Renault Scenic hinta alkaen 43 390 euroa
Renault Scenic edullisimmalla 60 kWh ajoakulla varustetun version hinta on 43 390 euroa, ja yli 600 kilometrin toimintamatkan
antavalla 87 kWh ajoakulla hinnat lähtevät 50 990 eurosta.
Täysin uuden Scenic E-Tech electricin akseliväli on 2,785 metriä eli sitä on kymmenen senttiä enemmän kuin Meganessa. Vaikka Scenic on 27 senttiä Meganea pidempi, jää sen kori kuitenkin alle 4,5 metriin. Tiloja tuovat korin lähes kymmenen senttiä suurempi leveys (1,86 m) sekä 1,57 metriin kasvanut korkeus (+ 70 mm).
Älykäs lasikatto toimii Google Assistantin ääniohjauksella tai napin painalluksella. Ajaja ja matkustajat voivat valita kattoon neljä asetusta. Katto voi olla kokonaan kirkas tai himmeä, minkä lisäksi saa erikseen pelkästään etuosan kirkkaaksi ja takaosan himmeäksi tai päinvastoin. Älykkään rakenteensa ansiosta Solarbay-panoraamakatolla varustetussa autossa on 30 mm enemmän pääntilaa tavalliseen verholla toteutettuun ratkaisuun verrattuna.
Täysin uudessa Renault Scenic E-Tech electricissä käytetään Allianssin skaalattavan CMF EV -perusrakenteen uutta versiota. Akseliväli on kymmenen senttiä pidempi kuin Meganessa ja leveyttä on saman verran enemmän.
Renault luo Scenicissä uudenlaisen autoluokan, joka on ulkonäöstä huolimatta hyvin henkilöautomainen. Vaikutelma alkaa jo kuljettajan paikasta ja ajoasennosta. Scenicissä istutaan vain vähän korkeammalla kuin Meganessa ja kuskin paikalla yhdistyykin matalan auton ajettavuus sekä korkeamman istuinasennon näkyvyys.
Moottoriksi voi valita toisen kahdesta vierasmagnetoidusta tahtimoottorista, joissa ei käytetä lainkaan harvinaisia metalleja. Moottoreiden tehot ovat 125 kilowattia (170 hv) ja 162 kilowattia (220 hv) ja vääntömomentit vastaavasti 280 ja 300 newtonmetriä.
Ajoakun energiasisältö on joko 60 tai 87 kilowattituntia, joilla toimintamatkat ovat 420 ja 620 kilometriä (WLTP-normin mukaan, odottaa vahvistusta). Lataukseen on paneuduttu huolella, ja Suomeen tuotavissa Sceniceissä on vakiona 22 kilowatin laturi kolmivaihevirtaa varten.
Pikalatauksessa maksimiteho on isompiakkuisessa 150 kilowattia ja silloin ajoakkuun saa puolessa tunnissa noin 50 kWh virtaa. Mikäli käyttää auton Google Maps navigointia ja asettaa sinne etukäteen latauspisteen, auto valmistelee ajoakun mahdollisimman tehokasta latausta varten.
Uusi 87 kWh:n long range akku koostuu 12 moduulista, jotka voidaan erikseen vaihtaa. Tämä tuo luonnollisesti säästöä, sillä koko akustoa ei tarvitse mahdollisessa vauriotapauksessa tapauksessa vaihtaa. Myös akkuun liittyvät ympäristöasiat ovat huomioitu huolellisesti, sillä Renault on suunnitellut autokäytöstä poistuville akuille jatkokäyttökohteita ja kun niistä akusto vapautuu, yli 90 prosenttia akussa käytetyistä koboltista, nikkelistä sekä litiumista on kierrätettävissä.
Vastaa