Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz E 220d – Matkamiehen unelma

Julkaissut:

|

19.2.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz E 220d – Matkamiehen unelma

Mercedes-Benz E 220d on aina ollut paljon matka-ajoa tekevän unelma-auto ja etenkin Suomen talvessa tämä on matka-ajossa täysin ylivertainen.

Leikkisästi voisi sanoa, että jos Autowikiin kirjottaa sanan taksi niin se antaisi synonyymiksi Mercedes-Benz E-sarja. Se hyvin kuvaisi mallin suosiota taksikäytössä. Sähköistymisen ja taksilupien vapautumisen myötä muitakin merkkejä on taksitolpille saapunut, mutta se ei edelleenkään poista E-sarjan hohtoa. Vanhanliiton Mersumiehet puhuvat malleista koodeittain ja siksipä mainitaan tämän uutukaisen koodi; W214. Koodin numerot varmasti lämmittävät näitä samoja ihmisiä, sillä W124 -korista Mersua samaiset ihmiset pitävät oikeana Mersuna.

5 polttomoottoriversiota

Nyt tästä jo lähes automaailman elävästä legendasta saapui uusi painos ja me saimme koeajoon sen kaikkein ikonisimman mallin, jota luonnollisesti ruudittaa kahden litran dieselmoottori eli E 220d 4 Matic.

Uusi E-sarja on saatavana sekä sedanina että farmarina. Mercedeksen filosofian mukaisesti täysin sähköiset mallit ovat eriytetty eri mallien alle ja sen vuoksi tästäkään ei ole saatavana puhdasta sähköversiota.

Uuden E-sarjan hinnastoa tutkaillessa vallitsee suuri hämmästys, sillä en muista hetkeen lukeneeni uuden auton esitettä, jossa on näin pitkä valikoima malleja bensalla ja dieselillä liikkuvia malleja. Samaan hengenvetoon on todettava, että luonnollisestikin jokainen malli on kuitenkin joko kevyt- tai ladattava hybridi.

Hinnasto alkaa takavetoisesta 220d:stä, jonka saa itselleen 64 887,64 eurolla. Malliston toinen kevythybridi on kolmen litran dieselillä varustettu 450d, jonka hinta kohoaakin jo alkaen 92 152,03 euroon. Tuo on monen mielestä se ainut oikea moottori isoon autoon. Toivottavasti saadaan joskus Kaasujalkaan koeajoon.

Ladattavia hybridejä on kolme, joista yksi on dieselmoottorilla ja kaksi bensakäyttöisellä voimanpesällä varustettuja. Näissä kaikissa kolmessa moottorin kuutiotilavuus on kaksi litraa. Niiden hinnat asettuvat 74 384,47 ja 88 779,60 euron väliin. Ladattavien hybridien sähköinen toimintamatka on komeat 101-106 kilometriä.

Sedanin lisäksi löytyy myös farmarikorinen malli sekä korotettu All Terrain. Mielenkiintoinen yllätys on se, että farmariversio on sedania noin 500 euroa edullisempi. Farmariversio tulee Kaasujalan koeajoon lähiaikoina ja juttu luettavissa maaliskuun numerosta.

Range yli 1200 kilometriä

Meidän koeajon aikana nämä Suomen kovahkot paukkupakkaset olivat juuri alkaneet ja tuolloin tämä E-sarjan diesel pääsi parhaiten oikeuksiinsa. Sähköautojen koeajoissa kylmillä säillä saa usein taistella rajusti kasvavan sähkönkulutuksen kanssa ja toimintasäteet laskevat pahimmillaan yli puoleen. Lisäksi kylmillä säillä sähköautojen akkujen latautuminen hidastuu merkittävästi.

Näistä murheista ei ole tietoakaan tämän E-sarjan dieselin kanssa. Koeajon aikana polttoaineen kulutus jäi ilahduttavasti vain 4.8 litraan, vaikka elohopea oli koko viikon ajan -15 asteen tuntumassa.  Tankattuaan tankin täyteen, ajotietokone näytti toimintasädelukemaa 1230 kilometriä eli todellakin pääsee sinne Leville kusematta. Samaisessa säässä tein matkasuunnitelman Leville sähköautolla, joka lupaa WLTP-toimintasäteeksi 530 kilometriä. Ajotietokone näytti pysähdyksiä 5 kappaletta ja matka-ajaksi 13 tuntia 42 minuuttia

Nautinnollinen ajaa

Maltillisesti uudistunut Mercedes-Benz E 22od on edelleen se täydellinen matka-auto, jolla on nautinnollista ajaa. Kaikki toimii kuin ajatus ja mikään ominaisuus ei ärsytä. Ainut miinus tulee kuljettajan istuimen sähkösäädöistä, sillä pitkällä miehellä ne jäävät ikävästi ahtaaseen paikkaan b-pilarin ja kynnyskotelon väliin. Kuljettajan ajoasento on erittäin hyvä, mutta pitkällä miehellä reisituki jää aavistuksen lyhyeksi.

Melutaso on erittäin alhainen ja suorituskyky varmasti riittävä. Tämä on yli 400 kiloa kevyempi kuin vastaavan kokoiset sähköautot ja sen eron kyllä huomaa positiivisessa mielessä ajettavuudessa. E-sarja sijoittui Vuoden Auto Suomessa 2024 kilpailussa ansiokkaasti toiselle sijalle. Kaasujalka äänesti tämän sijalle 1.

Mercedes-Benz E220d 4Matic A Premium
Hinta: 76 594 €
Hinta varusteineen: 81 865€
Moottori: 1950cm3
Teho: 145kW (197hv) 3600 kierr/min
Vääntö: 440 Nm / (1800-2800 kierr/min)
Paino: 1975 kg
Vetokyky: 750/2100 kg
Tavaratila: 540 l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4949, 2065, 1469, 2961
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7,8s
Huippunopeus: 234km/h
Koeajon kulutus: 4.8l / 100km

Plussat
Ajettavuus
Alhainen kulutus
Kuljettajan ajoasento
Mukavuus

Miinukset
Kuljettajan istuimen säätöjen sijainti

Jälkimaku
Uusi Mercedes-Benz E 220d perinteisellä dieselillä osoittaa edelleen, että perinteisille voimalinjoille on oma vahva paikkansa ja käyttäjäkuntansa. Hyvin alhaisten päästöjen ansiosta auto ei edelleenkään ole mikään ympäristörikollinen.

 

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *