Koeajo Renault Austral – Tavallisen hyvä crossover-hybridi
”Katumaastureiden uusi aalto”, lukee maahantuojan lehdistötiedotteessa komeasti. Uusi Renault Austral on kuitenkin ihan tavallisen hyvä crossover-kevythybridi. Ei sen enempää, mutta ei myöskään vähempää.
Täysin uusi Renault Austral jatkaa edeltäjämalliensa Kadjarin ja Koleosin jäljillä C-segmentissä, eli alemman keskikokoluokan autoissa. Renault Groupin toimitusjohtaja Luca de Meo kuvailee uutuutta: ”Renault Australissa on yksi markkinoiden parhaista tietoviihdejärjestelmistä ja siinä on maailman energiatehokkain hybridivoimalinja.
Täysin uusi Austral uudistaa Renaultin tarjontaa C-segmentissä tuotteena, joka sopii täydellisesti asiakkaiden toiveisiin Euroopan automarkkinoiden ytimessä.” Renault Austral jatkaa merkille ominaista muotoilun filosofiaa lisäten siihen ripauksen urheilullisuutta.
Se on heti kättelyssä sanottava, että Austral on kokoluokassaan todella hyvännäköinen auto. Ja kun C-segmentin crossovereistakin pitää tavallisen autoilijan etsiä eroja todella tiheällä seulalla, niin en ihmettele, jos kiistatta hyvännäköinen varsinkin Euroopan lämpimämmissä maissa puhuttelee kuluttajia.
Suomessa on puhtaasti ennakkoluuloista kiinni, valitseeko Australin vai sen japanilaisserkun Nissan Qashqain. Kyseessähän on käytännössä pitkälti sama auto. Vain muotoilun erot keulassa, perässä ja merkkien omat logot lopulta ratkaisevat valinnan.
Qashqaihin päätyvät ne, joiden valinta pohjautuu vanhoihin ja perinteisiin käsityksiin japanilaisista autoista ”omituisia” ranskalaismerkkejä luotettavampina. Australiin taas päätyy sellainen, joka uskoo ranskalaismerkin viestivän japanilaista enemmän omistajansa persoonallisuutta.
Ei metriäkään yksin sähköllä
Kookas etusäleikkö tekee Australille voimakkaan ilmeen, johon teknisyyttä tuovat ledivalot. Sekä edessä että takana valoissa on C-muoto Renaultin tavaramerkkinä. Takana valot ulottuvat keskelle uuteen Renault-merkkiin muodostaen tyylikkään valonauhan. Renault on tehnyt tosissaan töitä luodakseen ohjaamosta viihtyisän ympäristön niin ajajalle kuin matkustajille. Kojelaudassa on siirrytty digitaaliaikaan. Yhtenäisen lasin alle asennettu digitaalinen mittaristo (12,3”) ja pystysuuntainen 12-tuumainen openR-näyttö (Evolution-versiossa 9-tuumainen) muodostavat hienostuneen L-kirjaimen muotoisen kokonaisuuden.
Kosketuslasin näyttö on suojattu älypuhelimien tapaan Gorilla-lasilla, jossa on sormenjälkiä ja heijastuksia vähentävä pinnoitus.
Suomeen tuotavat Australit ovat joko kevythybridejä tai täyshybridejä. Koeajoon saatiin kevythybridi, joka nyt taloudellisuutensa puolesta on todellakin kevythybridi. Koeajoviikolla keskikulutus oli kutakuinkin tasan 6,3 litraa satasella, jota voi pitää odotettuna, mutta ei hämmästyttävänä. Lukemat vastasivat maahantuojankin kevythybridi-Australille lupaamaa keskikulutusta 6,2–6,5 l/100 km. Kevythybridi kun ei liiku metriäkään sähköllä, vaan sähkömoottorin rooli on vain avustaa polttomoottoria.
Pihimpää kyytiä metsästävien kannattaakin sijoittaa E-Tech full hybridi 200:aan eli täyshybridiin, kun autoa liikuttaa myös sähkömoottori. Maahantuojakin lupaa täyshybridille 4,6–4,8 l/ 100 km keskikulutusta.
Sopivasti jäykkä alusta
Australin korin on luvattu olevan Kadjaria jäykempi. Ja hyvältähän se alusta tuntuukin, niin ajettavuuden kuin mukavuudenkin osalta. Tosin perinteistä ranskalaista pehmeyttä Austral ei tarjoa. Hyvin toteutetun alustan myötä kyyti on enemmän saksalaisen jämäkkää, eikä se ole huono asia.
Jämäkkyyden hinta on rengasmelu, Austral ei varsinkaan karkeilla pinnoilla ole tämän luokan hiljaisin.
Ohjaus on kevyt ja se Australia on näppärä pyöritellä taajama-ajossa. Tuntoa voisi kuitenkin olla vähän enemmän. Ajoin Qashqaita Niinpä alusta tuntuukin aiempaa paremmalta niin ajettavuuden kuin mukavuudenkin suhteen. Ohjaus on kevyt pyöritellä, mutta tuntoa saisi olla enemmän.
Ajotuntumaltaan Austral muistutti täysin Nissan Qashqai e-Poweria, jollaisen ajoin alkuvuodesta. Ehkä juuri ripaus enemmän ranskalaista pehmeyttä erottaisi sisarautot paremmin toisistaan. e-Power eroaa Austral Mild Hybridistä siinä, että siinä missä polttomoottoria avustava sähkömoottori ei liikuta Austral-kevythybridiä ollenkaan, e-Power taas liikkuu nimenomaan sähkömoottorin voimalla ja polttomoottorilla on vain kulkua avustava rooli.
Plussat
Tyylikäs ulkonäkö
Miinukset
Lievästi tunnoton ohjaus
Rengasäänet karkeilla pinnoilla
JÄLKIMAKU
Jos nyt pitäisi valita Nissan Qashqai e-Powerin ja Renault Austral Mild Hybridin välillä, niin kylläpä päätös olisi vaikea. Toimittajan paha taipumus on kuitenkin aina erottua persoonallisesti massasta, joten ehkä pelkästään ranskalaisen Renaultin logo saisi päätymään Australiin. Onhan se hitusen edullisempikin. Ota näistä nyt sitten selvää.
Renault Austral Mild Hybrid 160 Auto Techno Launch Edition
Moottori: R4, 1333 cm3, turbo, suorasuihkutus
Polttoaine: bensa + mild hybrid (avustava sähkömoottori)
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: X-Tronic -automaatti (CVT)
Teho:158 hv
Vääntö: 270 Nm
Yhdistetty kulutus: 6.28–6.5 l/100 km (ilmoitettu)
Co2: 141 g/km
Teho: 158 hv
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.7 s
Huippunopeus 174 km/h
Mitat: pituus 4505 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1664 mm, akseliväli 2665 mm
Tavaratila 500– 1525 l
Hinta: alk. 37 390,03 €; koeajoauto lisävarusteineen 42 410,10 € (vakiovarustein 39 590 €)
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa