Kaasujalka

Koeajo Opel Grandland – Harmaus jäi taakse

Julkaissut:

|

28.12.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Opel Grandland – Harmaus jäi taakse

Opelin uusi huippumalli on Opel Grandland GSe PHEV, jykevä katumaasturi ja pistokehybridi. Rinnalla myydään edelleen Grandland-perusmallia, jonka hinnat alkavat 32 390 eurosta.

1960-luvulla syntynyt tottui siihen, että Opelin lippulaiva on jokseenkin aina porrasperäinen perinnesedan. Pitkään se oli Rekord, sitten tuli ylellinen Senator. Jossain välissä *öky-Opel” oli iso viistoperäinen Opel Signum. Insignia on Skoda Superbin tavoin viistoperä, mutta peräkontti on muotoiltu muistuttamaan enemmän coupemaista sedania.

Sen sijaan jo 225-hevosvoimaisen ja etuvetoisen Grandland GSe:n hinnat alkavat 50 833 eurosta. Koeajoon saadun 300-hevosvoimaisen ja nelivetoisen Opel Grandland PHEV:n lähtöhinta on 55 833. Esimerkiksi Audi Q5 50 TFSI Quattron hinnat lähtevät 59 993 eurosta.

Toisin sanoen sporttisempi ja tehokkaampi Grandland GSe-pistokehybridit eivät kilpaile ollenkaan samassa sarjassa Grandland-perusmallien kanssa. Opel korostaakin, että GSe ei ole pelkkä varustetaso, vaan ihan oma brändinsä.

Mahtava vääntö

Koeajoon saatu 300-hevosvoimainen ja nelivetoinen Grandland GSe on varustettu 8-lovisella automaattilaatikolla. Moottori on Opelin 1,6-litrainen bensiinimoottori, jota säestää pari sähkömoottoria. Tehojen lisäksi hybridipaketti tarjoaa myös vääntöä hulppeat 520 Newtonmetriä.

LUE MYÖS: KOEAJO OPEL GRANDLAND X – TASAPAINOINEN

Myös ulkonäkönsä puolesta Grandland GSe tekee selvän pesäeron arkisempaan perus-Grandlandiin. GSe:n sporttinen ilme on kaukana harmaudesta. Ulkoa GSe:n tunnistaa mustasta katosta, sivupeileistä ja erityisvanteista.

Pistokehybridin sähköinen toimintamatka on kerrankin riittävä lähiajoon.  Sähköistä toimintamatkaa täydessä latauksessa luvataan virallisissa lähteissä jopa 66 km. Kesäaikaan maltillisesti köröttelemällä ainakin 55 kilometrin sähköinen toimintamatka on realismia.

Liiankin jämäkkä

Jalkoihin ei järeällä GSe:llä jää. Sataseen se kiihtyy 6,1 sekunnissa ja huippunopeus on 235 km/h. Perusajossa GSe on todella hiljainen, eikä ohjaustuntumasta löydy moitittavaa. Jämäkkä alusta selittyy selektiivisillä eli iskun taajuuden mukaan vaimennustasoaan muuttavilla FSD-iskunvaimentimilla.

Suomen maanteillä alusta tosin alkoi ajoittain tuntua kuitenkin vähän liiankin jämäkältä: asfaltin epätasaisuudet tuntuivat ahterissa.

Vaikka 300-hevosvoimainen Grandland GSe ei varsinaisesti olekaan mukava ajettava, niin arkisessa perusajossa se on vaivaton katumaasturi. Se on yllättävän näppärä pyöriteltävä ahtaampiin parkkiruutuihinkin pysäköidessä.

Oikein tiristämällä voi kulutuksen pudottaa jopa 5 l /100 km lukemiin, mutta koeajoviikon keskikulutus oli 6.2 litraa, joka ei isolle maasturille ole paha lukema. Tosin täytyy muistaa, että omakotitaloasujana pidin autoa koko ajan pistokkeessa. Moottoritieajossa Grandland GSe hörppää noin 8 l /100 km.

 

Opel Grandland GSe 300 PHEV AWD A8
Moottori: R4, 1598 cm3, turbo
Polttoaine: bensa + lataussähkö
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Vetotapa: neliveto
Hybridijärjestelmän yhteisteho: 300 hv
Vääntö: 520 Nm
Toimintamatka sähköllä: 66 km (ilmoitettu)
Yhdistetty kulutus (WLTP): 1.2 l /100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 30 g /km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.1 s
Huippunopeus 235 km/h
Mitat: pituus: 4477 mm, leveys 1906 mm, korkeus 1609 mm, akseliväli 2675 mm
Tavaratila 390–1528 l
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 59 324 €, GSe-malliston (etuvetoinen) hinnat alk. 50 833 €.

 

Plussat
Vakuuttava ulkonäkö
Tehokas
Helppo ja vaivaton ajettava myös kaupungissa

Miinukset
Hiukan liian kova alusta
Opeliksi kallis

JÄLKIMAKU
Hieno auto, mutta aika kovahintainen Opeliksi. 32 000 euroa perus-Grandlandista tuntuu ihan kohtuulliselta, mutta lähes 60 000 euron hintaluokassa mahti-Opelillakin on vastassa myös enemmän premiumeiksi miellettyjä Audin ja BMW:n crossover-pistokehybridejä.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *