Kotilatausasema tuo helppoutta sähköautoiluun
Kotiin kiinteästi asennettava latausasema lataa sähköauton tehokkaasti ja turvallisesti. Kotilataus tuo sähköautoilijalle myös säästöä, koska kotisähkö on aina edullisempaa kuin kauppakeskusten julkisista latausasemista ladattava sähkö. Monen pientalon pihalla onkin jo helppokäyttöinen Webasto Pure II -sähköauton latausasema.
Perinteisiä kodin sähköpistokkeita ei ole suunniteltu jatkuvaan latauskuormaan korkealla teholla. Lisäksi lataus pistorasiasta kestää kauemmin – etenkin kun kyseessä on sähköajoneuvo, jolla on suuri akku ja pitkä toimintasäde. Webasto Pure II on hyvä esimerkki tehokkaasta, turvallisesta ja sähköautoilijan aikaa säästävästä kotilatausasemasta.
Webasto Pure II -latausasema on tarkoitettu ensisijaisesti yksityiskäyttöön, esimerkiksi omakotitalon seinään asennettavaksi. Saatavilla on myös telineitä, joiden avulla laite voidaan asentaa esimerkiksi parkkipaikalle. 4,5 metriä pitkä latauskaapeli on kiinni latausaseman kaapelitelineessä, jolloin kaapeli on aina puhdas eikä sotke vaatteita. Kaapeli ei myöskään jää roikkumaan lumihankeen. Latausaseman voi pitää valmiudessa jättämällä se avaimella ON-asentoon tai kytkeä laite OFF-tilaan samalla avaimella.
– Lataaminen on helppoa myös, kun ei tarvitse pelata älypuhelimen sovelluksilla kuten julkisilla latausasemilla. Käyttö on edullista ilman palvelumaksuja, maksat vain sähköstä, sanoo Webasto-ratkaisuja maahantuovan Kaha Oy:n sähköautojen latausratkaisujen tuotepäällikkö Juho Leinonen.
Webasto Pure II:n saa myös seitsemän metriä pitkällä kaapelilla. Lisäksi Webasto Pure II:sta on myös ns. älykäs ja teholtaan 22-wattinen Webasto Unite-latausasema, jonka ohjaus ja hallinta onnistuu Webasto ChargeConnect -järjestelmän kautta helposti etänä. Laitteet on varustettu paikallisella kuormanhallinnalla, käyttäjien tunnistuksella sekä laskutuksen mahdollistavalla MID-mittarilla.
Koska sähköautoissa latausportit ovat eri paikoissa, tämä vaikuttaa myös latausaseman käyttöön: auton voi joutua joissakin tapauksissa peruuttamaan latauspaikalle. Esimerkiksi Volkswagen Passat GTE:ssä latausportti on auton keulassa, BMW:ssä taas vasemmassa etuluokassa. Volkswagenin ID-malleissa ja Teslassa latausportti on takakulmassa. Autojen latauspaikkojen sijainneista löytyy tietoa webastolataus.fi/autot
Apua kuormanhallintaan
Moderneissa kotitalouksissa sähköä kuluu monenlaisiin toimintoihin. Sähkönkulutus on usein korkeimmillaan aamuisin ja iltaisin, kun kaikki ovat kotona ja useampi kodinkone on päällä samanaikaisesti.
–Kun tähän lisää vielä auton lataamisen täydellä teholla, on ylikuormittumisen riski olemassa. Jotta näitä kulutuspiikkejä saataisiin tasattua, kannattaa sähköauton latauslaite kytkeä kuormanhallintajärjestelmään, sanoo Kahan markkinointipäällikkö Jouni Vainikka.
Kahan maahantuomaan CTEK Njord GO -sähköauton latauslaitteeseen onkin saatavilla lisäosana myös järkevämmän sähkönkulutuksen mahdollistava Nanogrid Air -kuormanhallinta.
– Njord GO -laturin kanssa yhteensopivan Nanogrid Air -järjestelmän avulla pystyy tasaamaan sähkönkulutusta kotitalouden ja sähköauton latauksen välillä, Vainikka sanoo.
Helppokäyttöinen, punaiseen voimavirtapistorasiaan liitettävä CTEK Njord GO -sähköauton latauslaite onkin vakiinnuttanut asemansa kätevänä ratkaisuna koti- tai mökkilataukseen. Sähkönkulutus ja sähköliittymän riittävyys ovat kuitenkin puhuttaneet viimeisen vuoden aikana, ja moni on kaivannut mahdollisuutta latauslaitteen dynaamiseen kuormanhallintaan.
Kaha tuo maahan myös perinteisiin kodin sähköpistokkeisiin suunniteltuja sukolatureita.
–Sukolaturi ja tavallinen kodin sähköpistoke voi olla varsinkin uudehkossa pientalossa ihan toimiva ratkaisu, mutta sitä ei ole tehty käytettäväksi pitkäaikaisesti. Se on hyvä ratkaisu esimerkiksi lyhyemmän latausajan tarvitsevaan lataushybridiautoon. Sähköauton lataukseenkin se voi riittää, jos autoa ei tarvitse ladata jatkuvasti. Kannattaa myös huomioida, että varsinkin vanhemmissa kiinteistöissä perinteisestä sähköpistokkeesta lataamiseen liittyy aina enemmän turvallisuusriskejä: kun sähkölämmitteisessä talossa sähkökuormaa on paljon, että sähköauton lataaminen voi polttaa sulakkeet. Tällaiseen kiinteistöön kannattaisi pyytää sähkömies katsomaan, miltä se pistoke näyttää ja voiko siitä ottaa ulos esimerkiksi 2000 wattia.
Huoltoasemien ja kauppakeskusten latausasemat eivät myöskään aina toimi ongelmitta.
–Kotilatauksessa on sekin hyvä puoli, että jos tulee virtakatkos, ei tarvitse muuta kuin nostaa sulaketaulusta nappula ylös ja homma rokkaa taas, Leinonen sanoo.
Nopeaa latausta
Kiinteän latausaseman keskeisin hyöty on tietysti tehokkuus. Samoin sähkön hinta. Sähkön hinnan noususta huolimatta kilowattitunti kotilatauksessa maksaa aina huomattavasti vähemmän kuin julkisessa latausasemassa kauppakeskuksessa tai huoltoasemalla.
–Kotilatausasemasta saa huomattavasti enemmän tehoa kuin sukopistokkeesta.
Leinonen ottaa esimerkkiautoksi ison sähköauton, jossa on pitkän toimintamatkan mahdollista va 80 kWh:n ajoakku.
Kun sukolaturilla perinteisestä kodin sähköpistokkeesta tällaisen auton lataaminen täysin tyhjästä täyteen vie 44 tuntia, Webasto Pure 2 lataa akun täyteen 7,2 tunnissa.
Kotilataus on myös edullisempaa kuin julkisten latausasemien sähkö. Tyypillisesti sähköauton kulutus on Suomen oloissa noin 15–25 kWh / 100 km. Julkisilla latausasemilla sähkön hinnat ovat korkeammat, tyypillisesti 20-30 senttiä kilowattitunnilta. Jos sattuu asumaan omakotitalossa edullista sähkönsiirtoa tarjoavan verkkoyhtiön alueella, voi sähkön kokonaishinta laskea noin 10 senttiin kilowattitunnilta.
Latausasemia on eri tehoisia, mutta mitään sähköautoa ei voi ladata liikaa. Leinonen muistuttaa kuitenkin, että sähköauto itsessään kuitenkin aina rajoittaa lataustehoa jossain vaiheessa, vaikka latausasema olisi kuinka tehokas.
– Siksi kannattaa latausaseman hankintaa miettiessä katsoa omaan autoon sopiva latausasema vaikkapa Kahan sivuilta osoitteesta webastolataus.fi/autot. Ylilataamisen varaa ei toki ole. Webasto Pure II:n 22-wattinenkaan latausasema ei ole riski, vaikka autossa olisi teholtaan pienempikin ajoakku. Eri asia kuitenkin kannattaako liian tehokkaasta latausasemasta maksaa, jos pienempitehoisempi ja edullisempikin latausasema riittää.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa