyjä. Materiaalivalinnat ovat erittäin miellyttäviä ja iso 15-tuumainen näyttö nopea reagoimaan ja hyvin selkeä.
Kaiken kokoiset kuljettajat saavat todella hyvän ajoasennon ja takamatkustajien jalkatilat saavat lähes jopa Skoda Suberbin kateelliseksi. Autohan on ulkoisilta mitoiltaan samankokoinen kuin BMW i5, mutta tarjoaa väljemmät sisätilat ja tässä huomaa, että ID.7 on suunniteltu pelkästään sähköautoksi, mutta i5 ei ole.
Erittäin hyvä vetopito
Koeajomme osui pöpperöiseen ajan jaksoon, kun lunta tuprutteli tuon tuosta. Vaikka koeajettu ID.7 on vain takavetoinen, se tarjoaa yllättävän hyvän vetopidon, aivan kuin monet muutkin takavetoiset sähköautot, eli sen suhteen ei tarvitse arastella takatyöntöistä autoa. Etenemistä ei tietenkään voi verrata nelivetoisiin malleihin, mutta takavetoisen sähköauton etenemiskyky talvisessa säässä on monin verroin parempi kuin vastaavan polttomoottoriversion. Tällä ei jää kiinni sen helpommin kuin etuvetoisillakaan autoilla, mutta toisaalta ajattelematon kuski voi jäädä jumiin nelivetoisellakin autolla. Itse valitsen aina mielummin takavetoisen kuin etuvetoisen sen loogisemman käytöksen vuoksi.
Volkswagen ID.7 on yksi miellyttävimmistä sähköautoista millä olen ajanut, kun suhteuttaa auton hankintahintaan. Tämä on erittäin hiljainen ja mukava, eikä mikään ominaisuus ärsytä. Suorituskyky on riittävää tasoa, vaikka liikennevaloissa ei kärkikahinoihin ylläkään. Ohjaus on mukavan tarkka ja tunnollinen. Sähköautoksi ID.7:n omamassa on suhteellisen alhainen, sillä painoa on ”vain” 2172 kiloa ja sen kyllä huomaa kaarreajossa sekä käyttäytymisessä muutenkin kuin ääriolosuhteissa.
Talviajossa ajonvakautusjärjestelmä hoitaa hommansa varsin kiitettävästi, eikä vie tehoja liian hanakasti pois. Kokonaan järjestelmää ei saa kytkettyä pois, mutta Sport-asennon pitäisi antaa vähän enemmän vapauksia kuljettajalle, mutta ne erot ovat kyllä häilyvän pienet. Tässä suhteessa olisi vielä kehitettävää. Kokonaisuudessaan kerrassaan fantastinen auto ja on kyllä vaikea perustella miksi pitäisi maksaa parikymmentä tuhatta euroa enemmän toisen merkkisestä saksalaisesta sähköisestä sedanista.
Volkswagen ID.7 Pro Business Max Pro Business Max
Hinta alkaen: 58 790 €
Koeajoauton hinta: 67 700€
Teho: 210 kW (286 hv)
Vääntö: 545 Nm
Akun koko: brutto / netto 82,0 / 77,0 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
CCS: 175 kW
WLTP-kulutus: 14,2 kWh / 100 km
Toimintamatka: 617 km
Suorituskyky 0–100 km/h: 6,5 s
Huippunopeus 180 km/h
Mitat pit.lev.kork.aks.väli: 4 961, 1 862, 1 536, 2 971 mm
Tavaratila: 532–1 568 l
Omamassa: 2 172 kg
Vetokyky: 1 000 / 750 kg
Plussat
Tilat
Ajettavuus
Kuljettajan ajoasento
Materiaalivalinnat
Miinukset
Suppea mallisto
Jälkimaku
Volkswagen ID.7 :sta tuli kertaheitolla minun suosikkiautoni. Mikäli auton hankintahinta on tämän suuruinen olisi ID.7 ehdottomasti paras valinta.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa