Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan
Kun uusia perusautoja ei dieseleinä enää juuri edes valmisteta, näitä ylemmän keskiluokan uudehkojakin dieselfarmareita on vaihtoautoliikkeissä tarjolla paljon ja edulliseen hintaan.
Niin se maailma muuttuu. Vielä muutama vuosi sitten ylemmän keskiluokan eli D-segmentin etu- tai takavetoinen dieselfarmari kuului itsestäänselvyytenä autonvalmistajien valikoimiin. Nyt uusia dieseleitä on tarjolla todella vähän ja nekin isoina nelivetoisina katumaastureina.
Ilman nelivetoa varustettuja uusia dieselfarmareita ei taida Suomessa olla enää yhdenkään maahantuojan valikoimissa. Tilanteen raju muutos näkyy vaihtoautomarkkinoilla.
Tämän segmentin dieselmoottorisista vaihtofarmareilta ei haeta nelivetoa, kuten jyhkeistä katumaastureista. Etu- ja takavetoisilla perusfarmareilla kuljetetaan perhettä ja mökkitavaraa, eikä vedetä perässä venettä tai mönkijää trailerilla.
Uusia henkilöautoja Nettiauto.comissa oli 16. lokakuuta tarjolla kaikkiaan 5334 autoa. Niistä dieselfarmareita oli vain 96. Sen sijaan vaihtoautoina vuosimallia 2017 tai sitä uudempia dieselfarmareita oli tarjolla peräti 2080 autoa
Raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtajan Miikka Lännistön mukaan nämä tilavat ja suhteellisen tuoreet ylemmän keskiluokan dieselfarmarit ovat nyt hyvää myytävää.
–Ne myyvät paremmin kuin samojen merkkien pienemmät dieselfarmarit. Opel Insignia -farmarin myynti on helpompaa kuin pienemmän Opel Astra-dieselin, sama koskee vaikkapa isompaa Peugeot 508-dieselfarmaria ja pienempää Peugeot 308 -dieselfarmaria, Lännistö sanoo.
Tilaa ja mukavuutta kohtuuhintaan
Ylemmän keskiluokan dieselfarmarin mukana tulee selkeäesti enemmän ajomukavuutta kuin saman merkin pienemmässä dieselissä. Vastaavasti taas saman verran ajetut ja samanikäiset premium-luokan isommat Mercedes-Benzin, Audin, BMW:n ja Volvon dieselfarmarit maksavat tuntuvasti enemmän.
–Lähtökohtaisesti näillä tilavilla dieselfarmareilla ajetaan vähän enemmän kuin saman auton bensamalleilla. Juuri tämä 20 000–25 000 euron hintaluokka on tämän luokan dieselfarmareille erittäin sopiva. Nämä autot ostetaan yleensä rahoituksella. Nykyisessäkin korkoympäristössä moni miettii nyt tarkkaan rahoituksen hintaa. Jos 20 000 euron vaihtoautossa rahoituksen korko on matala, moni miettii, kannattaako ostaa 30 000 euron autoa, jos korkoprosentti nousee tuntuvasti.
Vaikka diesel tuntuu olevan julkisessa keskustelussa melkeinpä kirosana, niiden myynti vetää Lännistön mukaan edelleen hyvin, jos hinta on kohdalla.
–Toki dieselit jäävät maailman sähköistyessä varjoon. Mutta noin 20 000 euron hintaluokassa saa ihan alle 100 000 kilometriä ajettua Opel Insignia -dieseliä. Insignia ihan perusdieselinä automaattivaihteilla on esimerkki ihan hyvästä myytävästä tuotteesta.
Taskulaskin mukaan!
Vaikka dieselautot ovatkin nyt joutuneet suurennuslasin alle, niin Lännistö kannustaa edelleen ottamaan autokaupoille taskulaskimen mukaan. Viisainta on tehdä laskelmia omista ajokilometrimääristä ja niiden kustannuksista. Monin paikoin jo nyt hintaerot bensan ja dieselin välillä ovat marginaalisia ja diesel kuluttaa selvästi bensaversiota vähemmän.
Esimerkiksi Opel Insignia 1.6 CDTI-dieselfarmarin vuosimallia 2017 keskikulutus on 4,3 l/100 km ja samanikäisen Opel Insignia Sports Tourer Edition 1,6 Turbo ecoFLEX -bensafarmarin yhdistetty kulutus on 6.5 l/100 km. Diesellitra maksoi lokakuun puolivälissä keskimäärin 2,01 €/l ja 95E10-bensalitra 1.94 €/l. Jos vuosittainen ajomäärä on 25 000 km, diesel-Opelilla polttoaineisiin palaa 2161 €/vuosi ja bensa-Opelilla 3153 €/vuosi. Korkeammasta käyttövoimaverosta huolimatta dieselauton vuosittaiset kulut ovat kaikkiaan noin 650 € pienemmät.
–Kyllä netin ilmaiset polttoainelaskurit kannattaa ottaa käyttöön, jos omat ajokilometrit ovat enemmän kuin 25 000 kilometriä vuodessa. Jos vielä vähän ajetun dieselauton saa vastaavaa bensamallia halvemmalla, niin paljon ajava voi dieselin käyttövoimaverosta huolimatta säästää tuntuvasti, Lännistö sanoo.
Lännistö muistuttaa myös isomman kuutiotilavuuden dieselmoottorin pidemmästä kestävyydestä pienen kuutiotilavuuden bensa-autoon verrattuna.
–Puhuttakaan siitä, että jo 1.6-litrainen dieselauto on ajossa mukavampi kuin 1-1.2 litran pieni bensaturbomoottori. Puhumattakaan, jos dieselmoottorin kuutiotilavuus on kaksi litraa.
200 000 km kriittinen raja
Tehdäkseen notkeasti kauppansa ylemmän keskiluokan perusdieselauton on kuitenkin oltava reilusti alle 200 000 kilometriä ajettu. Tämän rajapyykin ylittäneissä tähän hintaluokkaan on tarjolla jo premiumluokan Mersuja, Audeja ja BMW:tä.
–200 000 km ajetun ja muutaman vuoden ikäisen perusauton pitää olla ihan huippuvarusteltu, että se tekee kauppansa, Lännistö sanoo.
Vielä 2000-luvun taitteen perusdieseleillekään 200 000 kilometriä ei ollut samanlainen rajapyykki kuin tänä päivänä.
–Tuon ajan autot olivat ratkaisuiltaan yksinkertaisempia, eikä suuriakaan kilometrimääriäkään kavahdettu niin paljon kuin tämän päivän autojen kohdalla, Lännistö sanoo.
Yli 200 000 kilometriä ajetun tämän päivän auton pitääkin kaupaksi käydäkseen olla premiumluokkaa.
–Muutaman vuoden ikäiset 6-sylinteriset ja ison kuutiotilavuuden diesel-Mercedekset ja ja diesel-BMW:t tekevät edelleen hyvin kauppansa yli 200 000 kilometriä ajettuinakin.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa