Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
10 000–15 000 euroa maksavat pienet bensa-autot kohtuukilometreillä käyvät kokeneen automyyjän mukaan aina kaupaksi. Vaikka varustelulla ei muuten ole väliä, niin nekin halutaan tänä päivänä automaattivaihteilla.
Automyyjä Jyrki Nurminen Käyttöauton Jyväskylän liikkeestä vahvistaa, että 10 000–15 000 euron hintaluokka on vaihtoautomarkkinan kuumin joka segmentissä, kunhan kilometrit ovat kohdallaan.
Erityisen hyvin tässä hintaluokassa käy pienten, ns. B-segmentin vaihtoautojen kauppa: 15 000 eurolla kun saa jo melko tuoreenkin auton.
Pienissä B-segmentin vaihtoautoissa Toyota Yaris -hybridi on ehkä halutuin, kuten vaihtoautomarkkinassa Toyotat yleensäkin.
Hybridiä jopa vierastetaan
Yllättävää on kuitenkin, että edelleen jopa Toyotankin hybriditekniikkaa jotkut jopa vierastavat. Toyotalle merkkiuskolliset asiakkaat ovat asia erikseen.
–Yllättävän paljon on asiakkaita, jotka luottavat pikkuautoissa vain perusbensamoottoreihin, eivätkä halua sekaantua sähköisiin autoihin millään tavalla, Nurminen kertoo.
Jotkut karsastavat jopa ihan itseään ajon aikana lataavaa perushybridiä.
–Puhumattakaan kevythybridistä, joka oikeastaan ei edes ole mikään sähköinen auto. Loppupelissä toiset eivät edes tiedä, mitä se hybridi tarkoittaa, Toisinaan joutuu erikseen selittämään, että hybridi ei eroa millään tavalla perinteisestä bensa-autosta, Nurminen kertoo.
Toyota Yaris on kuitenkin tämän kokoluokan myyvimpiä pikkuautoja, vaikka olisi hybridikin. Tämä taas saattaa johtua luotosta Toyotaan ylipäätään merkkinä, välttämättä juuri hybriditekniikka ei ole ratkaisevaa.
–Toyotalla on uskollinen asiakas- ja ostajapiiri. Toyotalla on jo niin pitkään ollut hybridejä, että tavara ja tuote ei ole Toyota-asiakkaille uusi asia, Nurminen sanoo.
Merkkiuskollisia asiakkaita on Käyttöauton omallakin merkillä ja mallilla Ford Fiestalla.
–Kun Fiesta on ollut alla ennenkin, niin usein se halutaan alle jatkossakin.
Kauppareissuille tai kakkosautoksi
Pyyntihinta ratkaisee. Vaikka pikkuautolle yli 100 000 kilometrin mittarilukema saattaa tuntua isolta, niin hinta ratkaisee.
–Yli 100 000 kilometriä ajetutkin menevät kaupaksi, mutta myyntiaika vain voi olla paljon ajetussa pidempi, Nurminen sanoo.
Nurmisen mukaan pienessä vaihtoautossa varustelulla ei muuten ole suurta merkitystä, mutta tässä hintaluokassa sekin halutaan usein automaattivaihteisena.
–Hybridithän ovat käytännössä kaikki automaatteja, mutta Fiestaakin on vuodesta 2014 eteenpäin myyty uusina aika paljon automaatteina. Suurin osa 15 000 euroa maksavista Fiestoista on jo automaatteja, Nurminen sanoo.
Pääsääntöisesti tuoreemmatkin pikkuautot ostetaan perheen kakkosautoiksi. Ykkösautoksi hankituillakin ajetaan enimmäkseen lyhyitä kauppareissuja.
–Vähemmän näillä autoilla lähdetään pidemmälle hiihtoreissulle Lappiin, Nurminen sanoo.,
Teksti Timo Kiiski
Vastaa